Pływanie na basenie

Regularne pływanie na basenie wykorzystuje do pracy grupy mięśniowe pleców, rąk oraz nóg. Ponadto ta forma aktywności wzmacnia układ sercowo-naczyniowy i jest bezpieczna do wykonywania w czasie ciąży. Ryzyko kontuzji podczas pływania jest niewielkie. Co powinnaś wiedzieć o pływaniu w trakcie ciąży?

Zobacz film: "Żelazo w ciąży"

spis treści

1. W jaki sposób bezpiecznie ćwiczyć w ciąży?

Każdy rodzaj ćwiczeń aerobowych pomaga zwiększyć zdolność organizmu do przetwarzania i wykorzystywania tlenu. Jest to niezwykle ważne dla ciebie i twojego dziecka. Regularne pływanie poprawia krążenie, zwiększa energię i wydolność organizmu. Pływając, spalisz nadmierne kalorie i będziesz się czuła mniej zmęczona. Aktywna kobieta ciężarna znacznie lepiej znosi dolegliwości spowodowane ciążą.

Warto wiedzieć o tym, że pływanie to najbezpieczniejsza forma aktywności ruchowej dla kobiety ciężarnej. Jeżeli przed zajściem w ciążę regularnie pływałaś, to w trakcie ciąży możesz to robić bez wprowadzania żadnych zmian. Jeżeli jednak do tej pory tego nie robiłaś, skonsultuj się z lekarzem lub położną. Taką aktywność zaczynaj stopniowo. Przed rozpoczęciem pływania odpowiednio przygotuj mięśnie za pomocą rozgrzewki. Na początek pływaj dwa razy w tygodniu. Wraz z upływem czasu, możesz zwiększać częstotliwość uczęszczania na basen.

Pamiętaj o tym, aby regularnie uzupełniać płyny. W okresie ciąży jest to niezwykle ważne. W trakcie aktywności fizycznej takiej jak pływanie, łatwo zapomnieć o spożywaniu płynów. W czasie pobytu na basenie mniej zawsze przy sobie butelkę z wodą i podczas wysiłku rób przerwy na picie. Warto również pić jedną filiżankę płynów przed ćwiczeniami oraz 20 minut po ćwiczeniach. W przypadku cieplejszych dni należy zwiększyć tę ilość.

2. Jak pływać w trakcie ciąży?

W pierwszym trymestrze ciąży pływaj około 30 minut. Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić rano to przeciwdziałać nudnościom i nastawić się pozytywnie do późniejszego wykonania ćwiczeń.

W czasie drugiego trymestru ciąży zwróć uwagę na dobór odpowiedniego, wygodnego stroju kąpielowego. Jeżeli rozpoczęłaś regularne chodzenie na basen już na początku ciąży, będziesz mogła teraz pływać około 4-5 razy w tygodniu.

Pływanie wzmacnia stawy i więzadła. Ta forma aktywności nie grozi późniejszymi kontuzjami. Ponadto ćwiczenia te nie powodują zagrożenia takiego jak przegrzanie organizmu, co jest bardzo niebezpieczne dla płodu.

Pływanie na basenie
Pływanie na basenie (Zdjęcie autorstwa Thomas Pompernigg / CC BY )

W trakcie ciąży najodpowiedniejszym stylem pływania jest żabka. Ta forma pływania nie wymaga rotacji tułowia i kosztuje znacznie mniej wysiłku. Ponadto, pływając żabką, wzmocnisz mięśnie kręgosłupa i ramion, co ułatwi ci utrzymanie odpowiedniej postawy w całym okresie ciąży.

Wskazane jest również pływanie na grzbiecie. Woda zmniejsza działanie sił grawitacji, a ty możesz swobodnie położyć się plecami na wodzie bez narażenia na zaburzenia krążenia przepływu krwi.

Każda kobieta w ciąży powinna regularnie wykonywać łagodne ćwiczenia fizyczne. Basen w ciąży to idealna w tym czasie forma aktywności. Dzięki temu zapewnisz zdrowie sobie i dziecku.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.