Naukowcy odkryli zasady nauki języka u dzieci
Według Narodowego Centrum Zaburzeń Uczenia Się (NCLD), jedna na pięć osób ma poważne trudności w uczeniu się języków, jedną z najbardziej powszechnych jest dysleksja, co obejmuje trudności w czytaniu i interpretacji słów, liter i innych symboli.
Teraz nowe badanie z Uniwersytetu Missouri, które koncentruje się na dzieciach uczących się standardowo, znalazło powiązanie "pamięci roboczej" i tego, jak się uczą dzieci. Naukowcy czują, że to odkrycie może pomóc później wychowawcom odkryć nowe sposoby, aby skuteczniej uczyć dzieci z trudnościami w nauce.
"Pamięć robocza lub przechowywanie niewielkiej ilości informacji, które są łatwo dostępne, jest integralnym aspektem uczenia się" - powiedział Nelson Cowan, profesor nauk psychologicznych na MU w College of Arts and Science. "Naszym celem było zrozumienie struktury pamięci roboczej i tego jak odnosi się ona do używania języka i inteligencji u dzieci".
Cowan mówi, pamięć robocza jest to mała ilość informacji, które jednostka posiada w swoim umyśle w jednym czasie. Na przykład, jeśli dana osoba słucha opowieści, on lub ona zachowuje zdanie początkowe, lub cały paragraf w swoim umyśle, aż do momentu historii, w którym słuchacz może rozumieć jej cały sens. Cowan uważa, że osoby z zaburzeniami językowymi, takimi jak dysleksja mogą mieć deficyty pamięci roboczej.
W badaniu Cowan i jego zespół wykorzystali trzy różne modele pamięci do oceny relacji między pamięcią roboczą i nauką u 168 normalnie rozwijających się dzieci z klas drugich. Dzieci uczestniczyły w szeregu testów, które zakwestionowały wizualno-przestrzenne, fonetyczne i słuchowe aspekty pamięci roboczej u dzieci.
Wyniki wykazały, że aspekt pamięci roboczej określonej jako centrum uwagi miał silne związki z nauką i inteligencją. W swojej poprzedniej pracy, Cowan wykazał, że uwaga jest kluczowym elementem w funkcjonowaniu pamięci roboczej.
"Uwaga jest niezbędna do zrozumienia fonetycznych dźwięków, czytanych słów i rozwiązywania problemów matematycznych" - powiedział Cowan. "Aby pomóc dzieciom z trudnościami w uczeniu się języka, nauczyciele mogą zmniejszyć ilość informacji, które są przekazywane dziecku w tym samym czasie, co pozwala im skierować swoją uwagę na jedno zadanie zamiast na trzy lub cztery".
ZOBACZ TAKŻE:
Badanie "Struktura pamięci roboczej u małych dzieci i jej związek z inteligencją” (ang. "The Structure of Working Memory in Young Children and its Relation to Intelligence") zostało opublikowane w "Journal of Memory and Language".
Wielu psychologów obecnie mówi, że w dzisiejszych czasach bardzo trudno jest być dzieckiem. Od dzieci wymaga się bardzo dużo od najmłodszych lat, a tzw. "wyścig szczurów" często zaczyna się już w przedszkolu. Rodzice, porównując swoje dziecko z innymi już od chwili narodzin, zapominają, że rozwój dziecka jest często bardzo indywidualny i pewne braki nie muszą być oznaką poważnych problemów rozwojowych.