Trwa ładowanie...

Synbiotyk czy probiotyk – czym się różnią?

Wiadomo, że terapia antybiotykami może wymagać odpowiedniego wspomagania. Podczas kuracji antybiotykami warto stosować odpowiednią osłonę. Będą nią albo preparaty z dobrymi bakteriami probiotycznymi, albo pokarmy zawierające probiotyki. Także podczas ciąży warto zażywać odpowiednie produkty spożywcze. Probiotyki w ciąży są niezwykle przydatne i mają dobry wpływ zarówno na matkę, jak i na dziecko. Jest to bardzo proste i niezwykle skuteczne działanie profilaktyczne. W przypadku antybiotykoterapii pomaga uchronić się przed biegunką czy spadkiem odporności.

Zobacz film: "Jak zaaranżować pokój dla niemowlaka?"

Organizm człowieka jest miejscem, w którym bytuje wiele drobnoustrojów. Są wśród nich bakterie kwasu mlekowego, które zasiedlają przewód pokarmowy. Niektórzy mogą się zastanawiać, po co bakterie w naszych jelitach. Odpowiedź jest prosta. Bakterie przynoszą konkretne korzyści organizmowi. I są to obopólne korzyści. Bakterie czerpią energię do życia z przyjmowanych przez nas pokarmów. W zamian odpowiadają za regulację pracy jelit, ułatwiają trawienie, szczególnie niektórych nieprzyswajalnych dla człowieka związków. Wzmacniają odporność na zakażenia, gdyż nie dopuszczają do tego, aby namnażały się organizmy chorobotwórcze. Poprawiają także funkcjonowanie układu immunologicznego i są źródłem niektórych witamin z grupy B. Bakterie kwasu mlekowego w naszych jelitach są bardzo pożyteczne i bezpieczne nawet dla kobiet w ciąży.

spis treści

1. Co wybrać? Probiotyk czy synbiotyk?

Kiedy mowa o preparatach kwasu mlekowego, trzeba wiedzieć, który z nich będziemy stosowali. Czy będą to preparaty zawierające same bakterie, czyli probiotyki, czy może będą to wzbogacone preparaty z bakteriami kwasu mlekowego, czyli synbiotyki.

Probiotyk wchodzi w skład symbiotyku
Probiotyk wchodzi w skład symbiotyku (123RF)

Synbiotyk jest to połączenie dobroczynnych bakterii kwasu mlekowego (probiotyk) i pożywki, na której te bakterie mogą spokojnie wzrastać. Obecność tej pożywki, nazwanej prebiotykiem, sprawia, że bakterie probiotyczne mają właściwe warunki do rozwoju i utrzymania wysokiej aktywności. Synbiotyki działają znacznie skuteczniej niż probiotyki i na dodatek przywracają szybciej równowagę mikrobiologiczną organizmu. Jednak i probiotyki są bardzo skuteczne, tylko wymagają więcej czasu na działanie.

Zaskakujące źródła probiotyków
Zaskakujące źródła probiotyków [6 zdjęć]

Mianem probiotyków określamy zawarte w niektórych produktach żywnościowych żywe kultury bakterii lub...

zobacz galerię

2. Wybieramy synbiotyk

Podczas wyboru synbiotyku warto kierować się tym samym, czym przy wyborze probiotyków. Należy zwracać uwagę na skład i pamiętać o zasadzie, że im większa liczba szczepów bakterii probiotycznych w danym synbiotyku, tym lepiej. Probiotyki są szczepozależne, a mikroflora jelitowa osobniczo zmienna. Ważne jest więc, ile probiotyku rzeczywiście trafi do jelit, gdyż zanim to się stanie, bakterie probiotyczne narażone są na soki żołądkowe, które mogą dezaktywować większą część bakterii probiotycznych, dlatego tak ważna jest ich ilość w synbiotyku.

Musisz to wiedzieć

W drugiej kolejności można kierować się ceną i tym, czy można synbiotyk przechowywać poza lodówką. Warto wiedzieć, że należy go stosować przez cały czas trwania antybiotykoterapii i kuracja powinna trwać jeszcze po jej zakończeniu. Możliwe, a nawet pomocne jest także stosowanie synbiotyków w ciąży.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.