Polscy trzecioklasiści nie potrafią liczyć
Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił właśnie wyniki zeszłorocznego ogólnopolskiego badania kompetencji trzecioklasistów (K3) w zakresie umiejętności polonistycznych i matematycznych. Okazuje się, że chociaż część humanistyczna nie sprawiała im większych trudności, wielu uczniów ma duży problem z wykonywaniem prostych obliczeń i zadań geometrycznych.
W bezpłatnym badaniu dobrowolnie udział wzięło ponad 200 tysięcy uczniów trzecich klas z niemal 800 tysięcy szkół podstawowych. Trwająca 40 minut klasówka sprawdzała ich kompetencje w trzech obszarach: sprawności rachunkowej, umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych oraz wyobraźni geometrycznej. Uczniowie zdobyli średnio 9,5 na 16 możliwych punktów, a więc nieco ponad 59 proc. Zasługują zatem na niezbyt mocną trójkę.
Już wcześniejsze testy wykazały, że dzieci dobrze radzą sobie z zadaniami, w których wystarczy zastosować prosty schemat czy wzór, jednak poważny problem pojawia się, kiedy ćwiczenie wymaga samodzielnego myślenia. Dzieci nie potrafią wykorzystać zdobytej wiedzy w sposób wymagający większej kreatywności, co odzwierciedlają ich wyniki.
Aż 20 proc. uczniów ma ogromny problem z wykonywaniem podstawowych działań, czyli dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Całkowicie uniemożliwia im to poprawne wykonanie zadań bardziej złożonych. Jeden na trzech uczniów nie jest w stanie rozwiązać zadania, które wymaga zastosowania więcej niż jednego działania.
Ich osiągnięcia prezentują się równie niepokojąco w przypadku zadań z treścią, które opierają się na zrozumieniu czytanego tekstu, odnalezieniu w nim potrzebnych danych i wybraniu własnej strategii rozwiązania. Aż jedna czwarta uczniów nie zrobiła więcej niż dwóch zadań z tego obszaru. W opinii ekspertów w dużej mierze może wynikać to z faktu, że dzieci nie potrafią zrozumieć tekstu o charakterze matematycznym.
Zdecydowanie najgorzej uczniowie poradzili sobie z geometrią. Co trzeci poprawnie rozwiązał tylko jedno na trzy zadania. Okazuje się, że trzecioklasiści nie znają podstawowych pojęć geometrycznych, chociaż na tym etapie powinny mieć je już opanowane. Aż 20 procent badanych w ogóle nie poradziło sobie z zadaniami, które wymagały wiedzy na temat tego, czym jest obwód czy bok figury.
Braki trzecioklasistów okazały się ogromne. Luki w wiedzy, którą powinni zdobyć we wcześniejszych klasach, nie tylko uniemożliwiają im podołanie bieżącym zadaniom, ale odbierają szansę na przyswojenie nowej wiedzy. Im szybciej zaległości zostaną nadrobione, tym lepiej, zwłaszcza że wraz z końcem tzw. edukacji wczesnoszkolnej znacznie zmienia się profil i sposób prowadzenia zajęć, a braki w wiedzy mogą jedynie zniechęcić i utrudnić dziecku płynne wejście w nową rolę.
W wielu przypadkach zmiany może wymagać sposób prowadzenia zajęć przez nauczycieli, którzy powinni kłaść większy nacisk na określone bloki tematyczne.
W tym roku badanie kompetencji trzecioklasistów odbędzie się ponownie. Szkoły chętne do wzięcia udziału w testach mogą dokonywać zapisów do końca kwietnia. Termin sprawdzianu przewidziany jest na 17 maja 2016 roku.