Samogłoski - jaka jest ich rola? Rodzaje i wymowa w języku polskim
Samogłoski to głoski, które stanowią podstawę polskiej mowy. Mają znaczenie nie tylko w przypadku melodii języka, ale również dzięki nim łatwiej nam wyrażać emocje. Ułatwiają również naukę czytania. Jakie są samogłoski? Ile jest samogłosek w alfabecie? Czym różnią się spółgłoski i samogłoski?
- 1. Czym są samogłoski?
- 2. Jakie są różnice między samogłoskami a spółgłoskami?
- 3. Jakie samogłoski są w języku polskim?
- 4. Jak dzielimy samogłoski?
- 4.1. Podział samogłosek ze względu na ułożenie języka
- 4.2. Podział samogłosek ze względu na metodę nacisku na podniebienie miękkie
- 4.3. Podział samogłosek ze względu na ułożenie warg w chwili wymowy
- 5. Jakie funkcje pełnią samogłoski?
- 6. Jak nauczyć dziecko rozpoznawać samogłoski?
- 7. Jak zapamiętać samogłoski?
- 8. Niepoprawna wymowa samogłosek u dzieci
1. Czym są samogłoski?
Co to jest samogłoska? Jak wytłumaczyć dziecku, co to są samogłoski? Najprostszym sposobem jest przedstawienie ich w opozycji do spółgłoski. Wcześniej warto zapoznać dziecko lub przypomnieć kilka pojęć związanych z tą tematyką, takich jaj m.in. litera i głoska. Głoska to czysty dźwięk, najmniejsza fonetyczna realizacja mowy, litera zaś to sposób jej zapisu.
2. Jakie są różnice między samogłoskami a spółgłoskami?
Głoski - dźwięki dzielimy na dwa rodzaje: na samogłoski i spółgłoski. Jaka jest między nimi różnica? Zaobserwujemy ją już w momencie wypowiedzenia na głos po kilka z każdej grupy. Samogłoski słyszalne są jako pojedyncze dźwięki. W przypadku spółgłosek zawsze słychać więcej niż jedną głoskę.
Różnice te wynikają z kształtu oraz objętości jamy ustnej, które to zmieniają się wskutek ruchu warg i języka. Gdy wypowiadamy spółgłoski, w jamie ustnej dochodzi do zwarć i szczelin. Gdy zaś wymawiamy samogłoski, powietrze przechodząc przez jamę ustną, nie trafia na żadne przeszkody.
3. Jakie samogłoski są w języku polskim?
Samogłoski - jakie są? Samogłoski w języku polskim to: A, E, I, O, U, Ó, Y, Ę i Ą.
4. Jak dzielimy samogłoski?
Wszystkie samogłoski polskie możemy podzielić według kilku kryteriów. Oto kilka z nich.
4.1. Podział samogłosek ze względu na ułożenie języka
- ruch poziomy: samogłoski tylne - O, U, Ą, samogłoski przednie - E, Y, Ę, samogłoska środkowa - A;
- ruch pionowy; samogłoski wysokie - I, U, Y, samogłoski średnie - E, O, Ą, Ę, samogłoska niska - A.
4.2. Podział samogłosek ze względu na metodę nacisku na podniebienie miękkie
- samogłoski ustne: A, E, O, U, Y, I;
- samogłoski nosowe: Ą, Ę.
4.3. Podział samogłosek ze względu na ułożenie warg w chwili wymowy
- samogłoski płaskie: I, E, Y, Ę;
- samogłoski okrągłe: U, O, Ą;
- samogłoska obojętna: A.
5. Jakie funkcje pełnią samogłoski?
Po co są samogłoski? Oto kilka funkcji, które pełnią:
- sprawiają, że mowa staje się bardziej melodyjna;
- umożliwiają dzielenie wyrazów na sylaby;
- są nośnikami akcentu;
- pozwalają na proste wyrażanie emocji.
6. Jak nauczyć dziecko rozpoznawać samogłoski?
Od nauki głosek zwykle rozpoczyna się nauka czytania. Jeśli chcemy nauczyć malucha rozpoznawania samogłosek, możemy powiązać każdą z nich z np. jakąś sytuacją, np.:
- "A" - gdy coś nas przestraszy;
- "E" - gdy coś nas zadziwi;
- "U" - gdy coś podziwiamy;
- "O" - gdy jesteśmy zaskoczeni;
- "Y" - samogłoska ta jest wymawiana, gdy jesteśmy czegoś niepewni.
7. Jak zapamiętać samogłoski?
Aby nauka samogłosek była łatwiejsza, możemy je wykorzystać w zabawie, rozbudzając w ten sposób ciekawość dziecka.
Możemy wkomponować je w treść wierszyka, co pomoże w ich zapamiętaniu dzięki rymom i rytmowi. Zapamiętywana treść wzbogaca słownictwo, dzięki czemu maluchowi łatwiej się wysłowić.
Rymowanki zaliczane są do metod i zabaw, które usprawniają pracę narządów artykulacyjnych, rozwijają kreatywność, wspierają pamięć oraz percepcję słuchową.
Forma ta jest przyjazna maluchom, dzięki czemu szybko i chętnie przyswajają sobie ciekawe, rytmiczne i często zabawne teksty.
Rymowanki te możemy wykorzystać zarówno w domu, jak i w szkole.
8. Niepoprawna wymowa samogłosek u dzieci
Czasem (choć na szczęście rzadko) zdarza się, że maluch zniekształca samogłoski. Są one niezwykle ważne dla prawidłowej komunikacji, dlatego nie powinniśmy lekceważyć żadnych problemów z wymową u dziecka.
Samogłoski - ćwiczenia dla dzieci:
- samogłoska "A" oraz "I" bywa czasem mylona, czasem zdarza się, że dziecko nadaje głosce ustnej zabarwienie nosowe; aby to wyeliminować, należy wdrożyć metodę wizualno-słuchową oraz dokładnie wyjaśnić dziecku, jak powinna dana głoska brzmieć oraz jak ustawić narząd mowy, by tak się stało; warto stosować ćwiczenia na różnicowanie samogłosek, np. przeglądając razem książeczkę i po kolei odczytywać poszczególne litery;
- samogłoskę "E" najlepiej nauczyć wymawiać w prawidłowy sposób, wymawiając tę samogłoskę i dotykając jednocześnie językiem brody, a następnie chowając go i ponownie ją wymawiając; w ten sposób dźwięk powinien ulec stopniowemu, naturalnemu przekształceniu;
- maluchom, które nie radzą sobie z wymawianiem samogłoski "I" zaleca się delikatne otwarcie ust i rozciągnięcie warg jak do szerokiego uśmiechu; aby unieść przednią część języka, opiekun może nacisnąć palcem dno jamy ustnej dziecka od zewnątrz - od podbródka;
- Samogłoski"U", "O" - niektóre dzieci mają trudność z właściwym ułożeniem narządów mowy w taki sposób, aby uzyskać wymienione wyżej głoski; w takich sytuacjach zalecane jest przyciśnięcie obu policzków do dziąseł kciukiem i palcem wskazującym, co pomaga w zaokrągleniu i wysunięciu warg; uniesienie tylnej części języka możemy uzyskać poprzez uciskanie szpatułką jego przodu;
- aby poprawnie wymawiać samogłoskę "Y" można pobawić się w zabawy dźwiękonaśladowcze; np. możemy poprosić dziecko, aby naśladowało płacz niemowlęcia;
- "Ę" i "Ą" samogłoska nie jest łatwa do wymówienia; aby dziecko potrafiło ją wymawiać, warto uświadomić dziecko, że istnieją samogłoski nosowe, które odczuwamy jako wibrację skrzydełek nosa, a następnie rozpocząć trening oparty na przekazywaniu nosowości spółgłosek następujących po nim samogłoskom (np. mmmmmmmoooo, mmmmmmiiiii, mmmmmmuuuuuuuuu).
Jeśli tego rodzaju ćwiczenia nie przyniosą rezultatu, powinniśmy skonsultować się ze specjalistą i skorzystać z usług poradni logopedycznej.