Polscy trzecioklasiści nie potrafią liczyć

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił właśnie wyniki zeszłorocznego ogólnopolskiego badania kompetencji trzecioklasistów (K3) w zakresie umiejętności polonistycznych i matematycznych. Okazuje się, że chociaż część humanistyczna nie sprawiała im większych trudności, wielu uczniów ma duży problem z wykonywaniem prostych obliczeń i zadań geometrycznych.

W bezpłatnym badaniu dobrowolnie udział wzięło ponad 200 tysięcy uczniów trzecich klas z niemal 800 tysięcy szkół podstawowych. Trwająca 40 minut klasówka sprawdzała ich kompetencje w trzech obszarach: sprawności rachunkowej, umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych oraz wyobraźni geometrycznej. Uczniowie zdobyli średnio 9,5 na 16 możliwych punktów, a więc nieco ponad 59 proc. Zasługują zatem na niezbyt mocną trójkę.

Już wcześniejsze testy wykazały, że dzieci dobrze radzą sobie z zadaniami, w których wystarczy zastosować prosty schemat czy wzór, jednak poważny problem pojawia się, kiedy ćwiczenie wymaga samodzielnego myślenia. Dzieci nie potrafią wykorzystać zdobytej wiedzy w sposób wymagający większej kreatywności, co odzwierciedlają ich wyniki.

Zobacz film: "Wybór odpowiedniego przedszkola"

W szkole nie nauczysz się...
W szkole nie nauczysz się... [11 zdjęć]

Najważniejszych umiejętności, które przydają się w dorosłym życiu, dziecko uczy się samo. Zdobywa potrzebne...

zobacz galerię

Aż 20 proc. uczniów ma ogromny problem z wykonywaniem podstawowych działań, czyli dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Całkowicie uniemożliwia im to poprawne wykonanie zadań bardziej złożonych. Jeden na trzech uczniów nie jest w stanie rozwiązać zadania, które wymaga zastosowania więcej niż jednego działania.

Ich osiągnięcia prezentują się równie niepokojąco w przypadku zadań z treścią, które opierają się na zrozumieniu czytanego tekstu, odnalezieniu w nim potrzebnych danych i wybraniu własnej strategii rozwiązania. Aż jedna czwarta uczniów nie zrobiła więcej niż dwóch zadań z tego obszaru. W opinii ekspertów w dużej mierze może wynikać to z faktu, że dzieci nie potrafią  zrozumieć tekstu o charakterze matematycznym.

Zdecydowanie najgorzej uczniowie poradzili sobie z geometrią. Co trzeci poprawnie rozwiązał tylko jedno na trzy zadania. Okazuje się, że trzecioklasiści nie znają podstawowych pojęć geometrycznych, chociaż na tym etapie powinny mieć je już opanowane. Aż 20 procent badanych w ogóle nie poradziło sobie z zadaniami, które wymagały wiedzy na temat tego, czym jest obwód czy bok figury.

Braki trzecioklasistów okazały się ogromne. Luki w wiedzy, którą powinni zdobyć we wcześniejszych klasach, nie tylko uniemożliwiają im podołanie bieżącym zadaniom, ale odbierają szansę na przyswojenie nowej wiedzy. Im szybciej zaległości zostaną nadrobione, tym lepiej, zwłaszcza że wraz z końcem tzw. edukacji wczesnoszkolnej znacznie zmienia się profil i sposób prowadzenia zajęć, a braki w wiedzy mogą jedynie zniechęcić i utrudnić dziecku płynne wejście w nową rolę.

W wielu przypadkach zmiany może wymagać sposób prowadzenia zajęć przez nauczycieli, którzy powinni kłaść większy nacisk na określone bloki tematyczne.

W tym roku badanie kompetencji trzecioklasistów odbędzie się ponownie. Szkoły chętne do wzięcia udziału w testach mogą dokonywać zapisów do końca kwietnia. Termin sprawdzianu przewidziany jest na 17 maja 2016 roku.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!