Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Karmienie piersią - dlaczego warto długo karmić naturalnie?

Avatar placeholder
07.11.2017 10:41
karmienie piersią
karmienie piersią (123rf)

Jak długo dziecko powinno być karmione piersią? Kobiety, które serwują pokarm naturalny swoim kilkuletnim pociechom, wzbudzają oburzenie, ba – nierzadko również i obrzydzenie. Czy tak być powinno?

Czy widzieliście kiedyś młodego człowieka z gęstymi włosami i pełnym uzębieniem, który wykrzykując poprawnie pełne zdania, podbiega nagle do swojej mamy, podciąga jej bluzkę i zaczyna ssać jej pierś? Czy zastanawialiście się wówczas, ile owy maluszek ma lat? 5? 7? 8?

Niemożliwe… – zapewne pomyśleliście. – To dziecko na pewno ma mniej, tylko poważnie wygląda – mówiliście do siebie, próbując wymazać ten dziwny obraz z pamięci jak najszybciej.

Nikt nie podważa faktu, że pokarm matki jest dla dziecka najlepszy, a samo karmienie stwarza niesamowitą więź między matką a dzieckiem. Czy jednak 5-latek przy piersi jest wciąż czymś "normalnym" i akceptowanym społecznie? W dzisiejszych czasach niekoniecznie. Świadczy o tym choćby niezwykle niski odsetek mam karmiących w Polsce - zaledwie 9 proc. podaje pierś dziecku do 24. miesiąca życia.

Zobacz film: "Błędy żywieniowe z okresu niemowlęcego nie do odwrócenia!"

Do kiedy w takim razie karmienie ma sens? Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca podawanie piersi (wraz z uzupełniającymi posiłkami w odpowiednim stadium rozwoju maluszka) przez pierwsze dwa lata życia dziecka, a nawet… dłużej. Co jednak oznacza w tym przypadku słowo "dłużej"? Nie ma jasno wyznaczonej granicy – możemy więc użyć matematycznego terminu "nieskończoności".

"W pełni respektując prawo matki do decydowania o tym jak długo ona i jej dziecko kontynuować będą karmienie piersią, należy zapewnić kobietom wsparcie, którego mogą potrzebować, by karmić piersią aż ich dzieci ukończą dwa lata i dłużej, zgodnie z zaleceniami WHO i większości narodowych i zawodowych rekomendacji i standardów postępowania" - czytamy w publikacji "Żywienie niemowląt i małych dzieci: Standardy postępowania dla Unii Europejskiej".

Tymczasem wśród przyszłych i aktualnych mam panuje przeświadczenie, że karmienie dziecka ma sens przez pierwsze 6 miesięcy jego życia, gdyż tylko do tego czasu w pokarmie matki wytwarzane są przeciwciała. Nic bardziej mylnego.

Mleko matki zawiera komórki krwi odpowiedzialne także za odporność. Co ciekawe, poziom niektórych immunoglobulin wzrasta, w związku z czym w dwudziestym miesiącu laktacji jest równie wysoki co w 2 tygodniu karmienia. Podając dziecku pierś, zapewniamy mu odporność nie tylko w okresie karmienia, ale również kilka lat po jego zakończeniu.

Mimo wielu korzyści płynących z długiego karmienia piersią, eksperci mają mieszane uczucia co do wpływu podawania piersi kilkulatkowi na jego rozwój emocjonalny.

– W naszej kulturze tak długie karmienie dziecka nie jest ani zwyczajem, ani koniecznością. Nie jest formą dostarczania niezbędnych składników odżywczych, ale raczej jest formą kontaktu emocjonalnego i fizycznego. Świadczy raczej o niemożliwości rozstania się mamy z wczesnym dzieciństwem swojej pociechy lub o jej niepewności czy w odpowiedni sposób zaspokaja potrzeby dziecka - komentuje Tatiana Ostaszewska-Mosak, psycholog kliniczny zdrowia i psychoterapeuta.

Zazwyczaj normalnie rozwijające się dzieci same w którymś momencie do drugiego roku życia wysyłają jasne sygnały świadczące o możliwości zerwania tej szczególnej więzi z mamą. Trzeba im na to pozwolić bez poczucia straty. One same chcą jeść, dorastać, usamodzielniać się i poszukiwać innych możliwości rozładowywania stresu - dodaje.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze