Trwa ładowanie...
Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Katarzyna Bilnik-Barańska

Korzystanie z tableta spowalnia rozwój mowy

 Ewa Rycerz
Ewa Rycerz 12.06.2017 14:26
Korzystanie z tableta spowalnia rozwój mowy
Korzystanie z tableta spowalnia rozwój mowy

Amerykańska Akademia Pediatrii alarmuje: zbyt wczesne używanie tabletów przez dzieci może opóźniać rozwój mowy. Tymczasem dorośli podają takie urządzenia swoim pociechom coraz wcześniej. Migające na monitorach obrazki oglądają już kilkumiesięczne niemowlęta.

1. Tablet a rozwój mowy

Jak na dzieci wpływa długotrwałe patrzenie w tablet, wzięli pod lupę naukowcy z The Hospital for Sick Children w Toronto w Kanadzie. W badaniach wzięło udział 894 dzieci w wieku od 6 miesięcy do 2 lat. Wcześniej badacze poprosili rodziców o informacje o czasie, który dziecko spędzało ze smartfonem lub tabletem w ręce. Maluchy były także regularnie badane pod kątem rozwoju mowy. Co się okazało?

Przeczytaj także:

Z badań kanadyjskich naukowców wynika, że 20 proc. dzieci przed ukończeniem 18. miesiąca życia miało kontakt ze smartfonem lub tabletem nawet przez 28 minut dziennie. To dużo. Na tym jednak nie koniec.

Zobacz film: "Najważniejsze fakty o rozwoju malucha. Zobacz, co musisz wiedzieć"

W czasie trwających analiz badacze ustalili także, że istnieje zależność pomiędzy korzystaniem z tych urządzeń elektronicznych a rozwojem dziecka. Im więcej czasu dziecko spędzało przed monitorem, tym większe było ryzyko opóźnień w nauce mowy. Naukowcy podają, że każde wydłużenie tego czasu zwiększało ryzyko wolniejszego rozwoju mowy aż o 49 proc.

Co ciekawe, naukowcy nie zaobserwowali, by korzystanie z tabletu czy smartfona miało wpływ na inne kompetencje komunikacyjne, jak gestykulację czy interakcje społeczne.

Przeczytaj także:

Spowolnienie tempa rozwoju mowy to niejedyny wpływ urządzeń elektronicznych na niemowlęta i małe dzieci. W 2013 roku jeden z producentów programów antywirusowych zapytał ok. 6 tys. matek z Wielkiej Brytanii, Francji, Czech, Niemiec i Stanów Zjednoczonych oraz Kanady o umiejętności, jakie mają ich dzieci. Okazało się, że większość pięciolatków potrafi sprawnie posługiwać się smartfonem, ale nie umie zawiązać sznurowadeł.

W Polsce z urządzeń elektronicznych korzystają coraz młodsze dzieci. Zdarza się, że już półtoraroczny chłopczyk czy dziewczynka potrafi odblokować smartfona i włączyć odtwarzanie piosenki. Wpływ takich przedmiotów na rozwój małych dzieci nadal nie jest jednak dokładnie zbadany. "Dlatego tak ważne jest, by kontynuować badania i lepiej zrozumieć ten mechanizm" – mówi dla serwisu pap.pl dr Catherine Birken, autorka analizy.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze