Jak pokonać jesienną depresję?

O ile początek jesieni jest piękną porą roku, to jej koniec – niestety – nie nastraja optymistycznie. Zaczyna brakować słońca, dni stają się coraz krótsze, temperatura spada, jest szaro, mokro i ponuro. Pojawia się więc depresja sezonowa. Dotyka ona coraz więcej osób. Występuje brak motywacji, zmęczenie i ciągła ochota na sen.

1. Czym objawia się depresja sezonowa?

Objawy depresji sezonowej są bardzo charakterystyczne. Zakłada się, że cierpi na nią nawet co dziesiąty Polak. Depresję jesienną, którą można z powodzeniem zaliczyć do depresji sezonowych, można poznać po tym, że pojawia się: bezgraniczne uczucie smutku i przygnębienia, narastające rozdrażnienie, brak motywacji do działania, ciągła ochota na sen, wahania nastroju, wzrost apetytu, * kłopoty z koncentracją.

Depresja sezonowo spowodowana jest między innymi małą ilością słońca
Depresja sezonowo spowodowana jest między innymi małą ilością słońca

Zobacz film: "Ciekawe gry i zabawy dla całej rodziny"

Depresja sezonowa u kobiet wpływa na nasilenie objawów napięcia przedmiesiączkowego i może doprowadzić do zmniejszenia się libido. Depresja sezonowa na tendencję do cyklicznego pojawiania się i występuje co sezon. Najczęściej depresja sezonowa pojawia się jesienią. Tym właśnie różni się od depresji klinicznej, która jest niezależna od pory roku. Także zaburzenia emocjonalne w przypadku depresji klinicznej są znacznie mocniejsze.

Niskie poczucie własnej wartości u dzieci
Niskie poczucie własnej wartości u dzieci [7 zdjęć]

Może się nam wydawać, że wszystko jest w porządku. Nasza pociecha śmieje się, jest pogodna i radosna....

zobacz galerię

2. Jak leczyć depresję sezonową?

Leczenie depresji sezonowej nie jest trudne. Można oczywiście sięgnąć po odpowiednie leki, jednak zanim to zrobimy, warto spróbować prostych metod na zwalczanie złego samopoczucia. Walka z jesienną depresją nie jest skomplikowana. Skuteczne w walce z depresją są następujące zachowania: Kiedy poczujemy, że jesienią obniża się nasz nastrój, należy zrobić coś dla siebie. Można udać się na zakupy, iść do fryzjera, na solarium. Można też wyjechać na tydzień do ciepłych krajów. Warto zadbać o kondycję fizyczną. Uprawianie sportów wpływa nie tylko na lepsze samopoczucie, ale sprawia, że utrzymujemy naszą wagę na stałym poziomie, a nawet chudniemy. Jest to niezwykle ważne, szczególnie dla osób, które nie są zadowolone ze swojej wagi. Systematyczny wysiłek fizyczny wpływa na produkcję hormonów szczęścia, czyli endorfin. Jeśli to możliwe, do pracy zamiast samochodem lub autobusem warto chodzić na piechotę lub jeździć rowerem. To sprawi, że będziemy mieli więcej energii i będziemy się lepiej czuli. Warto zadbać o kolorowe ubrania, gdyż poprawią nam one nastrój, bo ciepłe kolory działają na depresję sezonową. Warto też zadbać o to, aby w domu otoczyć się kolorami, wpływają one bowiem na naszą podświadomość. * Należy spotykać się z odpowiednimi ludźmi. Warto wybierać osoby, które tryskają radością i energią, są nastawione pozytywnie do świata. Dzięki temu poczujemy się lepiej. Jeśli natomiast będziemy spotykali osoby, które ciągle narzekają, nasze samopoczucie także będzie gorsze.

To musisz wiedzieć:

Depresja sezonowa pojawia się jesienią i bardzo często związana jest z niedoborem promieniowania słonecznego. Dlatego nie należy się jej poddawać i warto z nią walczyć przy pomocy powyższych metod. Jeśli się to nie uda, należy zwrócić się o pomoc do specjalisty.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.