Trwa ładowanie...

Segregacja odpadów - na czym polega? Dlaczego warto uczyć dzieci segregacji odpadów?

 Ewa Rosiecka
Ewa Rosiecka 29.11.2022 14:43
Dzięki segregacji odpadów ponownie wykorzystujemy surowce, chroniąc w ten sposób środowisko
Dzięki segregacji odpadów ponownie wykorzystujemy surowce, chroniąc w ten sposób środowisko (Adobe Stock)

Segregacja odpadów to korzyści dla środowiska, a także każdego właściciela nieruchomości. Zmniejsza ilości odpadów na wysypiskach śmieci, ogranicza eksploatację surowców i przyczynia się do powtórnego wykorzystania surowców wtórnych. Na czym polega segregacja śmieci? Jak nauczyć dzieci segregować odpady?

spis treści

1. Czym jest segregacja odpadów?

Segregacja śmieci to segregowanie i oddzielanie odpadów, które można ponownie przetworzyć - surowców wtórnych od tych, których już nie można w żaden sposób wykorzystać.

2. Jak segregujemy odpady?

W czasie sortowania odpadów klasyfikujemy je do konkretnych grup:

Zobacz film: "W jaki sposób zmienia się zachowanie dziecka od drugiego roku życia?"
  • metale i tworzywa sztuczne;
  • papier;
  • szkło;
  • odpady biodegradowalne;
  • odpady zmieszane.

Metody segregacji śmieci określa rozporządzenie Ministra Środowiska z 29 grudnia 2016 roku w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych rodzajów odpadów.

3. Jak właściwie segregować odpady?

Odpady powinniśmy segregować w domu, już na etapie wyrzucania zużytych opakowań, czy potłuczonych naczyń, dokonując wyboru: segregować i przyczyniać się do tworzenia nowych produktów, dbając o środowisko naturalne, czy też marnować cenne surowce.

Każdy z nas w ciągu każdego dnia podejmuje wiele takich decyzji, bardzo często nie zdając sobie sprawy z tego, jak ważne są to wybory.

Jeśli poprawnie przeprowadzimy segregację, będzie duża szansa na poddanie surowca recyklingowi - ponownemu wykorzystaniu i przetworzeniu. Niewłaściwa segregacja śmiecia może uniemożliwić efektywny odzysk surowca lub po prostu pogorszyć jego jakość.

4. W jakim celu segregujemy odpady?

Odpady wstępnie posortowane w domach trafiają do nowoczesnych śmieciarek, które wbrew obiegowym opiniom nie mieszają wszystkich posegregowanych śmieci, lecz przesypują poszczególne odpady do konkretnych przegród.

Innym sposobem przewiezienia tych surowców do przedsiębiorstwa oczyszczania i na sortownię jest odbieranie różnych typów odpadów przez inne pojazdy.

Zadaniem recyklingu jest ochrona środowiska naturalnego, poprzez zmniejszenie i odzyskanie surowców wtórnych do ponownego przetworzenia - produkcji nowych towarów.

Recykling pozwala:

  • ograniczyć zużycie surowców naturalnych;
  • oszczędzać energię;
  • chronić środowisko naturalne;
  • ograniczyć wielkość i ilość wysypisk śmieci;
  • ponownie wykorzystać surowce do wytworzenia nowego produktu;
  • ograniczyć zanieczyszczenie wody;
  • obniżyć emisję trujących gazów do atmosfery.

5. Pojemniki na odpady i co do nich wrzucać - ściągawka

Do pojemnika żółtego wrzucamy metale i tworzywa sztuczne:

  • plastikowe butelki po napojach i wodzie - odkręcone i zgniecione;
  • nakrętki plastikowe od butelek;
  • opakowania plastikowe po produktach spożywczych;
  • opakowania wielomateriałowe jak np. karton po soku czy mleku;
  • opakowania po delikatnych środkach chemicznych, jak worek po proszku do prania czy zużyta tubka po paście do zębów;
  • kapsle;
  • metalowe zakrętki od słoików;
  • metale kolorowe;
  • aluminiowe puszki po napojach i sokach;
  • metalowe puszki po konserwach;
  • plastikowe reklamówki, worki, torby, folie jednorazowe i inne.

Do pojemnika żółtego nie wrzucamy:

  • opakowań po lekach;
  • butelek i pojemników z zawartością;
  • plastikowych zabawek;
  • opakowań po olejach silnikowych;
  • zużytych artykułów medycznych;
  • baterii i akumulatorów;
  • puszek i pojemników po lakierach i farbach;
  • części samochodowych;
  • zużytego sprzętu elektronicznego i AGD
  • pojemników po substancjach silnie chemicznych i silnie toksycznych.

Do niebieskiego pojemnika na papier wrzucamy:

  • gazety i czasopisma;
  • opakowania z papieru;
  • karton i tekturę;
  • papier szkolny i biurowy;
  • zadrukowane kartki;
  • katalogi, prospekty, ulotki;
  • papier pakowy;
  • zeszyty i książki;
  • torby i worki papierowe.

Do niebieskiego pojemnika nie wrzucamy:

  • zużytych chusteczek higienicznych;
  • zużytych ręczników papierowych;
  • papieru lakierowanego (np. zdjęć);
  • papierowych worków po nawozach;
  • papierowych worków po materiałach budowlanych;
  • kartonów po napojach i mleku;
  • papieru powleczonego folią;
  • zabrudzonego, zatłuszczonego papieru;
  • tapet;
  • jednorazowych pieluch i innych;
  • zatłuszczonych naczyń jednorazowych i opakowań z papieru;
  • obuwia i odzieży.

Do zielonego lub białego pojemnika na szkło wrzucamy:

  • szklane słoiki po żywności (nie muszą być umyte);
  • szklane butelki po żywności po napojach;
  • szklane słoiczki i opakowania po kosmetykach (tylko wykonane w całości ze szkła).

Do zielonego lub białego pojemnika nie wrzucamy:

  • ceramiki;
  • porcelany;
  • doniczek;
  • szkieł od okularów;
  • kryształów;
  • naczyń ze szkła żaroodpornego;
  • szklanych zniczy z resztkami wkładu woskowego;
  • reflektorów;
  • żarówek i świetlówek;
  • szklanych opakowań po lekach i chemikaliach;
  • luster;
  • termometrów;
  • szyb zbrojnych i okiennych;
  • monitorów telewizyjnych i komputerowych;
  • szklanych strzykawek.

Do brązowego pojemnika na odpady biodegradowalne wrzucamy:

  • gałęzie drzew i krzewów;
  • odpadki warzywne i owocowe, np. skórki, obierki, pestki, ogryzki;
  • skoszoną trawę, liście i kwiaty;
  • drewno niezaimpregnowane;
  • korę drzew i trzciny;
  • resztki jedzenia (bez kości zwierząt).

Do brązowego pojemnika nie wrzucamy:

  • resztek mięsa;
  • kości zwierząt;
  • oleju jadalnego;
  • ości i resztek ryb i owoców morza;
  • odchodów zwierząt;
  • popiołu z węgla kamiennego;
  • leków;
  • drewna impregnowanego;
  • ziemi;
  • kamieni;
  • sera i produktów mlecznych;
  • puszek;
  • cytrusów (pomarańczy, limonek, cytryn);
  • zgniłych i chorych liści.

Do pojemnika lub worka w innym kolorze niż wyżej wymienione wrzucamy odpady zmieszane:

  • wszystkie odpady, które nie należą do surowców wtórnych i których nie można poddać recyklingowi.

Do zmieszanych odpadów nie wrzucamy:

  • leków;
  • odpadów toksycznych i niebezpiecznych dla środowiska;
  • świetlówek i żarówek;
  • baterii i akumulatorów;
  • elektroodpadów (zużytego sprzętu RTV i AGD);
  • odpadów po żrących chemikaliach;
  • wszystkich odpadów, które nadają się do ponownego przetworzenia.

Do pojemników na akumulatory i baterie wrzucamy:

  • zużyte akumulatory i baterie.

Pojemniki te są dostępne m.in. w dyskontach, supermarketach, sklepach budowlanych i marketach ze sprzętem elektronicznym.

Dodatkowo funkcjonują także Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, które znajdują się w każdej gminie, ponieważ to na niej spoczywa obowiązek zapewnienia mieszkańcom punktu, w którym w sposób bezpieczny dla środowiska mogą pozbyć się sprzętu elektronicznego i AGD (telewizorów, lodówek, pralek czy zmywarek).

6. Jak nauczyć dzieci segregacji odpadów?

Dzieci to doskonali obserwatorzy. Gdy zobaczą, że dorośli (rodzice, dziadkowie) segregują śmieci, z pewności będą chciały robić to samo. Umysły dzieci są niezwykle chłonne, warto zatem wykorzystać ten fakt i od najmłodszych lat wpajać im, jak ważna jest dbałość o środowisko naturalne.

Jest duża szansa, że dzięki temu maluch wyrośnie na świadomego dorosłego, którego ekologiczne wybory będą naturalną konsekwencją naszych działań.

Dlaczego warto nauczyć dzieci segregacji odpadów?

  • maluchy mają okazję zobaczyć, jak dużo śmieci produkujemy;
  • mogą poznać różne rodzaje materiałów, z których są zrobione opakowania;
  • dzieci uczą się dbania o Ziemię - wspólne miejsce do życia;
  • uczą się, że z rzeczy, które wyrzucamy, można ponownie zrobić coś dobrego.

Warto uczyć maluchy segregacji odpadów, ponieważ to inwestycja w przyszłość naszą oraz naszych dzieci.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze