Ile kalorii powinien spożywać nastolatek?

Okres dorastania to czas wzmożonego wzrostu i rozwoju, dlatego młodzi ludzie powinni spożywać odpowiednio dużo kalorii, by ich ciała rozwijały się prawidłowo. Większość kalorii konsumowanych przez nastolatki powinna pochodzić z wartościowych pod względem odżywczym produktów. Przekąski i dania typu fast food dostarczają bowiem dużo energii, ale nie są to produkty, które można by określić mianem zdrowych.

1. Zapotrzebowanie kaloryczne nastolatków

Ilość kalorii zalecana młodym ludziom jest uzależniona od płci. Dziewczęta w przedziale wiekowym 11-13 lat powinny każdego dnia spożywać produkty o łącznej kaloryczności wynoszącej 1800-2200, a dziewczęta w wieku 14-18 lat potrzebują 1800-2400 kalorii dziennie. Natomiast chłopcy w wieku 11-13 lat powinni przyjmować 1800-2600 kalorii każdego dnia, a w przedziale wiekowym 14-18 lat nieco więcej, bo 2200-3200 kalorii dziennie. Rozpiętość zaleceń odnośnie do kaloryczności diety nastolatków jest wynikiem zróżnicowanego poziomu aktywności ruchowej. Młodzi ludzie, którzy prowadzą siedzący tryb życia potrzebują mniej kalorii od swoich aktywnych fizycznie rówieśników. Bardzo aktywni nastoletni chłopcy, którzy w wolnym czasie uprawiają sporty zespołowe powinni spożywać nawet 3500 kalorii dziennie. Zapotrzebowanie energetyczne nastolatków jest uwarunkowane również wzrostem i budową ciała. Jeśli młody człowiek jest wysoki lub mocno zbudowany, powinien dostarczać swojemu organizmowi więcej kalorii niż niski i bardzo szczupły rówieśnik.

Zobacz film: "Zobacz, ile kalorii spalasz codziennie!"

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Jak powinien odżywiać się nastolatek?

W żywieniu młodych ludzi kluczowe znaczenie ma nie tylko ilość spożywanych kalorii, ale i ich źródło. Każdego dnia nastolatek powinien zjadać 5-10 porcji produktów zbożowych, 2-3 porcje owoców, 3-5 porcji mięsa lub innych produktów bogatych w białko, 2-3 porcje warzyw, 4-5 porcji nabiału oraz 2-4 porcje tłuszczów. Słodycze powinny pojawiać się w jadłospisie nastolatka nie więcej niż 1-3 razy w tygodniu, większe ich spożycie obniża wartość odżywczą diety i może prowadzić do wzrostu masy ciała. Nadwaga i otyłość są zdecydowanie niepożądane w okresie dorastania, zbędne kilogramy mają bowiem niekorzystny wpływ na rozwój i stan zdrowia młodych ludzi. Co gorsza, nadmiar tkanki tłuszczowej niekorzystnie oddziałuje na pewność siebie, poczucie własnej wartości i samopoczucie nastolatków. Aby nie dopuścić do zwiększenia masy ciała, warto stosować się do następujących wskazówek:

  • Każdy dzień zaczynaj od wartościowego śniadania – spożywaj produkty bogate w składniki odżywcze.
  • Pamiętaj o zjedzeniu drugiego śniadania – doda ci energii w czasie zajęć szkolnych.
  • Między posiłkami jedz owoce, warzywa, nabiał oraz produkty pełnoziarniste.
  • Ogranicz spożycie słodyczy, wybieraj ich zdrowe alternatywy.
  • Nie jedz późno wieczorem – nie uda ci się spalić wszystkich kalorii, a ich nadmiar odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej.
  • Jedz małe porcje i nie wmuszaj w siebie jedzenia, gdy poczujesz sytość.
  • Znajdź czas na aktywność fizyczną – umiarkowanie intensywne ćwiczenia korzystnie wpłyną na zdrowie organizmu oraz wygląd.
  • Raz w tygodniu waż się, by skontrolować swoją wagę.

zobacz także

Zwiększone zapotrzebowanie energetyczne w okresie dorastania to nie mit – wielu nastolatków jest w stanie pochłonąć zdumiewająco duże ilości jedzenia. Dopóki w parze z podażą kalorii idzie systematyczna aktywność ruchowa, nie ma powodów do zmartwień. Jeżeli jednak kalorycznej diecie towarzyszy siedzący tryb życia, przepis na otyłość gotowy. Warto o tym pamiętać i motywować nastolatka do zdrowego podejścia do kwestii żywienia.

Jak rozmawiać z nastolatkiem? – wskazówki dla rodziców zobacz galerię
Jak rozmawiać z nastolatkiem? – wskazówki dla rodziców 10 zdjęć

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.