Segregacja odpadów - na czym polega? Dlaczego warto uczyć dzieci segregacji odpadów?
Segregacja odpadów to korzyści dla środowiska, a także każdego właściciela nieruchomości. Zmniejsza ilości odpadów na wysypiskach śmieci, ogranicza eksploatację surowców i przyczynia się do powtórnego wykorzystania surowców wtórnych. Na czym polega segregacja śmieci? Jak nauczyć dzieci segregować odpady?
1. Czym jest segregacja odpadów?
Segregacja śmieci to segregowanie i oddzielanie odpadów, które można ponownie przetworzyć - surowców wtórnych od tych, których już nie można w żaden sposób wykorzystać.
2. Jak segregujemy odpady?
W czasie sortowania odpadów klasyfikujemy je do konkretnych grup:
- metale i tworzywa sztuczne;
- papier;
- szkło;
- odpady biodegradowalne;
- odpady zmieszane.
Metody segregacji śmieci określa rozporządzenie Ministra Środowiska z 29 grudnia 2016 roku w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych rodzajów odpadów.
3. Jak właściwie segregować odpady?
Odpady powinniśmy segregować w domu, już na etapie wyrzucania zużytych opakowań, czy potłuczonych naczyń, dokonując wyboru: segregować i przyczyniać się do tworzenia nowych produktów, dbając o środowisko naturalne, czy też marnować cenne surowce.
Każdy z nas w ciągu każdego dnia podejmuje wiele takich decyzji, bardzo często nie zdając sobie sprawy z tego, jak ważne są to wybory.
Jeśli poprawnie przeprowadzimy segregację, będzie duża szansa na poddanie surowca recyklingowi - ponownemu wykorzystaniu i przetworzeniu. Niewłaściwa segregacja śmiecia może uniemożliwić efektywny odzysk surowca lub po prostu pogorszyć jego jakość.
4. W jakim celu segregujemy odpady?
Odpady wstępnie posortowane w domach trafiają do nowoczesnych śmieciarek, które wbrew obiegowym opiniom nie mieszają wszystkich posegregowanych śmieci, lecz przesypują poszczególne odpady do konkretnych przegród.
Innym sposobem przewiezienia tych surowców do przedsiębiorstwa oczyszczania i na sortownię jest odbieranie różnych typów odpadów przez inne pojazdy.
Zadaniem recyklingu jest ochrona środowiska naturalnego, poprzez zmniejszenie i odzyskanie surowców wtórnych do ponownego przetworzenia - produkcji nowych towarów.
Recykling pozwala:
- ograniczyć zużycie surowców naturalnych;
- oszczędzać energię;
- chronić środowisko naturalne;
- ograniczyć wielkość i ilość wysypisk śmieci;
- ponownie wykorzystać surowce do wytworzenia nowego produktu;
- ograniczyć zanieczyszczenie wody;
- obniżyć emisję trujących gazów do atmosfery.
5. Pojemniki na odpady i co do nich wrzucać - ściągawka
Do pojemnika żółtego wrzucamy metale i tworzywa sztuczne:
- plastikowe butelki po napojach i wodzie - odkręcone i zgniecione;
- nakrętki plastikowe od butelek;
- opakowania plastikowe po produktach spożywczych;
- opakowania wielomateriałowe jak np. karton po soku czy mleku;
- opakowania po delikatnych środkach chemicznych, jak worek po proszku do prania czy zużyta tubka po paście do zębów;
- kapsle;
- metalowe zakrętki od słoików;
- metale kolorowe;
- aluminiowe puszki po napojach i sokach;
- metalowe puszki po konserwach;
- plastikowe reklamówki, worki, torby, folie jednorazowe i inne.
Do pojemnika żółtego nie wrzucamy:
- opakowań po lekach;
- butelek i pojemników z zawartością;
- plastikowych zabawek;
- opakowań po olejach silnikowych;
- zużytych artykułów medycznych;
- baterii i akumulatorów;
- puszek i pojemników po lakierach i farbach;
- części samochodowych;
- zużytego sprzętu elektronicznego i AGD
- pojemników po substancjach silnie chemicznych i silnie toksycznych.
Do niebieskiego pojemnika na papier wrzucamy:
- gazety i czasopisma;
- opakowania z papieru;
- karton i tekturę;
- papier szkolny i biurowy;
- zadrukowane kartki;
- katalogi, prospekty, ulotki;
- papier pakowy;
- zeszyty i książki;
- torby i worki papierowe.
Do niebieskiego pojemnika nie wrzucamy:
- zużytych chusteczek higienicznych;
- zużytych ręczników papierowych;
- papieru lakierowanego (np. zdjęć);
- papierowych worków po nawozach;
- papierowych worków po materiałach budowlanych;
- kartonów po napojach i mleku;
- papieru powleczonego folią;
- zabrudzonego, zatłuszczonego papieru;
- tapet;
- jednorazowych pieluch i innych;
- zatłuszczonych naczyń jednorazowych i opakowań z papieru;
- obuwia i odzieży.
Do zielonego lub białego pojemnika na szkło wrzucamy:
- szklane słoiki po żywności (nie muszą być umyte);
- szklane butelki po żywności po napojach;
- szklane słoiczki i opakowania po kosmetykach (tylko wykonane w całości ze szkła).
Do zielonego lub białego pojemnika nie wrzucamy:
- ceramiki;
- porcelany;
- doniczek;
- szkieł od okularów;
- kryształów;
- naczyń ze szkła żaroodpornego;
- szklanych zniczy z resztkami wkładu woskowego;
- reflektorów;
- żarówek i świetlówek;
- szklanych opakowań po lekach i chemikaliach;
- luster;
- termometrów;
- szyb zbrojnych i okiennych;
- monitorów telewizyjnych i komputerowych;
- szklanych strzykawek.
Do brązowego pojemnika na odpady biodegradowalne wrzucamy:
- gałęzie drzew i krzewów;
- odpadki warzywne i owocowe, np. skórki, obierki, pestki, ogryzki;
- skoszoną trawę, liście i kwiaty;
- drewno niezaimpregnowane;
- korę drzew i trzciny;
- resztki jedzenia (bez kości zwierząt).
Do brązowego pojemnika nie wrzucamy:
- resztek mięsa;
- kości zwierząt;
- oleju jadalnego;
- ości i resztek ryb i owoców morza;
- odchodów zwierząt;
- popiołu z węgla kamiennego;
- leków;
- drewna impregnowanego;
- ziemi;
- kamieni;
- sera i produktów mlecznych;
- puszek;
- cytrusów (pomarańczy, limonek, cytryn);
- zgniłych i chorych liści.
Do pojemnika lub worka w innym kolorze niż wyżej wymienione wrzucamy odpady zmieszane:
- wszystkie odpady, które nie należą do surowców wtórnych i których nie można poddać recyklingowi.
Do zmieszanych odpadów nie wrzucamy:
- leków;
- odpadów toksycznych i niebezpiecznych dla środowiska;
- świetlówek i żarówek;
- baterii i akumulatorów;
- elektroodpadów (zużytego sprzętu RTV i AGD);
- odpadów po żrących chemikaliach;
- wszystkich odpadów, które nadają się do ponownego przetworzenia.
Do pojemników na akumulatory i baterie wrzucamy:
- zużyte akumulatory i baterie.
Pojemniki te są dostępne m.in. w dyskontach, supermarketach, sklepach budowlanych i marketach ze sprzętem elektronicznym.
Dodatkowo funkcjonują także Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, które znajdują się w każdej gminie, ponieważ to na niej spoczywa obowiązek zapewnienia mieszkańcom punktu, w którym w sposób bezpieczny dla środowiska mogą pozbyć się sprzętu elektronicznego i AGD (telewizorów, lodówek, pralek czy zmywarek).
6. Jak nauczyć dzieci segregacji odpadów?
Dzieci to doskonali obserwatorzy. Gdy zobaczą, że dorośli (rodzice, dziadkowie) segregują śmieci, z pewności będą chciały robić to samo. Umysły dzieci są niezwykle chłonne, warto zatem wykorzystać ten fakt i od najmłodszych lat wpajać im, jak ważna jest dbałość o środowisko naturalne.
Jest duża szansa, że dzięki temu maluch wyrośnie na świadomego dorosłego, którego ekologiczne wybory będą naturalną konsekwencją naszych działań.
Dlaczego warto nauczyć dzieci segregacji odpadów?
- maluchy mają okazję zobaczyć, jak dużo śmieci produkujemy;
- mogą poznać różne rodzaje materiałów, z których są zrobione opakowania;
- dzieci uczą się dbania o Ziemię - wspólne miejsce do życia;
- uczą się, że z rzeczy, które wyrzucamy, można ponownie zrobić coś dobrego.
Warto uczyć maluchy segregacji odpadów, ponieważ to inwestycja w przyszłość naszą oraz naszych dzieci.