Rewolucja w szkole obejmie też WF? Taki pomysł ma rząd
Trwają prace nad nową podstawą programową z wychowania fizycznego, która może przynieść rewolucyjne zmiany w sposobie oceny uczniów. Wśród propozycji pojawia się pomysł zniesienia ocen z WF, co budzi zarówno entuzjazm, jak i wątpliwości wśród nauczycieli, rodziców i uczniów. Projekt nowej podstawy ma być gotowy w lutym 2025 roku, a zmiany wejdą w życie we wrześniu tego samego roku.
1. Czy oceny z WF są konieczne?
Zdania na temat ocen w wychowaniu fizycznym są podzielone. Z jednej strony nauczyciele i eksperci wskazują na potrzebę mierzalnych kryteriów, które motywują uczniów do rozwoju.
Z drugiej strony rodzice i niektórzy pedagodzy zwracają uwagę, że oceny z WF mogą działać demotywująco, szczególnie dla dzieci mniej sprawnych fizycznie.
Pojawiają się też głosy, że wychowanie fizyczne powinno kształtować nie tylko nawyki rekreacyjne, ale także konkretne umiejętności ruchowe. Rozwiązaniem może być egzamin ze sprawności fizycznej na koniec szkoły.
Obecny system oceniania z WF jest nieprecyzyjny. Kiedyś oceny były uzależnione od sztywnych wyników, takich jak czas biegu czy długość skoku, co demotywowało słabszych uczniów. Obecnie większy nacisk kładzie się na zaangażowanie, ale brak jasnych kryteriów sprawia, że oceny nie są obiektywne.
Zobacz także: Co dalej z lekcjami religii w szkołach? Przedstawiciele Kościoła ostrzegają
2. Kompetencje ruchowe w kryzysie
Badania przeprowadzone przy okazji programu WF z AWF pokazują, że aż 94 proc. uczniów w wieku 6-12 lat nie spełnia podstawowych kompetencji ruchowych.
Dzieci mają trudności z wykonywaniem przewrotów, skakaniem przez skakankę czy prawidłowym kozłowaniem piłki. Eksperci podkreślają, że to alarmujące dane, które wymagają pilnych działań.
3. Co przyniesie nowa podstawa programowa?
W zespole pracującym nad nowymi standardami wychowania fizycznego znajdują się nauczyciele, specjaliści z AWF oraz znane postacie, takie jak Monika Pyrek, medalistka mistrzostw świata i Europy w skoku o tyczce.
Wśród propozycji zmian pojawiają się:
rezygnacja z tradycyjnych ocen,
wprowadzenie jasnych kryteriów mierzenia postępów,
większy nacisk na rozwijanie kompetencji ruchowych i systematyczności.
Pomysł rezygnacji z ocen z WF ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Rodzice i uczniowie podkreślają, że oceny mogą zniechęcać do aktywności, szczególnie tych mniej sprawnych fizycznie. Z kolei nauczyciele obawiają się, że brak ocen może obniżyć rangę wychowania fizycznego w systemie edukacji.
Zmiany w podstawie programowej mają szansę poprawić jakość zajęć z WF i zwiększyć zaangażowanie uczniów. Kluczowe będzie jednak znalezienie balansu między motywacją a obiektywną oceną postępów.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl