4 z 8Czy korzystanie z technologii od najmłodszych lat wpływa na rozwój emocjonalny dziecka?
Korzystanie z nowych technologii, tak samo jak wszystkie posiadane zabawki i wyuczone umiejętności, są zagrożeniem, a jednocześnie szansą dla kontaktów interpersonalnych. Mogą spowodować koncentrację dziecka na tych przedmiotach i rodzajach aktywności, a w konsekwencji zaniedbywanie relacji z rodzicami, rodzeństwem, rówieśnikami. Jednak równie dobrze mogą być wspaniałą okazją do nawiązywania i poszerzania kontaktów, zdobywania wspólnych z innymi doświadczeń, doskonalenia kompetencji komunikacyjnych.
Tak jak klocki, hulajnoga, piłka, tak samo tablet może służyć do zabawy indywidualnej, w parze i w małej grupie. Zabawa z innymi motywuje do nawiązania kontaktu, zaproponowania wspólnej zabawy, dogadania się, na czym dokładnie ma ona polegać. Trzeba ustalić np. „co budujemy z klocków?”, „gdzie jest meta w wyścigu na hulajnodze?”, „piłkę rzucamy, czy kopiemy?”, „co oglądamy, w co gramy, jak korzystamy z tabletu?”. Jest to okazja do przełamywania nieśmiałości, za co dziecko dostaje nagrodę w postaci wspólnej zabawy. Pomaga też w nauce rozwiązywania konfliktów, które niewątpliwie w kontaktach z rówieśnikami nastąpią, np. w formie odmiennych pomysłów na zabawę. Trzeba też nauczyć się, jak radzić sobie z porażką i cieszyć z wygranej.
Oczywiście konieczna jest tu pomoc rodzica, który stwarza okazję do zaproszenia kolegów lub kuzynów do wspólnej zabawy. Ważne jest też, aby już na etapie wybierania zabawki, jeśli dziecko w tym uczestniczy, lub pozwalania na korzystanie z tabletu rodzica, porozmawiać z dzieckiem, jak i z kim będzie się tą nową rzeczą bawił. Dzięki temu od początku buduje się w nim przekonanie, że to służy podniesieniu atrakcyjności wspólnych zabaw z innymi, a nie jest zamiast kontaktu z nimi.