Trwa ładowanie...

Dyktando klasa 3: jak pomóc dziecku uczyć się ortografii?

 Agnieszka Gotówka
28.03.2024 10:11
Dyktando klasa 3 możecie jako rodzice przygotować dziecku samemu.
Dyktando klasa 3 możecie jako rodzice przygotować dziecku samemu. (Adobe Stock)

Dyktando klasa 3 możecie jako rodzice przygotować dziecku samemu. To stary sposób na naukę zasad ortograficznych, których w języku polskim nie brakuje. Jak więc je opracować? I jakie metody mogą pomóc uczniom w nauce trudniejszych słów przed dyktandem?

spis treści

1. Dyktando klasa 3: u/ó – rz/ż – ch/h

W klasach 1-3 w zakresie ortografii dzieci uczą się:

  • rozróżniania liter, głosek, znaków fonetycznych,
  • dzielenia wyrazów na sylaby i oddzielania ich w zdaniu oraz poprawnego ich zapisu (zgodnie z elementarnymi zasadami ortografii i interpunkcji),
  • pisania z pamięci i ze słuchu,
  • przestrzeganie poprawności ortograficznej w wyrazach poznanych i opracowanych podczas lekcji,
  • sprawdzania poprawność zapisu wyrazów przy wykorzystaniu słownika ortograficznego.

To wstęp do tego, by w klasie 4 uczeń pisał poprawnie pod względem ortograficznym oraz stosując reguły pisowni, a także poprawnie używał znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, znaku wykrzyknika, cudzysłowu, dwukropka, średnika, nawiasu.

2. Jak wykorzystać tematy bliskie dzieciom (np. hobby, przyroda, podróże) do tworzenia interesujących tekstów na dyktando?

Zobacz film: "Dlaczego dziewczynki mają lepsze oceny w szkole?"

Jednym dzieciom nauka zasad ortografii przychodzi łatwo, inne muszą włożyć w to dużo pracy. To zadanie, które wymaga ciągłego ćwiczenia, powtarzania, utrwalania, przypominania. Warto im w tym pomóc, co wcale nie musi oznaczać, że dziecko będzie musiało codziennie pisać dyktando. 3 klasa to jeszcze dzieci, najlepiej zatem pomóc im opanować reguły ortograficzne przez zabawę.

Godne polecenia są też książki i karty pracy:

  • "Ortografia w wierszykach" Tomasza Elbanowskiego
  • "Ortografia twardy orzech, ale każdy zgryźć go może!" Elizy Piotrowskiej
  • seria "Ortograffiti" wydawnictwa Operon

Możecie też poprosić dziecko, by samodzielnie napisało dyktando, a następnie je sprawdziło. Wiele tego rodzajów testu znajdziecie też w sieci (wystarczy wpisać w wyszukiwarkę dyktando online klasa 3).

3. Jak zorganizować dyktando, aby było zarówno edukacyjne, jak i zabawne dla uczniów?

Warto, by takie dyktando miało ciekawą treść i było tematycznie związane z treściami obecnie poznawanymi w szkole. Jesli więc dzieci omawiają np. legendy polskie, możemy poprosić je o przepisanie ze słuchu dyktanda o historii hejnału z wieży mariackiej:

"Dawno temu w Krakowie, na wieży kościoła Najświętszej Marii Panny, trębacz rano i wieczorem grał hejnał. Wtedy otwierano lub zamykano bramy. Pewnego dnia trębacz spostrzegł nadciągających Tatarów. W tamtych czasach często najeżdżali oni polskie ziemie. Trębacz zaczął dąć w trąbkę, aby ostrzec krakowian przed niebezpieczeństwem. Strzała wypuszczona z łuku Tatarzyna trafiła trębacza w gardło i hejnał się urwał. Strażnicy zdążyli jednak zamknąć bramy. Na pamiątkę tamtego wydarzenia codziennie zwieży mariackiej rozbrzmiewa niedokończony hejnał [źródło: Mirella Hess-Remuszko, Dyktanda dla klasy 3. Teksty do pisania ze słuchu lub z pamięci, WSiP].

Poproście też dziecko, by podkreśliło:

  • wyrazy z rz niewymiennym (wydarzenie)
  • wyrazy z h (hejnał)
  • wyrazy z rz po spółgłoskach (spostrzec, strzała, rozbrzmiewać)
  • wielka/mała litera (Kraków, krakowianin, Tatarzy, kościół Najświętszej Marii Panny, wieża mariacka)
  • ą/on, ą/om, ę/en (plądrować, dąć, trąbka, trębacz)
  • nie z przymiotnikami (niedokończony)

4. Jakie są najczęstsze błędy ortograficzne popełniane przez uczniów klasy trzeciej i jak można je adresować w dyktandach?

Paradoksem jest fakt, że dziś nauka ortografii, choć mamy całe mnóstwo narzędzi, jest trudniejsza niż kiedyś. Obecnie ćwiczeniom ortograficznym w szkole nie poświęca się zbyt dużo uwagi, bo podstawa programowa wymaga zrealizowania również wielu innych tematów. Nauczyciel nie ma możliwości sprawdzania zeszytu każdego z uczniów pod kątem poprawności ortograficznej. Mało też robi się ćwiczeń w formie rebusów, krzyżówek, wierszyków, rymowanek czy tekstów z lukami, które efektywnie utrwalają pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi.

Stąd też warto towarzyszyć dziecku w nauce ortografii, ale też zachęcać do samodzielnej pracy poprzez:

  • regularne wypełnianie kart pracy z zagadkami ortograficznymi,
  • czytanie książek (pozwala poszerzać zasób słownictwa, ale też automatycznie uczy ortografii i interpunkcji),
  • przepisywanie, np. codziennie kilku zdań z trudnościami ortograficznymi (warto je też podkreślać),
  • pisanie listów, kartek, krótkich wiadomości, list zakupów.

Przeczytaj również:

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze