Jak wybrać dobre kakao?

Dzieci uwielbiają kakao, i z pewnością warto im je serwować, jednak zakup dobrego produktu tego typu może okazać się bardzo trudny.

Produkowane jest z nasion owoców kakaowca, które mieli się na proszek. To drzewo rosnące w Ameryce Południowej i Ameryce Środkowej. Jego cenne właściwości docenili już Aztekowie i Majowie.

Ziarna kakaowca mają wiele cennych składników odżywczych – witamin i składników mineralnych, m.in. potas, magnez, wapń, fosfor i żelazo. Zawierają ponadto polifenole i antyoksydanty, które są niezwykle istotne dla organizmu człowieka.

Zobacz film: "Jak zaaranżować pokój dla niemowlaka?"

Najwięcej wartości odżywczych zawierają surowe ziarna kakaowca, które poddaje się jedynie procesowi suszenia.

Znane konsumentom kakao w postaci proszku otrzymuje się poprzez poddawanie ziaren działaniu wysokich temperatur, która w pewnym stopniu niszczy niektóre witaminy i składniki odżywcze.

1. Kakao na lepszą pamięć

Naukowcy z Columbia University Medical Center dowiedli, że kakao hamuje proces pogarszania się funkcji poznawczych mózgu. Badacze zauważyli, że osoby regularnie pijące kakao mają lepszą pamięć.

Najprawdopodobniej odpowiadają za to flawonole, związki organiczne o właściwościach przeciwutleniających i przeciwzapalnych.

Dowiedziono ponadto, że kakao może chronić organizm przed nowotworami, chorobami serca i cukrzycą. Związki flawonowe to silne antyoksydanty, które obniżają krzepliwość krwi, jak również chronią przed miażdżycą.

2. Napój, który daje radość

Kakao w swoim składzie kryje teobrominę - alkaloid purynowy, który pozytywnie wpływa na układ nerwowy człowieka. Ma działanie pobudzające organizm, a ponadto przyspiesza pracę serca, rozszerza naczynia krwionośne, obniża ciśnienie tętnicze.

Teobrominę wykorzystywała dawniej medycyna, stosując ją jako środek moczopędny. To substancja wspomagająca leczenie astmy oskrzelowej, udowodniono bowiem, że ma działanie przeciwkaszlowe.

Kakao działa rozluźniająco i uspokajająco. Zawiera bowiem tryptofan, którego przemiana jest źródłem serotoniny, tzw. „hormonu szczęścia”.

3. Jak kupić dobrej jakości kakao?

W sklepach kupić można, m.in. kakao w granulkach lub kakao w proszku typu instant. Niestety, w tych produktach prozdrowotnych właściwości kakao zachowało się niewiele.

Wiele w nich natomiast substancji poprawiających smak i zapach produktu, tj. sól, lecytyna sojowa (emulgator), cukier, aromat, węglan wapnia, węglan magnezu. I dlatego też niektórzy producenci nie nazywają swojego produktu „kakao”, tylko „napój kakaowy”.

Kupując kakao należy zwracać uwagę na jego skład. Najlepszy będzie o wysokiej zawartości kakao i bez dodatku cukru (im ciemniejsze, tym lepsze).

Niektórzy dietetycy podpowiadają, by nie przyrządzać kakao z dodatkiem mleka krowiego. Znacząco obniża ono prozdrowotne właściwości tego surowca, a ponadto niekorzystnie wpływa na smak napoju. Sugerują, że najlepiej przygotować je na wodzie z dodatkiem cynamonu, miodu lub cukru trzcinowego.

4. Kakao w diecie dziecka

Zdecydowanie najlepszym wyborem będzie naturalne kakao, w czasie którego przyrządzania możemy kontrolować jego dosładzanie. Będzie ono nie tylko najzdrowsze, ale i najsmaczniejsze.

Kakao można podawać dziecku, które ukończyło pierwszy rok życia. Warto pamiętać, że substancja ta jest silnym alergenem, jak również ma właściwości zapierające. Jeśli więc dziecko ma problem z wypróżnianiem, kakao nie powinno w tym okresie gościć w jego menu.

Z kolei to jeden z domowych sposobów leczenia biegunki u dzieci. Zaleca się jego przygotowanie na wodzie i podawanie w czasie tzw. diety biegunkowej.

Kakao jest nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Wielu dorosłym kojarzy się z dzieciństwem, kiedy to uznawane było za rarytas. Warto sięgać po kakao i dzisiaj, mając jednak na uwadze jakość tego produktu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.