Czym grozi nadmiar żywności witaminizowanej?

Senność, wymioty, bóle głowy, ciągłe zmęczenie. To nie muszą być objawy przeziębienia. W taki sposób organizm daje znać o zbyt dużej ilości przyjętych witamin. Czym zatem jest hiperwitaminoza? Jakie są jej skutki? I – wreszcie – czy warto podawać dzieciom żywność witaminizowaną?

Zobacz film: "W jaki sposób zmienia się zachowanie dziecka od drugiego roku życia?"

1. Hiperwitaminoza – jak do niej dochodzi?

Najłatwiej przedawkować witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli A, D, E i K. Te związki mogą kumulować się w organizmie i powodować niekorzystne dla niego działanie. Dlatego też na każdy produkt, szczególnie taki, który podajemy dzieciom, należy zwracać szczególną uwagę.

Wyobraźmy sobie. Rano, na śniadanie serwujemy dziecku płatki z witaminami, na drugie śniadanie – szklankę soku oraz owoc. Jako przekąskę otrzymuje jogurt z dodatkeim witamin, a kanapkę smarujemy mu witaminizowanym masłem.

Po kolacji, na odporność dziecko otrzymuje jeszcze suplement. Postępując w ten sposób przekroczymy dzienną zalecaną do spożycia dawkę witamin. A to może prowadzić nawet do zaburzeń pracy mózgu.

2. Jak uniknąć hiperwitaminozy?

Przede wszystkim należy czytać dokładnie etykiety produktów wzbogaconych o witaminy i zastanowić się, ile tych substancji dziennie przyjmuje dziecko. Owszem, witaminy są niezbędne, ich brak osłabia odporność, spowalnia metabolizm, może też doprowadzić do szeregu poważnych chorób. Jednak nadmiar wiąże się również z zagrożeniem.

Pamiętajmy także, by dozować dziecku owoce i warzywa. Zgodnie z piramidą żywienia, powinniśmy jeść ich sporo, ale trzeba także pamiętać o piciu wody i aktywności fizycznej.

Picie wody zapobiegnie przedawkowaniu witamin rozpuszczalnych w wodzie, natomiast ruch – rozpuszczalnych w tłuszczach.

3. Te witaminy najłatwiej przedawkować

W organizmie ludzkim najszybciej dochodzi do przedawkowania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Mowa tutaj o witaminach A, D, E oraz K. Dzieje się tak, ponieważ są one usuwane wolniej niż te rozpuszczalne w wodzie.

W przypadku witaminy A, jej dzienna dawka zalecana do spożycia wynosi 1 mg. Dość łatwo ją przekroczyć, gdyż witamina A jest dość powszechna i łatwo dostępna. Występuje w jajkach, wątróbce, maśle, rybach, mięsie oraz sporej ilości warzyw.

Objawami jej niedoboru jest sucha skóra i tzw. kurza ślepota. Natomiast nadmiar rozpoznamy głównie po utracie apetytu, drażliwości, senności. Może pojawić się także podwyższona temperatura ciała, wymioty.

Jeśli przedwkowania witaminy A nie rozpoznamy od razu, może dojść do zapalenia dziąseł, wypadania włosów. W skrajnych przypadkach hiperwitaminoza witaminy A prowadzi do dysfunkcji nerek, czy zwłóknienia wątroby.

Drugą witaminą, którą łatwo przedawkować jest witamina słońca. Witamina D pełni w organizmie wiele ważnych funkcji, ale głównie odpowiada za prawidłową budowę kośćca. Jeśli jej poziom w organizmie będzie za wyoski, może dojść do wystąpienia hiperkalcemii, czyli zwiększonego stężenia wapnia w organizmie.

To może prowadzić do zwapnienia serca, nerek, płuc lub naczyń krwionośnych. Pierwsze objawy hiperwitaminozy wtaminy D to senność, bóle głowy i brzucha, kamica nerkowa i wielomocz. Co ważne – przedawkowanie witaminy D możliwe jest jedynie przy suplementacji sztucznej.

Z kolei witaminę E, choć także jest rozpuszczalna w tłuszcach trudno przedawkować, dochodzi do tego niezmiernie rzadko, a skutki nie są tak groźne, jak w przypadku innych mikroelementów.

Należy zaliczyć do nich głównie senność, osłabienie i zmęczenie. Czasem pojawia się także zaburzenie pracy przewodu pokarmowego.

Ostatnia z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, witamina K, odpowiada w organizmie między innymi za krzepliwość krwi. Dlatego stosując preparaty ją zawierające należy dokładnie przestrzegać zaleceń spisanych na ulotce.

Czym grozi nadmiar żywności witaminizowanej?
Czym grozi nadmiar żywności witaminizowanej? (123RF)

Objawy przedwakowania mogą być bowiem bardzo groźne. U niemowląt i małych dzieci może dojść do uszkodzenia układu nerwowego oraz mózgu.

Ale nie tylko witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są w nadmiarze niebezpieczne. Te, które rozpuszczają się w wodzie również mogą po przedawkowaniu doprowadzić do wielu groźnych objawów.

Przyjmowanie w nadmiarze witamin z grupy B prowadzi do kołatania serca, drżenia mięśni, odwapnienia kości, a także problemów z nerkami. Z kolei witamina C może zwiększać ryzyko rozwoju kamicy nerkowej lub zapalenia błony śluzowej żołądka.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.