Trwa ładowanie...

Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych. Jak wspomagać rozwój dziecka leworęcznego? Psycholog podpowiada

 Maria Krasicka
13.08.2021 09:49
Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych. Jak wspomagać rozwój dziecka leworęcznego? Psycholog podpowiada
Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych. Jak wspomagać rozwój dziecka leworęcznego? Psycholog podpowiada (Getty Images)

Na całym świecie około 8-15 proc. osób posługuje się lewą ręką. Specjalnie dla nich w 1992 roku brytyjski The Left Handers Club ustanowił 13 sierpnia Międzynarodowym Dniem Osób Leworęcznych. Czym jest leworęczność i jak wspomagać rozwój dziecka leworęcznego?

spis treści

1. Leworęczność - czym jest?

Za lateralizację, czyli dominację jednej ręki nad drugą odpowiada silniejszy rozwój jednej z półkul mózgu. W przypadku leworęczności jest to prawa półkula. Efektem tego jest nie tylko częstsze używanie lewej ręki, ale również sprawniejsze funkcjonowanie tej części ciała. Z kolei to, czy dziecko jest prawo- czy leworęczne okazuje się już w pierwszych latach życia.

Na świecie około 8-15 proc. osób posługuje się lewą ręką
Na świecie około 8-15 proc. osób posługuje się lewą ręką (Getty Images)
Zobacz film: "Niezdrowe bransoletki z gumy"

Warto jednak pamiętać, że u każdego dziecka ręka dominująca może ujawnić się w zupełnie innym czasie. Najczęściej kształtuje się od 18. miesiąca życia do dwóch lat. Bywa jednak, że skłonność do prawo- czy leworęczności pojawia się bardzo szybko np. przed pierwszym rokiem życia albo dosyć późno, bo dopiero w wieku czterech do sześciu lat.

Naukowcy od lat próbują zrozumieć, czy leworęczność ma jakikolwiek wpływ na inteligencję. W końcu jest to nie tylko wysiłek dla mózgu, ale również trening umysłowy. Badania przeprowadzone na grupie 1400 osób przez dr. Alana Searlemana ze St. Lawrence University w Nowym Jorku wykazały jedynie, że osoby leworęczne dysponują bogatszym słownictwem.

Wprawdzie średni iloraz inteligencji osób leworęcznych nie był wyższy niż praworęcznych, ale wśród tej grupy znajdowało się zdecydowanie więcej osób z IQ powyżej 140.

2. Ćwiczenia dla dzieci leworęcznych

Leworęczność nie jest już na szczęście traktowana w szkołach jako problem (jak to miało miejsce kilkadziesiąt lat temu). Nauczyciele i rodzice nie podejmują już pochopnych decyzji o "przestawieniu" dziecka leworęcznego na prawą rękę bez konsultacji ze specjalistą.

- Nie należy jednak zapominać, że leworęczność, mimo iż sama w sobie żadną niepełnosprawnością nie jest, w zderzeniu ze światem stworzonym dla praworęcznych może rodzić trudności – mówi Joanna Matanowska, psycholog.

Zatem jak ułatwić leworęcznemu dziecku naukę? Specjalistka zaznacza, że najważniejsze jest odpowiednie wyćwiczenie ręki.

- Warto proponować dzieciom już w wieku przedszkolnym, szczególnie tym, które nie podejmują spontanicznie rysowania ani nie sięgają same po zadania graficzne, różne rodzaje ćwiczeń i zabaw usprawniających sferę tzw. grafomotoryczną, czyli zdolność ręki do wykonywania precyzyjnych ruchów stanowiących podstawę pisania – mówi psycholog. - Ćwiczenia graficzne bezwzględnie należy wspierać ćwiczeniami podnoszącymi sprawność całych rąk oraz obręczy barkowej, jako bazy dla właściwego funkcjonowania drobnych mięśni manualnych podczas pisania – dodaje.

Do wszelkich ćwiczeń pomocne mogą się okazać książeczki z ćwiczeniami graficznymi dla leworęcznych oraz gry i zabawy angażujące ramiona i ręce (wymachy, krążenia ramion, rzucanie, łapanie, odbijanie piłki, pływanie, pompki, podciąganie się na drążkach itp.).

Ekspertka dodaje, by w przypadku ćwiczeń brać pod uwagę preferencje dziecka. Należy pamiętać, że będzie chętniej powracało do tych aktywności, które będą dla niego ciekawe i atrakcyjne, a tym samym będzie ćwiczyło te funkcje, które powinny być usprawniane.

3. Nauka pisania dziecka leworęcznego

Obecnie na rynku można znaleźć wiele sprzętów oraz przyborów opatrzonych informacją, iż są one przygotowane specjalnie dla osób leworęcznych. Nauka pisania może być jednak bardzo trudna w przypadku dziecka leworęcznego. Przede wszystkim dlatego, że pisząc, zasłania dłonią to, co już napisało. Psycholog zaznacza, że w tym przypadku kluczem do sukcesu może okazać się odpowiednie ułożenie zeszytu.

- Zeszyt leworęcznego ucznia powinien być ułożony ukośnie, tak, aby lewy dolny róg zeszytu był oddalony od osoby piszącej, natomiast prawy dolny róg do niej przybliżony. Cały zeszyt powinien być oddalony od brzegu biurka tak, aby przez cały czas pisania (od początku do końca linijki) całe piszące przedramię oparte było na blacie – mówi Matanowska. - Dzięki temu ręka pisząca będzie mogła się swobodnie poruszać oraz zniwelowany zostanie efekt zasłaniania sobie piszącą ręką pisanego tekstu – tłumaczy.

Również bardzo istotny jest dobór odpowiedniego przyboru do pisania. Obecnie możemy wybierać pomiędzy różnymi przyborami pisarskimi, których kształt ułatwia prawidłowy chwyt.

- Zaletą przyborów wyprofilowanych zgodnie z zasadami ergonomii jest nie tylko utrwalenie prawidłowego chwytu pisarskiego, ale także podniesienie komfortu i efektywności pisania. Od tego, czy naszemu dziecku będzie się łatwo pisało, w znacznej mierze zależy jego motywacja do nauki pisania – podsumowuje.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze