Mięśnie Kegla u kobiet

Mięśnie Kegla zwane są także mięśniami dna miednicy lub mięśniem łonowo-guzicznym. Ich rolą jest podtrzymywanie u kobiet narządów jamy brzusznej od dołu. Znajdują się pomiędzy kością łonową a guziczną. Otaczają ujście pęcherza, pochwy i odbytnicy. Szczególnie ważną rolę odgrywają podczas porodu.

Mięśnie Kegla u kobiet to tak naprawdę mięśnie dna miednicy. Występują one zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet, ale są szczególne ważne dla kobiet. Mocne i elastyczne mięśnie pochwy i odbytu zmniejszają na przykład ryzyko pęknięcia krocza podczas porodu naturalnego. Występujące u niektórych kobiet po porodzie wysiłkowe nietrzymanie moczu pojawia się rzadziej u tych, które lepiej kontrolują mięśnie wokół pochwy i odbytu za pomocą specjalnych ćwiczeń mięśni Kegla.

Ćwiczenie mięśni Kegla w czasie ciąży zobacz galerię
Ćwiczenie mięśni Kegla w czasie ciąży

Zobacz film: "Żelazo w ciąży"

1. Co to są mięśnie Kegla?

Mięśnie Kegla zostały tak nazwane od amerykańskiego lekarza Arnolda Kegla w latach 40. XX wieku. Medyczna nazwa mięśni Kegla to mięśnie dna miednicy. Mięsień łonowo-guziczny, część mięśnia dźwigacza odbytu, mięśnie pochwy oraz mięśnie odbytu.

Kobieta podczas ćwiczeń Kegla uczy się je lepiej kontrolować, a także wzmacnia je i uelastycznia. Mięśnie te odpowiadają za utrzymanie moczu i kału oraz utrzymują narządy wewnętrzne (macicę, pęcherz i jelita) w odpowiednim miejscu.

Mięśnie dna miednicy są szczególnie osłabiane przez ciążę, poród i nadwagę, a także słabną z wiekiem. Ich osłabienie może wywołać u kobiety, szczególnie po porodzie, wysiłkowe nietrzymanie moczu i opadanie macicy (pełnią one funkcję utrzymującą macicę i inne narządy w dole brzucha na swoim miejscu).

W przypadku niewyćwiczonych i słabych mięśni Kegla, częściej dochodzi do pęknięcia krocza podczas porodu.

Aby odnaleźć w swoim ciele mięśnie Kegla, można spróbować wstrzymać strumień moczu podczas wizyty w toalecie. Po zatrzymaniu strumienia napięte są właśnie mięśnie Kegla. Aby nauczyć się je napinać, można także spróbować innego sposobu: wystarczy włożyć palec do pochwy i zacisnąć na nim mięśnie. Ucisk na palcu oznacza, że mięśnie zostały napięte. Można także zastosować biofeedback do mierzenia czasu i natężenia napięcia mięśni Kegla.

2. Jak wyglądają ćwiczenia mięśni Kegla?

Ćwiczenia mięśni Kegla to nic innego jak napinanie i rozluźnianie mięśni dna macicy. Zaczynamy od ich odnalezienia (tak jak zostało opisane wyżej) i opróżnienia pęcherza. Po tym wygodnie siadamy lub kładziemy się i napinamy mięśnie na pięć sekund, po czym na tyle samo czasu je rozluźniamy. Powtarzamy to pięć razy. Z czasem możemy zwiększyć ilość powtórzeń do dwudziestu pięciu, a czas napinania i rozluźniania mięśni do dziesięciu sekund.

3. Jakie są zalety ćwiczenia mięśni Kegla u kobiet?

Ćwiczenia mięśni Kegla sprawiają, że stają się one mocniejsze i bardziej elastyczne. Dzięki temu:

  • zmniejsza się ryzyko pęknięcia krocza podczas porodu siłami natury,
  • poród naturalny jest sprawniejszy,
  • istnieje mniejsze ryzyko obniżania się narządów w jamie brzusznej,
  • jest mniejsze prawdopodobieństwo pojawienia się po porodzie wysiłkowego nietrzymania moczu,
  • niektóre kobiety odczuwają większą satysfakcję ze współżycia (umiejętne wykorzystanie mięśni Kegla może zwiększyć satysfakcję obojga partnerów).

W przypadku mężczyzn wzmacnianie tej grupy mięśni może mieć pewną skuteczność w leczeniu przedwczesnego wytrysku i nietrzymania moczu. Te ćwiczenia są jednak znacznie skuteczniejsze w przypadku kobiet.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.