Trwa ładowanie...

„Nie” z przymiotnikami. Zasady pisowni

 Agnieszka Gotówka
Agnieszka Gotówka 06.11.2020 10:26
Ucząc się zasad ortografii, dobrze jest korzystać z dobrej jakości opracowań.
Ucząc się zasad ortografii, dobrze jest korzystać z dobrej jakości opracowań. (GettyImages)

W szkole podstawowej uczniowie muszą się zmierzyć z zasadami ortografii. Nie są to zagadnienia łatwe, wiele osób ma z nimi problem. Omawiamy zatem jedną z reguł. Przeczytajcie, jak zapisywać „nie” z przymiotnikami.

spis treści

1. Jak piszemy partykułę „nie” z przymiotnikami?

Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy bywa problematyczna. Niekiedy trudno zapamiętać rządzące w tym zakresie reguły. Ucząc się zasad ortografii, dobrze jest korzystać z dobrej jakości opracowań, najlepiej rekomendowanych przez językoznawców.

Przymiotniki w stopniu równym z partykułą „nie” piszemy łącznie, np. niebrzydki, niegrzeczny, niemiły, niedobry, nieuczciwy, nieobecny, nietowarzyski.

Zobacz film: "Jak możesz pomóc maluchowi odnaleźć się w nowym środowisku?"

Inna zasada obowiązuje jednak, kiedy zapisać należy „nie” z przymiotnikiem w stopniu wyższym i najwyższym. Konieczna jest wówczas pisownia rozdzielna, np. nie dłuższy i nie najdłuższy, nie łatwiejszy i nie najłatwiejszy, nie większy i nie największy, nie gorszy i nie najgorszy.

2. Rozdzielna pisownia „nie” z przymiotnikami

Są również inne reguły, które nakazują pisownie rozdzielną partykuły „nie” z przymiotnikiem. Taka zasada dotyczy zapisu „nie” wprowadzającego przeciwstawienie. Przykłady takiego zapisu, to m.in.: nie czarne, ale białe; nie dobry, ale wprost wyśmienity; nie ładny, ale przepiękny.

Rozdzielnie zapisuje się również partykułę „nie”, która występuje między identycznymi formami i tworzy wyrażenia uogólniające lub wskazujące na niepewność co do opisywanego obiektu, np.: Rower stary nie stary, ważne, że jeździ.

Słownik Języka Polskiego PWN nakazuje też rozdzielną pisownię partykuły „nie” z przymiotnikiem, kiedy konfrontuje ona dwa przymiotniki w celu wyrażenia opinii, że zaprzeczany przymiotnik jest w swej treści wyolbrzymiony lub nieprawdziwy, a rzeczywistości odpowiada cecha pierwszego przymiotnika, np. Sytuacja jest zła, ale nie beznadziejna.

Jak nauczyć dziecko ortografii?
Jak nauczyć dziecko ortografii?

Wielu rodziców zastanawia się, jak nauczyć dziecko ortografii. Kolejna dwójka z dyktanda zniechęca malucha

przeczytaj artykuł

Partykułę „nie” z przymiotnikiem piszemy rozdzielnie po wyrażeniach: gdyby nie, jeszcze nie, już nie, nawet nie, czyż nie, np. Już po terminie, a rachunki nadal nie opłacone. Gdyby nie szybka reakcja policji, doszłoby do tragedii.

Pisownię rozdzielną „nie” z przymiotnikiem należy też zastosować po przysłówkach bynajmniej i wcale dla podkreślenia prawdziwości sądu, np. Wcale nie interesująca ta sztuka.

Partykułę „nie” z przymiotnikiem należy też zapisać rozdzielnie, kiedy mamy do czynienia z przeciwstawieniem logicznym, w którym drugi człon pisany jest wielką literą, np. nie-Molierowska.

Wykreślanki - nauka ortografii, spędzanie wolnego czasu, nauka angielskiego, wykreślanki interaktywne
Wykreślanki - nauka ortografii, spędzanie wolnego czasu, nauka angielskiego, wykreślanki interaktywne [5 zdjęć]

Wykreślanki to nic innego jak zabawa w wyszukiwanie słów. Uwielbiają je wszyscy- i dorśli i dzieci.

zobacz galerię

3. Przymiotnik a imiesłów przymiotnikowy

Decyzją Rady Języka Polskiego z 1997 roku zasady dotyczące imiesłowów przymiotnikowych są tożsame z regułami zapisu przymiotników. W oparciu o tę regułę napiszemy: nieleżący, niepalący.

Wcześniej cząstkę „nie” z imiesłowem przymiotnikowym należało pisać razem lub osobno w zależności od ich znaczenia. Warto jednak wiedzieć, że ta zasada nie została zniesiona i nadal może być stosowana.

Zasady polskiej ortografii nie należą do prostych. Trudno jest je wszystkie opanować, zwłaszcza że wśród reguł sporo jest wyjątków.

Trzeba się ich jednak nauczyć, by nie mieć problemów na dalszych etapach edukacji oraz móc konstruować poprawne językowo teksty.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze