Gdy dziecko niszczy zabawki

Dziecko niszczące zabawki to przykry widok dla rodzica, który oczekuje, że ich dziecko będzie szanowało swoje rzeczy i używało ich jedynie w celu pobudzenia swojej kreatywności i poszerzenia wiedzy o otaczającym świecie. Jednak rodzice muszą pamiętać, że nauczenie dziecka odpowiedniego obchodzenia się z zabawkami i rzeczami należącymi do innych ludzi to jedno z zadań związanych z procesem jego wychowania. Dlatego też muszą się z nim zmierzyć.

1. Nauka szanowania zabawek

Zacznij jak najwcześniej, możesz zacząć nawet przed pierwszymi urodzinami, jednak nie spodziewaj się spektakularnych efektów. Wychowanie dziecka nie jest łatwym zadaniem, dlatego zachowuj cierpliwość – takie dziecko nie od razu wszystko zrozumie, poza tym może mieć potrzebę gryzienia i rzucania wszystkiego co ma pod ręką. Małego szkraba musisz mieć po prostu na oku i stale pilnować, czy dziecko niszczy zabawki lub inne cenne rzeczy. Do drugiego roku życia uczenie dziecka szanowania zabawek może polegać na stanowczym pokazaniu, że jest się niezadowolonym z jego zachowania i cierpliwym tłumaczeniu, że tak robić nie wolno. Upewnij się także, że zabawki dziecięce są dopasowane do wieku i posiadają atesty, by zniszczona zabawka nie zagrażała życiu malucha.

Zobacz film: "Parenting.pl"

Jeśli dziecko jest starsze, dawaj dobry przykład. Dbaj o swoje rzeczy. Nigdy ich nie niszcz na oczach dziecka, bo dzieci często naśladują zachowanie rodziców. Jeśli rodzic zachowuje się agresywnie, podobnie może zachowywać się maluch. Poza tym pamiętaj, że dziecko może mieć ochotę rozłożenia zabawki na drobne części, ponieważ jest ono ciekawe wszystkiego, co znajduje się dookoła, a także tego, co ono samo może z tymi rzeczami zrobić. Poszukaj wiec takich zabawek dziecięcych, które umożliwią mu kreatywną zabawę, mogą to być np. klocki z których można zbudować wieże, by potem ją zniszczyć. Takie przedmioty pobudzają wyobraźnię dziecka. Tego typu zabawki dla dziecka zaspokoją potrzebę zburzenia, zniszczenia czegoś a potem odbudowania i konstruowania.

2. Co robić, gdy dziecko niszczy zabawki?

Daj dziecku jasny sygnał, które rzeczy mogą być niszczone, targane, rozbierane na części. Dziecko powinno takie mieć. Należy także ostrzec dziecko, że pewne rzeczy są cenne i absolutnie nie wolno mu ich dotykać lub zniszczyć. Powtarzaj, ze kredki i mazaki są dla nich dostępne tylko wtedy, gdy są używane do kolorowania na kartkach papieru, a nie do pisania po ścianach. Postaw warunek, a jeśli dziecko złamie obietnicę, zastosuj karę. Jeśli dziecko dotrzyma słowa, pochwal go.

Spróbuj stosować metodę nagradzania i karania. Najpierw jasno określ zasady. Potem pomyśl jakie nagrody i kary możesz zastosować. Pamiętaj o konsekwencji. Chwal dziecko, jeśli widzisz, że szanuje swoje rzeczy, że zawsze po skończonej zabawie odkłada je na miejsce. Jeśli dziecko tego nie robi, zachęcaj do takiego zachowania. Posprzątajcie razem, a potem nagrodź dziecko.

Jeśli dziecko wyrządzi jakieś szkody, zachęcaj je do ich naprawienia. Jeśli np. wyrwało lalce rękę, niech spróbuje ją założyć. Jeśli dziecko urwało inną część zabawki, razem ją przyklejcie. Jeśli dziecko pomalowało ściany, wydaj polecenie, by tę ścianę dokładnie umyło. Pamiętaj, by dopasować swoją reakcję do sytuacji. Możesz ukarać dziecko, lecz kara nie powinna być zbyt surowa.

Rodzice powinni pamiętać, że to całkiem normalne, że od czasu do czasu dziecko zabawki niszczy. Powinni oni wtedy zainterweniować i pokazać dziecku że takie zachowanie jest złe. Jedynak jeśli agresywne zachowanie dziecka często się powtarza, być może warto udać się na wizytę do specjalisty.

Ewa Janeczko

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.