Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Czy nienarodzone dziecko czuje smak potraw zjadanych przez jego mamę? Naukowcy odpowiadają

Avatar placeholder
24.09.2022 12:05
Czy nienarodzone dziecko czuje smak potraw zjadanych przez jego mamę?
Czy nienarodzone dziecko czuje smak potraw zjadanych przez jego mamę? (Facebook)

Czy nienarodzone dziecko czuje smak potraw zjadanych przez jego mamę? Naukowcy nie mają wątpliwości, że tak! Obejrzeli zdjęcia USG ponad 100 kobiet i utrwalili miny maluszków po zjedzeniu marchewki i jarmużu. Które warzywo bardziej im posmakowało?

Czy nienarodzone dziecko czuje smak potraw zjadanych przez jego mamę?
Czy nienarodzone dziecko czuje smak potraw zjadanych przez jego mamę? (East News)
spis treści

1. Nowe badania

Smaki zjadanych przez mamę potraw dziecko może degustować poprzez połykanie płynu owodniowego. Zdarza się, że kobiety po zjedzeniu batonika lub kawałka czekolady wyczuwają wzmożoną aktywność malucha.

Badacze z Uniwersytetu w Durham postanowili zbadać, czy płód rzeczywiście może poczuć smak potraw jedzonych przez kobietę.

W tym celu przeprowadzili badania USG u 100 kobiet w ciąży, sprawdzając reakcje płodu na jedzone przez mamę potrawy. Zespół badał matki w wieku od 18 do 40 lat w 32. i 36. tygodniu ciąży. Wnioski były zaskakujące!

- Wiele badań sugeruje, że dzieci mogą smakować i wąchać w łonie matki, nasze badanie jest pierwszym, które pokazuje te reakcje na zdjęciach - powiedziała Beyza Ustun z Uniwersytetu Durham.

Naukowcy podali przyszłym mamom marchewkę i jarmuż. Następnie obserwowali, jak płody reagowały na ich smak.

Medical Xpress - Medical and Health News
Medical Xpress - Medical and Health News (Facebook)

2. Które warzywo smakowało dzieciom bardziej?

Naukowcy dostrzegli na zdjęciach, że gdy do maluchów docierał smak marchewki, na ich buziach pokazywał się grymas przypominający uśmiech. Natomiast po wyczuciu smaku jarmużu, twarze nienarodzonych dzieci wykrzywiały się jak do płaczu.

No cóż, może nie przepadają za zielonymi warzywami...

Jak wyglądało samo badanie? Kobietom podawano jedną kapsułkę zawierającą około 400 mg marchewki lub 400 mg sproszkowanego jarmużu na około 20 minut przed każdym badaniem. Poproszono je, aby nie spożywały żadnych posiłków ani napojów smakowych na godzinę przed badaniem.

Reakcje nienarodzonych dzieci obserwowane w obu grupach (w porównaniu z tymi z grupy kontrolnej, które nie były narażone na żaden smak) wykazały, że ekspozycja na niewielką nawet ilość marchwi lub jarmużu wystarczyła do wywołania reakcji uśmiechu, lub płaczu.

Badania udowadniają, że dziecko w brzuchu mamy czuje smak jedzenia
Badania udowadniają, że dziecko w brzuchu mamy czuje smak jedzenia (Facebook)

3. Jak to możliwe, że płód czuje smak potraw?

Nie od dziś wiadomo, że nienarodzone dzieci mają już rozwinięte niektóre zmysły. Wcześniejsze badania sugerowały nawet, że to, co kobieta je w czasie ciąży, nie tylko odżywia jej dziecko w łonie matki, ale może wpływać na preferencje żywieniowe w życiu dziecka po narodzinach.

- To było naprawdę niesamowite widzieć reakcje nienarodzonych dzieci na smak jarmużu lub marchwi podczas badania i dzielić się tymi chwilami z rodzicami maluchów - powiedziała Beyza Ustun z Uniwersytetu Durham.

Naukowcy rozpoczęli dalsze badania z tymi samymi dziećmi po porodzie, by tym razem sprawdzić, czy wpływ smaków, których maluchy doświadczyły w łonie matki, wpływa na ich akceptację różnych pokarmów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze