Jabłko w walce z otyłością u dzieci

Jedzenie jabłek i picie 100 proc. soków jabłkowych bez dodatku cukru może przyczynić się do obniżenia ryzyka otyłości u dzieci. Tak wynika z najnowszych badań amerykańskich ekspertów.

1. Polacy lubią jabłka

Najbardziej popularnym owocem w Polsce jest jabłko. Potwierdzają to dane GUS z 2015 roku. Statystyczny Polak miesięcznie spożywał 3,6 kg owoców i ich przetworów, z czego najczęściej sięgał po jabłka. Przeciętnie na każdego mieszkańca naszego kraju przypada ok. 1 kg tych owoców miesięcznie.

2. Badania amerykańskich ekspertów

Najnowsze badania dotyczące tych owoców opublikowano w czasopiśmie „Nutrition Journal”. Amerykańscy naukowcy są zdania, że regularne spożywanie jabłek może zredukować zagrożenie otyłości u dzieci.

Zobacz film: "Dlaczego warto jeść śniadania?"

Testy przeprowadzono na grupie ponad 13 tys. dzieci w wieku od 2 do 18 lat w ramach projektu National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES). Program ten stworzono specjalnie w celu zbierania danych dot. stanu zdrowia oraz odżywiania dzieci i dorosłych. Jego zadaniem było wykazanie zależności pomiędzy spożywaniem jabłek a wagą i zdrowiem osób badanych.

3. Wskaźnik HEI i BMI

Konsumpcja jabłek, 100 proc. soków jabłkowych oraz przecierów okazała się mieć pozytywny wpływ na masę ciała.

Dzieci, które jadły jabłka, miały wyższy wskaźnik zdrowego żywienia (HEI). U regularnie spożywających te owoce wynosił 52,5, natomiast u ich rówieśników, którzy nie jedli jabłek tylko 42,7. Eksperci przekonują, że pozytywne skutki przynosi także picie 100 proc. soków jabłkowych.

Dzieci jedzące jabłka miały także niższe BMI, czyli wskaźnikiem masy ciała. W tej grupie o 30 proc. mniejsze było również ryzyko występowania otyłości.

123rf
123rf

4. Zdrowe 100 proc. soki jabłkowe

Brak warzyw i owoców w codziennym menu przekłada się na problemy ze zdrowiem, np. z układem krążenia oraz sprzyja rozwojowi niektórych rodzajów nowotworów. W produktach tych zawarty jest m.in. błonnik, który oczyszcza organizm z substancji toksycznych i zbędnych produktów przemiany materii. Owoce i warzywa to także bogactwo witamin oraz składników mineralnych potrzebnych dziecku do prawidłowego rozwoju.

Specjaliści ds. żywienia zalecają, by codziennie spożywać przynajmniej 400 g warzyw i owoców podzielonych na pięć porcji. Jedną z nich może być szklanka soku. Jest to ważna informacja dla rodziców dzieci, które nie lubią owoców – a takie przypadki zdarzają się przecież bardzo często.

W 200 ml soku jabłkowego znajduje się ok. 200 mg potasu – pierwiastka odpowiedzialnego za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, pracę nerek czy dotlenienie mózgu. To także źródło związków o właściwościach podobnych do rutyny, które leczą objawy przeziębienia. Znajdziemy w nich również flawonoidy – związki z grupy polifenoli hamujące rozwój szkodliwych dla organizmu wolnych rodników.

5. 100 proc. sok jabłkowy zawsze zgodnie z dyrektywami

Nie musimy się obawiać, czy etykieta z napisem „100 proc. soku jabłkowego” jest zgodna z prawdą. Producenci muszą się liczyć z dwoma ważnymi dokumentami: Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/12/WE z dnia 19 kwietnia 2012 odnoszącą się do soków owocowych oraz z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lutego 2013 r. – Dz.U. 2013 poz. 327 . Dzięki temu możemy być pewni, że jest to 100 proc. sok bez substancji konserwujących, barwników i sztucznych aromatów. Do tego rodzaju soków nie dodaje się też cukru.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!