Trwa ładowanie...

Witamina D – klucz do mocnych kości

Witamina D to niezbędny element w procesie wchłaniania wapnia, czyli budulca naszych kości. To dzięki mocnym i zdrowym kościom jako dzieci możemy biegać, bawić się, jako dorośli pracować i uprawiać rozmaite sporty, a jako seniorzy cieszyć się sprawnością, bez ryzyka złamań.

Zobacz film: "Kiedy rozpocząć trening czystości?"

Większość z nas wie, że wapń jest istotny w procesie budowania mocnych kości – to on jest głównym składnikiem mineralnym naszego ciała, znajduje się w kościach i zębach, którym nadaje twardość. Jednak już nie wszyscy są świadomi, że cały proces wspiera witamina D.

Witamina D pełni kluczową rolę w metabolizmie wapnia i fosforu. Jest zatem niezbędna do prawidłowego rozwoju kośćca oraz pełni wiele ważnych fizjologicznych funkcji w naszym organizmie1. Wpływa także na odporność, ma znaczenie w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym – zmniejszając ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe, cukrzycę, nadciśnienie, choroby autoimmunologiczne, metaboliczne, a nawet choroby nowotworowe.

1. Witamina D – szczególnie ważna w diecie dzieci

Zapotrzebowanie na witaminę D dla dzieci powyżej 1 r. ż. wynosi 400-1000 IU w zależności od masy ciała. Dostarczenie takich ilości witaminy D nie jest jednak łatwe. W wielu krajach europejskich, także w Polsce, niedobór witaminy D jest powszechny2. Uważa się, że przeszło 90% dorosłych Polaków ma niedostateczne wysycenie organizmu tą witaminą3 aż 98% polskich czterolatków ma jej niedobory w diecie.

Niedobór witaminy D bezpośrednio skutkuje zmniejszeniem wchłaniania wapnia o ponad 50%4. Zbyt niskie spożycie wapnia u dzieci prowadzi do osłabionego wzrostu kości, tymczasem badania na polskich czterolatkach pokazują, że niedobory wapnia w diecie dotyczą 50% dzieci. U dzieci niedobór zarówno wapnia jak i witaminy D może przyczyniać się do problemów związanych m.in. z układem kostnym.

2. Witamina D poszukiwana!

Witaminę D możemy dostarczyć organizmowi na kilka sposobów. W okresie letnim powstaje w naszej skórze pod wpływem słońca. Niestety coraz mniej czasu spędzamy na świeżym powietrzu, a w obawie przed chorobami skóry korzystamy z kremów z filtrami UV i tym samym blokujemy mechanizm wytwarzania witaminy D.

Dlatego warto zadbać, by w diecie dziecka znalazły się produkty które zawierają tę witaminę. Niestety ich lista nie jest długa: witaminę D znajdziemy głównie w tłustych rybach, np. w węgorzu, śledziu, pstrągu5, a co za tym idzie w tranie czyli tłuszczu z wątroby niektórych ryb. Mniejsze ilości znajdziemy w jajach oraz produktach, do których specjalnie dodano witaminę D. Należą do nich m.in. produkty mleczne, które zawierają także wapń.

Większość z nas nie spożywa wystarczająco dużo produktów bogatych w witaminę D, co sprawia, że jej niedobory są powszechne. Właśnie dlatego należy ją również suplementować, czyli dostarczać poza dietą.

Dzieci powyżej 1 r.ż. powinny suplementować witaminę D w ilości 600-1000 IU/dzień w zależności od masy ciała, w miesiącach od września do kwietnia oraz przez cały rok przy niewystarczającym nasłonecznieniu w okresie lata6. Przy suplementacji nie zapomnijmy jednak, by dostarczać dzieciom również odpowiednią ilość wapnia. Właśnie połączenie witaminy D i wapnia wspomaga prawidłowy rozwój kości u dzieci.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.