Dieta wspomagająca pracę mózgu

Każdy dzień z życia jest pełen wyzwań, także intelektualnych. Jeśli chcesz mieć pewność, że ty i twoje dzieci w optymalny sposób korzystacie ze swojego potencjału, zadbaj o jadłospis. Zdrowa dieta bogata w składniki odżywcze niezbędne do funkcjonowania organizmu może bowiem znacząco poprawić pracę mózgu.

1. Owoce i warzywa dla mózgu

Wszystkie warzywa i owoce mają w swoim składzie cenne witaminy i minerały, ale tylko nieliczne w szczególnie korzystny sposób wpływają na funkcjonowanie mózgu. Takie właściwości mają m.in. jagody. Badania naukowe wykazały, że te owoce chronią mózg przed następstwami stresu oksydacyjnego i korzystnie wpływają na funkcje poznawcze.

Wystarczy spożywać zaledwie jedną szklankę jagód dziennie, by wspomóc pracę mózgu. Funkcjonowanie tego ważnego narządu można wspomagać także za pomocą awokado.

Zobacz film: "Jak możesz pomóc maluchowi odnaleźć się w nowym środowisku?"

Ten stosunkowo tłusty owoc jest bogaty w tłuszcze jednonienasycone, które korzystnie oddziałują na przepływ krwi. Awokado obniża ciśnienie krwi, zmniejszając ryzyko rozwoju nadciśnienia.

Warto pamiętać, że jest to kaloryczny owoc, dlatego umiar w jego spożyciu jest wskazany ‒ ¼ lub ½ awokado dziennie w zupełności wystarczy, by skorzystać z jego właściwości, nie zwiększając masy ciała.

W jadłospisie nastolatka powinien znaleźć się również sok z granatów, który ma silne działanie przeciwutleniające. Antyoksydanty pochodzące z owoców granatu skutecznie zwalczają wolne rodniki, chroniąc mózg przed uszkodzeniami.

Nie tylko owoce wspomagają pracę mózgu – rolę tę spełniają także rośliny strączkowe. Stabilizują one stężenie glukozy we krwi, dostarczając energii całemu organizmowi. Pół szklanki roślin strączkowych dziennie to samo zdrowie!

2. Jakie produkty powinien spożywać nastolatek?

Oprócz owoców i warzyw w diecie młodego człowieka powinny regularnie pojawiać się następujące produkty, wpływające pozytywnie na pracę jego mózgu:

10 sposobów na lepszą koncentrację zobacz galerię
10 sposobów na lepszą koncentrację 10 zdjęć
  • łosoś – mięso łososia jest bogate w kwasy omega-3, kluczowe dla funkcjonowania układu nerwowego. Kwasy tłuszczowe omega-3 zawierają substancje o właściwościach przeciwzapalnych, które korzystnie wpływają na zdrowie organizmu;
  • orzechy i ziarna – to doskonałe źródło witaminy E, ważnej dla funkcji poznawczych człowieka. Orzechy zachowują swoje właściwości także po uprażeniu, ale dodatek soli nie jest wskazany;
  • produkty pełnoziarniste – spożywanie ich pozytywnie oddziałuje na zdrowie układu sercowo-naczyniowego, a prawidłowy przepływ krwi do narządów, w tym mózgu, jest kluczowy dla ich właściwego funkcjonowania;
  • świeżo zaparzona herbata – 2-3 szklanki aromatycznego naparu dziennie zawierają niewielką ilość kofeiny, która korzystnie wpływa na pamięć, koncentrację i nastrój. Herbata jest także silnym przeciwutleniaczem i pozytywnie oddziałuje na układ krwionośny;
  • ciemna czekolada – ten zdrowy smakołyk zawiera kofeinę i przeciwutleniacze, a dodatkowo pobudza produkcję endorfin, poprawiających nastrój. Warto jednak zachować umiar w jej spożyciu, czekolada jest bowiem wysoce kaloryczna.

Zdrowe, wartościowe produkty o korzystnym wpływie na pracę mózgu powinny stale znajdować się w jadłospisie dorastającego człowieka. Oprócz wyśmienitego smaku każdy z wyżej wymienionych produktów ma bowiem cenne właściwości prozdrowotne.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza