Czym grozi niedobór witaminy D?

Za regulowanie gospodarki wapniowej w organizmie odpowiada witamina D. Dzięki niej wapń nie jest usuwany z organizmu. Niedobór witaminy D może mieć zatem poważne konsekwencje dla naszego zdrowia i samopoczucia.

By organizm odpowiednio funkcjonował, musi otrzymać odpowiednie dawki witaminy D. Jej niedobór może być przyczyną:

depresji;

Zobacz film: "Aktywność fizyczna w ciąży"

cukrzycy typu I;

• choroby nadciśnieniowej;

• bólu kości i stawów;

• nowotworów trzustki, prostaty i jelita grubego.

Bez witaminy D, organizm nie będzie funkcjonował poprawnie
Bez witaminy D, organizm nie będzie funkcjonował poprawnie (123RF)

Jeśli organizmowi brakuje witaminy D, może on wówczas sygnalizować to zmęczeniem, apatią, sennością czy nadmierną drażliwością.

Niektóre badania naukowe dowodzą, że w przypadku przewlekłego niedoboru witaminy D może dojść do zwiększenia ryzyka zachorowalności na choroby autoimmunologiczne, tj. choroba Leśniowskiego-Crohna, reumatoidalne zapalenie stawów, stwardnienie rozsiane, toczeń. Pojawić się również może nadciśnienie tętnicze oraz osłabienie siły mięśniowej.

Cała prawda o witaminie D
Cała prawda o witaminie D [10 zdjęć]

Czyż nie byłoby wspaniale, gdyby jedna witamina miała moc wpływania na mocne kości, chronienia przed...

zobacz galerię

Niewłaściwa suplementacja witaminy D w czasie ciąży może w przyszłości prowadzić do wystąpienia u dziecka schorzeń trzustki lub cukrzycy u dziecka. Niektóre wyniki badań wskazują ponadto, że brak tej witaminy może zaburzyć rozwój mózgu dziecka, prowadząc do uszkodzenia jego funkcji (zwiększa to ryzyko wystąpienia autyzmu czy schizofrenii).

Brak witaminy D niekorzystnie działa również na skórę i urodę. Na jej powierzchni powstają zmarszczki, zwiększa się liczba wypadających włosów. Przyspiesza się zatem proces starzenia. Uważa się, że witamina D hamuje rozwój komórek nowotworowych, zapobiegając tym samym rozwojowi raka sutka, jelit czy prostaty.

Witaminę D dostarczamy organizmowi wraz z pożywieniem. Najwięcej znajduje się jej w tłustych rybach morskich, tj. makrela, śledź, łosoś, tuńczyk. Sporych dawek witaminy D dostarcza żółtko jaj.

Musisz to wiedzieć

Niewielkie ilości witaminy D powstają w organizmie pod wpływem promieniowania UV. Witamina D wytwarzana w ten sposób jest magazynowana w tkance tłuszczowej organizmu i uwalniania do krwiobiegu stopniowo.

Jeśli nasza dieta nie jest zróżnicowana, rzadko przebywamy na słońcu, wówczas dobrze jest suplementować witaminę D. Można ją przyjmować w postaci wieloskładnikowego preparatu witaminowego, sprawdzając, ile witaminy się w nim zawiera. To pozwoli nam uniknąć jej niebezpiecznego niedoboru.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.