Jedzenie ryb w ciąży może być przyczyną otyłości wśród dzieci

Noworodki, których matki w czasie ciąży jadły więcej ryb niż zalecane trzy razy w tygodniu, w pierwszych dwóch latach swojego życia rosną szybciej i są bardziej narażone na nadwagę niż pozostałe maluchy.

1. Dlaczego warto jeść ryby w ciąży?

Spożywanie nienasyconych kwasów tłuszczowych w odpowiednich proporcjach jest niezwykle istotne zwłaszcza dla kobiet spodziewających się dziecka. Kwasy wpływają na prawidłowy rozwój mózgu malucha już w łonie matki.

Te wyjątkowo cenne, jak kwasy omega-3 i omega-6, znajdziesz w tłustych rybach takich jak łosoś czy makrela. Są one również dobrym źródłem witaminy D, której niedobór jest główną przyczyną krzywicy, a także jodu, którego brak może prowadzić do niedorozwoju mózgu u dziecka.

Zobacz film: "Witaminy w ciąży"

2. Przyczyna otyłości wśród dzieci

Należy jednak pamiętać, że wszystkie produkty powinny być spożywane w racjonalnych ilościach – zwłaszcza ryby. Jak wynika z badań opublikowanych w prestiżowym czasopiśmie „JAMA Pediatrics” zbyt duże ilości tłustych ryb w diecie ciężarnych powodują szybszy wzrost dzieci w trakcie dwóch pierwszych lat życia oraz większe ryzyko nadwagi pomiędzy czwartym, a szóstym – zwłaszcza u dziewczynek.

Jak to możliwe? Naukowcy winę przypisują przede wszystkim zanieczyszczeniom, które mogą znajdować się w spożywanych rybach. Chodzi m.in. o rtęć. Substancje mogą zakłócać gospodarkę hormonalną płodu, a także funkcje związane z metabolizmem, np. te odpowiedzialne za gromadzenie tłuszczu w organizmie. Według drugiej hipotezy to nadmiar kwasów tłuszczowych omega-3 wpływa na rozwój komórek tłuszczowych u dziecka.

Badania były prowadzone przez 15 lat przez międzynarodowy zespół naukowców i objęły ponad 26 tys. mam i ich dzieci – zarówno ze Stanów Zjednoczonych, jak i z Europy. Jednym ze współautorów był również polski badacz, prof. Wojciech Hanke z Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi.

Najmniej, bo zaledwie pół porcji ryb w ciągu tygodnia, jadły kobiety w Holandii, Belgii i Irlandii, najwięcej, bo nawet siedem porcji – pochodzące z Hiszpanii i Portugalii.

9 rodzajów sera, które możesz bezpiecznie jeść w ciąży
9 rodzajów sera, które możesz bezpiecznie jeść w ciąży [7 zdjęć]

Cheddar to angielski ser produkowany z krowiego mleka. To jeden z najbardziej popularnych serów nie tylko...

zobacz galerię

Dzieci kobiet, które jadły większe ilości ryb w ciąży – jak wynika z opublikowanych badań – są o 22 proc. bardziej narażone na otyłość w wieku 6 lat i o 14 proc. w wieku 4 lat. U tych samych dzieci odnotowano również wyższy wskaźnik masy ciała (BMI) w wieku dwóch, czterech i sześciu lat.

3. Jakie ryby jeść w trakcie ciąży?

Amerykańska Administracja Żywności i Leków oraz Agencji Ochrony Środowiska od lat zaleca, aby spożywanie ryb w ciąży było ograniczone do dwóch, trzech porcji tygodniowo.

Jedna porcja to ok. 100 g. Kobiety spodziewające się potomstwa powinny jeść ryby żyjące krótko, nieduże i niedrapieżne – w takich gromadzi się mniej szkodliwych substancji. Zatem zamiast sięgać po takie jak miecznik, rekin czy makrela, wybierz krewetki, łososia lub dorsza.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!