Programy dla utalentowanych uczniów niosą pomoc w osiąganiu sukcesów
Szkoły powinny stosować zarówno metodę grupowania uczniów pod względem ich umiejętności, jak rownież powinny oferować pomoc w osiąganiu sukcesów uczniom utalentowanym poprzez pozwolenie na przeskoczenie do klasy wyżej. Tak donosi badanie przeprowadzone przez naukowców z Northwestern University, którzy przez lata obserwowali ten kontowersyjny temat.
Możliwość grupowania umieszcza uczniów o podobnych umiejętnościach i zdolnościach w tych samych klasach. Metoda przyspieszenia, najbardziej znana jako metoda przeskoku polegająca na ominięciu którejś klasy lub wcześniejszym przyjęciu do przedszkola lub szkoły wyższej, daje uczniom szansę na osiąganie postępów w nauce szybciej i wcześniej.
Szeroko dyskutowane techniki edukacyjne mogą skutecznie zwiększyć osiągnięcia w nauce przy niskich kosztach i mogą z nich korzystać miliony uczniów w systemach szkolnych, według badania opublikowanego w „Review of Educational Research”.
"Mimo, że przyspieszenie jest szeroko wspieraną metodą jako skuteczną strategię dla zaspokajania potrzeb uczniów zaawansowanych, to jeszcze jest dość rzadko stosowana, a większość szkół nie szuka systematycznie uczniów, którzy takiej pomocy potrzebują” – tłumaczy jeden z autorów badania Paula Olszewski-Kubilius, dyrektor Centrum Rozwoju Talentów w Northwestern's School of Education and Social Policy.
W Stanach Zjednoczonych wydaje się prawie 600 miliardów dolarów rocznie na edukację publiczną, ale istnieją pytania badawcze, czy istnieją środki do osiągnięcia wyższej efektywności w nauce uczniów.
Niedawno opublikowane raporty wykazały, że od 20 do 40 procent uczniów szkół podstawowych i gimnazjów osiąga zdolności przewyższające wymagania klasy, do ktorej uczęszczają zarówno w naukach ścisłych, jak i przedmiotach humanistycznych.
Zwolennicy przeskoku do klasy wyższej i grupowania uczniów twierdzą, iż takie metody pozwalają na tworzenie więzi społecznych z rówieśnikami o porównywalnych zdolnościach w nauce.
Krytycy twierdzą, że podział uczniów może oznaczać utratę przywódców lub wzorców w klasie i niższą samoocenę dla osiągnięć uczniów.
ZOBACZ TAKŻE
Uczniowie przyspieszeni wykonywali powierzone zadania znacznie lepiej niż rówieśnicy, a porównywalnie do starszych o rok uczniów, według przeprowadzonego badania. Badania sugerują także, że edukacja powinna "unikać próbowania uczyć dzieci i młodzież tego, co już wiedzą", jak twierdzą autorzy badania.
"W oparciu o wartości prawie stuletnich badań, uważamy, że dane wyraźnie wskazują, że możliwość grupowania i przyspieszenie są to dwie strategie skuteczne dla osiągnięcia tego celu" – mówią naukowcy.
Choć trudno powiedzieć ostatnie słowo w tej kwestii, nowe badanie może wyjaśnić skutki akademickie grupowanych i przyspieszonych uczniów.
"Większość dowodów w ciągu ostatniego stulecia sugeruje, że przyspieszenie akademickie i większość form zdolność grupowania jak tworzenie specjalnej grupy dla uzdolnionych studentów może znacznie poprawić wyniki w nauce wielu uczniów" – tłumaczą autorzy.
Autorzy dokonali przeglądu 172 badań empirycznych dotyczących skuteczności grupowania uczniów pod względem posiadanych umiejętności, jak również 125 badań dotyczących metody przyspieszenia.