3 z 8Jakie kompetencje rozwija dziecko, korzystając z takich urządzeń?
Tablet sam w sobie jest takim samym narzędziem do udostępniania multimediów, jak komputer stacjonarny lub laptop. Zastępuje też telewizor, radio i odtwarzacz płyt, udostępniając animowane bajki, filmy, muzykę. Jest rzeczywiście bardzo lubiany przez dzieci, bo jest lekki i przenośny. Przede wszystkim łatwiej maluchowi z niego korzystać poprzez bezpośrednie dotykanie ekranu, a nie precyzyjne operowanie myszką komputerową.
To, jakie kompetencje dziecko rozwinie przy użyciu tego sprzętu, jest pochodną tego, w co rodzic go wyposaży (programy, pliki, aplikacje). Jeśli będzie to muzyka adekwatna do wieku, filmy z ciekawą ścieżką dźwiękową, krótkie filmy pokazujące zabawy ruchowe, które dziecko może naśladować, rozwinie wyczucie rytmu, wrażliwość na melodię, umiejętność wyrażania siebie poprzez ruch, czyli kompetencje muzyczne i taneczne. Animowane bajki i filmy rysunkowe oraz ciekawe kolorowanki do wypełniania konturu barwą pomogą w rozwijaniu zmysłu estetycznego i plastycznego. Jeśli dostępne w tablecie materiały będą opatrzone pięknymi tekstami, czytanymi przez dobrych lektorów, uwrażliwią dziecko na fonetyczne aspekty języka i pomogą w rozwoju mowy.
Gry edukacyjne pozwalają przyswajać wiele informacji w przyjemny sposób, a przy okazji ćwiczą koncentrację uwagi i zdolność zapamiętywania. Natomiast odpowiednie aplikacje pozwalające maluchom programować to wstęp do wyższych kompetencji w zakresie twórczego korzystania z technologii cyfrowych. Obecne wysycenie edukacji, nauki, techniki sprzętem i programami cyfrowymi czyni tę kompetencję bardzo pożądaną w przyszłych zmaganiach z wymaganiami szkolnymi, nie tylko na lekcjach informatyki.