Jak wybrać dobry jogurt?

Zalet jogurtów jest wiele. Są lepiej przyswajalne od mleka, pozytywnie wpływają na układ trawienia, zawierają cenne dla organizmu bakterie i często to probiotyki. Jednak jogurt jogurtowi nie równy.

Na półkach w sklepie znajdziemy przecież takie o niskiej zawartości tłuszczu, o kremowej konsystencji czy naturalne. Czym kierować się więc przy wyborze tego najlepszego? I dlaczego z pozoru takie same opakowania tak bardzo różni od siebie ich zawartość?

1. Zawartość szczepów bakterii

Jogurt powstaje z połączenia mleka oraz dobrych bakterii. Najczęściej są to Lactobacillus bulgaricus oraz Streptococcus thermophilus, które w większości przyczyniają się do rozkładu laktozy.

Zobacz film: "Jak kąpać niemowlę w wiaderku?"

Mitem jest jednak zdanie, że każdy jogurt jest probiotykiem, czyli produktem pozytywnie wpływającym na nasz układ odpornościowy. Są nimi tylko te jogurty, które w swoim składzie zawierają konkretne, żywe bakterie probiotyczne. Leczą one np. biegunki i bóle żołądka spowodowane przyjmowaniem leków. Żywe szczepy przemieszczają się aż do jelit – właśnie dlatego jogurty polecane są podczas kuracji antybiotykowej.

Jak sprawdzić czy dany jogurt zawiera dobre kultury bakterii? Szukajmy na etykiecie gatunku, rodzaju i szczepu bakterii, np. Lactobacillus acidophilus LA-5.

123rf
123rf

2. Mleko w proszku

W składzie wielu jogurtów naturalnych możemy znaleźć mleko w proszku lub tajemniczo brzmiące białka mleka. Producenci dodają je, by nasze jogurty miały kremową konsystencję.

Nie wszyscy konsumenci je jednak lubią i część z nas poszukuje na półkach jogurtów bez tego typu dodatków. Niektórzy boją się także, że mleko w proszku jest szkodliwe dla zdrowia. Uspokajamy – jest całkowicie bezpieczne.

3. Substancje słodzące

W jogurtach naturalnych często kryją się niezliczone ilości cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego. W efekcie osoby, które na diecie sięgają po jogurty, nie chudną. Kilka łyżek dziennie, spożywanych jako przekąski, może nawet doprowadzić do niechcianego przyrostu masy.

Do jogurtów dodawany jest również aspartam – słodzik, który spożywany w nadmiarze, powoduje biegunkę. Właśnie dlatego przed podaniem dziecku tego rodzaju przekąski, sprawdź etykietę.

Smak jogurtu naturalnego nie jest lubiany przez wszystkich. Starajmy się go jednak nie dosładzać. Łyżeczka miodu i garść suszonych lub świeżych owoców powinny pomóc. Nie tylko zmienią one smak jogurtu, ale wpłyną także na poprawę trawienia.

4. Konserwanty

W jogurtach naturalnych tkwi również wiele substancji szkodliwych dla naszego zdrowia. Dodawane są do nich: skrobia modyfikowana kukurydziana, substancje zagęszczające tj. pektyna i guma guar, regulatory kwasowości czy barwniki.

Badajmy także ich wartość odżywczą, kaloryczność czy zawartość tłuszczów i węglowodanów. Niektóre liczby i procenty mogą nas niemile zaskoczyć.

5. Kto szczególnie powinien jeść jogurty?

Jogurt naturalny jest źródłem witaminy D odpowiedzialnej za wzmacnianie kości i przyswajanie wapnia oraz witaminy A, dzięki której włosy i paznokcie są mocne i lśniące.

To doskonały produkt dla osób zmagających się z problemami układu pokarmowego. Polecany jest również cierpiącym na nietolerancję laktozy.

Jogurt na stałe powinien także zagościć w menu dziecięcym. Zawiera on wiele wapnia i białka – czyli związków niezbędnych do prawidłowego wzrostu dzieci. Pamiętajmy, że najlepszy dla maluchów jest ten naturalny, bez dodatkowych substancji chemicznych.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.