Witaminy w ciąży nie są wcale potrzebne

Przyjmowanie witamin w ciąży to strata pieniędzy – twierdzą naukowcy. Swoje najnowsze stanowisko opublikowali w czasopiśmie "Drug and Therapeutics Bulletin".

Ciąża to czas, kiedy w organizmie kobiety zachodzi szereg zmian. Dlatego też każda przyszła mama powinna zdrowo się odżywiać, włączając do diety nie tylko warzywa i owoce, ale także kasze, ryby, zdrowe tłuszcze. Niestety, spora część ciężarnych zamiast zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze, zaczyna w tym okresie przyjmować sztuczne witaminy.

  • Przyjmowanie syntetycznych suplementów diety jest stratą czasu i pieniędzy, ponieważ minerały zawarte w tych produktach nie poprawiają stanu zdrowia dziecka – zauważają lekarze. I dodają, że kobiety często decydują się na przyjmowanie dodatkowych witamin głównie pod wpływem reklam. Tymczasem każda dodatkowa suplementacja powinna być poprzedzona badaniami krwi.

Zobacz film: "Żelazo w ciąży"

Jest jednak jeden wyjątek. To kwas foliowy, który należy przyjmować jeszcze przed zajściem w ciążę. Związek ten zwany jest także witaminą B9 lub witaminą B12. Pełni niezwykle ważną rolę: współuczestniczy w rozwoju wszystkich komórek w organizmie.

Przyjmowanie kwasu foliowego przed zajściem w ciążę oraz w pierwszym trymestrze pozwala zapobiec wadom cewy nerwowej u płodu. O ile jednak stosowanie witaminy B9 jest zasadne, o tyle innych suplementów – nie zawsze. Co więcej – w niektórych skrajnych przypadkach może doprowadzić do przedawkowania witamin.

Dlatego naukowcy zwracają uwagę, by zamiast sztucznych medykamentów, kobiety w ciąży włączył do swojej diety więcej świeżych warzyw i owoców, ryby, kasze i zboża. Zdaniem ekspertów, panie, które przyjmują preparaty witaminowe, czują się usprawiedliwione i nie zmieniają nawyków żywieniowych.

Tymczasem to właśnie między innymi od tych nawyków zależy sposób odżywiania dziecka w przyszłości. Jak zaznaczają eksperci – tylko 30 proc. przebadanych przez nich kobiet spożywało dziennie pięć porcji warzyw i owoców. Tylko 11 proc. ciężarnych je ryby - bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które wspomagają rozwój mózgu.

Równocześnie zwracają uwagę, że poza kwasem foliowym, kobiety w ciąży powinny zażywać witaminę D, która odpowiada za budowę kości.

Janet Fyle z Royal College of Midwives zaznacza też, że kobiety spodziewające się dziecka wcale nie muszą jeść za dwoje. Powinny za to jeść dla dwojga, a co za tym idzie urozmaicić dotychczasowe dania.

Zapotrzebowanie kaloryczne dla kobiety w ciąży wynosi średnio 2400 kcal.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.