Programy dla utalentowanych uczniów niosą pomoc w osiąganiu sukcesów

Szkoły powinny stosować zarówno metodę grupowania uczniów pod względem ich umiejętności, jak rownież powinny oferować pomoc w osiąganiu sukcesów uczniom utalentowanym poprzez pozwolenie na przeskoczenie do klasy wyżej. Tak donosi badanie przeprowadzone przez naukowców z Northwestern University, którzy przez lata obserwowali ten kontowersyjny temat.

Możliwość grupowania umieszcza uczniów o podobnych umiejętnościach i zdolnościach w tych samych klasach. Metoda przyspieszenia, najbardziej znana jako metoda przeskoku polegająca na ominięciu którejś klasy lub wcześniejszym przyjęciu do przedszkola lub szkoły wyższej, daje uczniom szansę na osiąganie postępów w nauce szybciej i wcześniej.

Szeroko dyskutowane techniki edukacyjne mogą skutecznie zwiększyć osiągnięcia w nauce przy niskich kosztach i mogą z nich korzystać miliony uczniów w systemach szkolnych, według badania opublikowanego w „Review of Educational Research”.

Zobacz film: "Rozwój odporności u dzieci"

"Mimo, że przyspieszenie jest szeroko wspieraną metodą jako skuteczną strategię dla zaspokajania potrzeb uczniów zaawansowanych, to jeszcze jest dość rzadko stosowana, a większość szkół nie szuka systematycznie uczniów, którzy takiej pomocy potrzebują” – tłumaczy jeden z autorów badania Paula Olszewski-Kubilius, dyrektor Centrum Rozwoju Talentów w Northwestern's School of Education and Social Policy.

Według naukowców, zdolni uczniowie powinni być grupowani w osobne klasy lub powinny przeskakiwać do klas wyżej
Według naukowców, zdolni uczniowie powinni być grupowani w osobne klasy lub powinny przeskakiwać do klas wyżej

W Stanach Zjednoczonych wydaje się prawie 600 miliardów dolarów rocznie na edukację publiczną, ale istnieją pytania badawcze, czy istnieją środki do osiągnięcia wyższej efektywności w nauce uczniów.

Niedawno opublikowane raporty wykazały, że od 20 do 40 procent uczniów szkół podstawowych i gimnazjów osiąga zdolności przewyższające wymagania klasy, do ktorej uczęszczają zarówno w naukach ścisłych, jak i przedmiotach humanistycznych.

W szkole nie nauczysz się...
W szkole nie nauczysz się... [11 zdjęć]

Najważniejszych umiejętności, które przydają się w dorosłym życiu, dziecko uczy się samo. Zdobywa potrzebne...

zobacz galerię

Zwolennicy przeskoku do klasy wyższej i grupowania uczniów twierdzą, iż takie metody pozwalają na tworzenie więzi społecznych z rówieśnikami o porównywalnych zdolnościach w nauce.

Krytycy twierdzą, że podział uczniów może oznaczać utratę przywódców lub wzorców w klasie i niższą samoocenę dla osiągnięć uczniów.

ZOBACZ TAKŻE

Polscy uczniowie w czołowce najlepszych

Uczniowie przyspieszeni wykonywali powierzone zadania znacznie lepiej niż rówieśnicy, a porównywalnie do starszych o rok uczniów, według przeprowadzonego badania. Badania sugerują także, że edukacja powinna "unikać próbowania uczyć dzieci i młodzież tego, co już wiedzą", jak twierdzą autorzy badania.

"W oparciu o wartości prawie stuletnich badań, uważamy, że dane wyraźnie wskazują, że możliwość grupowania i przyspieszenie są to dwie strategie skuteczne dla osiągnięcia tego celu" – mówią naukowcy.

Jakie kary może nałożyć szkoła na ucznia?
Jakie kary może nałożyć szkoła na ucznia? [6 zdjęć]

Opieka wychowawcza, stypendia, swoboda wyrażania myśli i poglądów - uczeń w szkole ma wiele praw. Ale...

zobacz galerię

Choć trudno powiedzieć ostatnie słowo w tej kwestii, nowe badanie może wyjaśnić skutki akademickie grupowanych i przyspieszonych uczniów.

"Większość dowodów w ciągu ostatniego stulecia sugeruje, że przyspieszenie akademickie i większość form zdolność grupowania jak tworzenie specjalnej grupy dla uzdolnionych studentów może znacznie poprawić wyniki w nauce wielu uczniów" – tłumaczą autorzy.

Autorzy dokonali przeglądu 172 badań empirycznych dotyczących skuteczności grupowania uczniów pod względem posiadanych umiejętności, jak również 125 badań dotyczących metody przyspieszenia.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.