Dodawanie i odejmowanie. Jak w szybki sposób nauczyć dziecko tych działań?
Dodawanie i odejmowanie to podstawa matematyki, której maluchy uczą się w pierwszych latach edukacji. Wielu rodziców, gdy wspomina swoje doświadczenia z matematyką, zastanawia się, jak wesprzeć swoje dziecko, by proces nauki liczenia przyniósł odpowiednie efekty i przebiegał bez trudności. Jak nauczyć dziecko dodawania i odejmowania? Oto kilka pomocnych ćwiczeń!
1. Dlaczego matematyka jest taka ważna w życiu dziecka?
Matematycy i psychologowie udowadniają, że nauka matematyki jest bardzo ważna w rozwoju dziecka. Dlaczego? Przede wszystkim wspiera wszechstronny rozwój człowieka, a jednocześnie nazywana jest królową nauk.
Według specjalistów wczesna nauka matematyki daje szereg korzyści, takich jak m.in.:
- rozwój wyobraźni i pamięci;
- rozwój myślenia operacyjnego;
- rozwój inteligencji;
- nauka rozumowania i dostrzegania szczegółów;
- stymulacja wzroku, słuchu i mowy.
Matematyka jest doskonałym treningiem dla umysłu do rozwiązywania pojawiających się w życiu trudności, tak drobnych, jak i poważniejszych. Warto zatem wdrożyć naukę matematyki od jak najmłodszych lat.
Dzieci szukają nowych doznań i uwielbiają poznawać świat - powinniśmy to wykorzystać i przez zabawy matematyczne kształtować te umiejętności, zapewniając maluchom w ten sposób właściwy rozwój.
2. Jak wytłumaczyć dziecku dodawanie i odejmowanie?
Jak zatem nauczyć malucha matematyki? Specjaliści od edukacji matematycznej małych dzieci uważają, że maluchy przychodzą na świat z pewnego rodzaju instynktem matematycznym i aby poszerzyć te zdolności, wystarczy jedynie nie przeszkadzać im w rozwoju.
W szkole podstawowej uczniowie mają za zadanie nauczyć się liczenia. Podstawowym zagadnieniem jest dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.
Jak wytłumaczyć dziecku, co to jest dodawanie i odejmowanie? Warto zacząć od zabawy - umiejętność liczenia nie powinna opierać się na suchych faktach, a kojarzyć z czymś przyjemnym.
W przypadku dodawania dziecko powinno zrozumieć, że oznacza ono łączenie dwóch grup rzeczy lub liczb, aby uzyskać większą liczbę. Aby pokazać to dziecku, możemy użyć przedmiotów, takich jak klocki lub cukierki.
W przypadku odejmowania możemy wytłumaczyć dziecko, że jest to usuwanie jednej grupy rzeczy lub liczby z drugiej grupy, aby uzyskać wynik i że jest to odwrotność dodawania.
3. Dodawanie i odejmowanie - ćwiczenia
Oto kilka prostych sposobów, jak możemy ćwiczyć z dzieckiem dodawanie i odejmowanie.
3.1. Ćwiczenia na dodawanie
- dodawanie przy użyciu palców - poproś dziecko, by podniosło jedną dłoń i policzyło palce na tej dłoni, następnie poproś je, aby podniosło drugą dłoń i policzyło palce na obu dłoniach razem, np. "Podnieś trzy palce na jednej dłoni i cztery palce na drugiej. Ile to jest razem?"
- gry planszowe, takie jak "Warcaby" lub "Skrabble", mogą pomóc maluchowi w rozwijaniu umiejętności dodawania, gdy musi dodawać punkty lub przechodzić pionkami po planszy;
- ćwiczenia na kalkulatorze - jeśli dziecko jest starsze, możesz dać mu prosty kalkulator i poprosić o rozwiązanie prostych działań, takich jak 5 + 3 czy 8 + 2;
- karty do gry - wykorzystaj zwykłe karty do gry, możesz wyciągnąć kilka kart i poprosić dziecko o dodawanie lub odejmowanie ich wartości;
- liczenie na liczydle - sprawdzi się zarówno w przypadku dodawania, jak i odejmowania.
3.2. Ćwiczenia na odejmowanie:
- zabawki lub przedmioty - użyj zabawek lub innych przedmiotów, takich jak klocki czy cukierki; poproś dziecko, aby stworzyło pewną liczbę przedmiotów, a następnie o usunęło określoną liczbę z tej grupy;
- opowieści matematyczne - opowiadaj historie związane z odejmowaniem, na przykład: "Miałeś 8 jabłek, ale zjadłeś 3. Ile jabłek zostało?";
- klocki Lego - poproś dziecko, aby zbudowało budowlę z pewnej liczby klocków, a następnie odbierało z niej klocki;
- gry planszowe - sprawdzą się w przypadku odejmowania, np. "Monopoly";
- zabawa w sklep - udawanie zakupów w sklepie lub płacenia w restauracji to świetny sposób na naukę odejmowania.
Kluczem do nauki matematyki jest zabawa i interakcja. Powinniśmy dać dziecku możliwość wypróbowania różnych metod, zachęcać je do zadawania pytań oraz myślenia krytycznego. Ważne jest również, aby dostosować poziom trudności ćwiczeń do wieku i umiejętności dziecka, aby zachowało motywację i pewność siebie w czasie nauki.