Zwalcz stres magnezem!

Pośpiech i stres to nieodłączne elementy naszego życia – gdy w pracy gonią nas terminy, a w domu czekają liczne obowiązki, każdy dzień przypomina wyścig z czasem. Lista zadań, którą sobie sami tworzymy, nierzadko przekracza nasze możliwości i nie uwzględnia takich czynników jak złe samopoczucie lub brzydka pogoda.

W rezultacie, jeśli nie potrafimy lub nie chcemy zrezygnować z kilku punktów, wpadamy w błędne koło: resztką sił wykonujemy kolejne zadania, a następnego dnia czujemy zmęczenie i mamy trudności z realizacją planu dnia. Im dłużej trwa ten stan, tym gorzej funkcjonuje nasz organizm, zwłaszcza gdy nasza dieta jest uboga w witaminy, składniki mineralne i inne składniki odżywcze. Jak poradzić sobie w tej sytuacji?

1. Magnez na stres

Szybkie tempo życia i wartościowe posiłki zwykle nie idą w parze, dlatego tylko nieliczni znajdują czas i chęć na gotowanie warzywnych zup, pieczenie ryb oraz przyrządzanie świeżych sałatek. Większość osób w kwestii żywienia idzie na skróty, korzystając z gotowych dań, mrożonek i barów typu fast food. Na efekty nie trzeba długo czekać – kaloryczne dania przyczyniają się do wzrostu wagi, a niedobór witamin oraz składników mineralnych niekorzystnie wpływa na stan zdrowia.

Zobacz film: "Parenting.pl"

Braki składników odżywczych oraz ciągły stres sprawiają, że stajemy się podatni na dolegliwości bólowe, zmęczenie, apatię i uczucie znużenia. Wielu osobom objawy te towarzyszą stale, także w dni wolne od pracy, gdy – przynajmniej teoretycznie – mają szansę zregenerować siły. W praktyce z odpoczynkiem w weekend bywa różnie. Osoby przyzwyczajone do dużej liczby bodźców mają tendencję do planowania wolnych dni w sposób aktywny, co nie zawsze jest dobrym pomysłem.

Po kilku dniach pracy organizm domaga się bowiem odpoczynku, którego nie zapewni mu ani wspinaczka górska, ani zwiedzanie Berlina. Czasem najlepsze, co możemy zrobić, to nie robić absolutnie nic. Pozwólmy sobie na lenistwo – po wstaniu z łóżka zjedzmy niespiesznie śniadanie, znajdźmy czas na obejrzenie filmu lub wypicie kawy na balkonie. Choć raz nie spieszmy się na zakupy lub zajęcia fitness.

Pamiętajmy również o zdrowym odżywianiu i suplementacji diety preparatami zawierającymi magnez. Ten ważny dla organizmu pierwiastek pomaga bowiem w redukcji stresu, sprzyja wyciszeniu i pomaga w zasypianiu. Ponadto magnez ma wpływ na stan zębów, pracę układów: mięśniowego i nerwowego, syntezę białek ustrojowych oraz przemianę witaminy C, potasu, fosforu, wapnia i węglowodanów.

2. Jak rozpoznać niedobór magnezu?

Dorosły człowiek potrzebuje 250-350 mg magnezu dziennie, by uniknąć niedoboru tego pierwiastka i zapewnić swojemu organizmowi optymalne warunki do funkcjonowania. Jakie objawy świadczą o zbyt niskiej podaży magnezu? Do niepokojących symptomów należą: zaburzenia snu, wypadanie włosów, skurcze łydek, zaburzenia pracy serca, łamliwe paznokcie, biegunka, nudności, rozdrażnienie, lęk, problemy z koncentracją, mrowienie kończyn, bóle i zawroty głowy, wzrost pobudliwości nerwowo-mięśniowej, depresja, nerwica, próchnica, brak energii i ciągłe zmęczenie.

Aby nie dopuścić do niedoboru magnezu w organizmie, należy spożywać orzechy, podroby, zielone warzywa, banany, figi, morele, kakao, pełnoziarniste produkty zbożowe i rośliny strączkowe. Pierwiastek ten występuje także w naturalnych wodach mineralnych.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.