Epoki literackie: przedstawiciele i główne idee
Epoki literackie muszą być znane każdemu uczniowi szkoły średniej. Warto się ich dobrze nauczyć, wówczas napisanie rozprawki na maturze nie powinno być trudne.
- 1. Epoki literackie. Starożytność (2000 lat p.n.e – 476 r. n.e)
- 2. Średniowiecze (X – XV wiek)
- 3. Renesans (XVI wiek)
- 4. Barok (koniec XVI wieku do XVIII wieku)
- 5. Oświecenie (druga połowa XVIII wieku)
- 6. Romantyzm (I połowa XIX wieku)
- 7. Pozytywizm (II połowa XIX wieku)
- 8. Młoda Polska (XIX/XX wiek)
- 9. XX-lecie międzywojenne (1918-1939)
- 10. Literatura wojny i okupacji
1. Epoki literackie. Starożytność (2000 lat p.n.e – 476 r. n.e)
Źródła kultury europejskiej stanowią mity (teogoniczne, kosmogoniczne, genealogiczne, antropogeniczne) oraz Biblia (Stary i Nowy Testament), która jest skarbnicą wielu gatunków literackich.
Główni przedstawiciele literatury starożytnej to m.in. Homer („Iliada”, „Odyseja”), Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Safona.
2. Średniowiecze (X – XV wiek)
W średniowieczu przewodzi światopogląd religijny. Obowiązuje teocentryzm i hegemonia kościoła. Twórcy literatury tworzą swoje utwory anonimowo, w języku łacińskim. Częste jest tłumaczenie dzieł obcojęzycznych – religijnych i świeckich.
Pojawiają się szkoły parafialne. Rozwija się polska myśl naukowa (powstaje Akademia Krakowska). Podstawą kształcenia w średniowiecznej Europie były sztuki wyzwolone (obejmowały m.in. gramatykę, retorykę, logikę, teologię).
Przykłady tekstów literackich powstałych w średniowieczu:
- Legenda o św. Aleksym
- Pieśń o Rolandzie
- Bogurodzica
- Kronika Galla Anonima
- Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią
3. Renesans (XVI wiek)
Największym osiągnięciem renesansu (oświecenia) była odnowa ludzkości i przeszłości (chętnie wracano do literatury antycznej). Renesans to epoka wielu odkryć: geograficznych, filologicznych i archeologicznych. W literaturze inspirowano się twórczością Cycerona, Epikura i stoików.
Prądy epoki:
- humanizm (człowieczeństwo, ludzkość)
- reformacja (kwestionowanie dogmatów religijnych; ruchy innowiercze, m.in. Marcina Lutra)
Przedstawiciele tej epoki literackiej:
- Klemens Janicki
- Mikołaj Rej
- Jan Kochanowski
- Mikołaj Sęp Szarzyński
- Piotr Skarga
- Andrzej Frycz Modrzewski
4. Barok (koniec XVI wieku do XVIII wieku)
Barok (port. barroco – perła o nieregularnym kształcie, z wł. – dziwność, nietypowość) to niezwykle barwna epoka, która obejmowała wszystkie przejawy twórczości artystycznej, m.in. literackiej czy malarskiej. W tym okresie nastąpił kryzys humanistycznych ideałów (harmonii, ładu i tolerancji).
W baroku twórcy zafascynowani byli przemijaniem, śmiercią, ale i życiem. Poezja miała charakter intelektualny. Była niezwykle barwna, pełna środków stylistycznych. Wśród najczęściej wybieranych gatunków literackich były sonety, pieśni, pamiętniki, poematy oraz liryki religijne.
W baroku obowiązywały dwa wzorce kultury:
- dworski (europejski styl, moda, sztuka i nauka),
- ziemiański (kult ojczystej kultury, sarmatyzm, tradycja wsi polskiej).
Przedstawiciele epoki:
- Jan Andrzej Morsztyn
- Daniel Naborowski
- Wacław Potocki
- Jan Chryzostom Pasek
- Zbigniew Morsztyn
5. Oświecenie (druga połowa XVIII wieku)
Oświecenie to czas racjonalizmu. Nazywany był w Anglii „wiekiem rozumu”, we Francji „wiekiem filozofów”, a Niemczech „wiekiem oświeconym”. To epoka reform politycznych, kulturalnych i oświatowych, dość niejednolita światopoglądowo.
Główne idee i wartości oświecenia:
- krytycyzm
- racjonalizm
- ateizm
- materializm
- empiryzm
- utylitaryzm
W oświeceniu obowiązywały trzy prądy artystyczne:
- klasycyzm (silne powiązanie literatury z życiem politycznym, poezja utylitarna)
- sentymentalizm (moralizatorstwo, opisywanie indywidualnej sytuacji człowieka)
- rokoko (wartością podstawową jest piękno, twórczość w tym stylu jest subtelna i wytworna)
Najpopularniejsze gatunki literackie w oświeceniu: bajka, satyra, poemat heroikomiczny, komedia, esej
Przedstawiciele tej epoki literackiej:
- Ignacy Krasicki (autor pierwszej polskiej powieści nowożytnej „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki”)
- Adam Naruszewicz
- Stanisław Trembecki
- Franciszek Karpiński
- Julian Ursyn Niemcewicz
- Hugo Kołłątaj
- Stanisław Staszic
6. Romantyzm (I połowa XIX wieku)
Epoka niezwykle emocjonalna, pełna haseł nawiązujących do wolności i niepodległości. Dla romantyzmu charakterystyczny był bunt przeciwko rzeczywistości, gotowość do ofiarowania życia za ojczyznę oraz wiara w solidarność społeczeństwa.
Inspiracje filozoficzne w romantyzmie:
- spirytualizm
- mistycyzm
- irracjonalizm
- mesjanizm
Romantyzm został ukształtowany na ideach Rewolucji Francuskiej. W Polsce uwarunkowany był upadkiem państwa polskiego, niewolą i walkami narodowowyzwoleńczymi w latach 1794-1864.
Cechy bohatera romantycznego:
- jednostka o ponadprzeciętnej inteligencji, niezależna,
- osoba samotna, niezrozumiała przez otoczenie, wewnętrznie rozdarta,
- poświecenie dla idei, dla sprawy narodowej,
- osoba targana namiętnościami, o nieprzeciętnym życiu emocjonalnym.
Najpopularniejsze gatunki literackie w romantyzmie: sonet, ballada, powieść poetycka, poemat dygresyjny, dramat romantyczny
Przedstawiciele epoki:
- Adam Mickiewicz
- Juliusz Słowacki
- Cyprian Kamil Norwid
- Zygmunt Krasiński
- Karol Ujejski
- Seweryn Goszczyński
- Tadeusz Lenartowicz
7. Pozytywizm (II połowa XIX wieku)
Koniec XIX wieku to epoka pary i elektryczności. Pojawia się niechęć do metafizyki, odrzuca się irracjonalne interpretacje (duchy, zjawy). Podstawowe prądy pozytywistyczne to naturalizm i realizm. W tym okresie nastąpił gwałtowny rozwój prasy i dziennikarstwa (dzieła pozytywistyczne często w pierwsze kolejności pojawiały się w gazetach).
Wśród programowych haseł pozytywizmu są:
- praca u podstaw (podjęcie walki z ciemnotą, zacofaniem, edukacja bez względu na status społeczny, przełamywanie barier między klasami, gruntowna przebudowa polskiego społeczeństwa)
- praca organiczna (propagowanie nowoczesnych form ekonomicznych w przemyśle, rolnictwie i handlu)
Cechy bohatera pozytywistycznego:
- osoba zdolna, energiczna
- wywodzi się z klasy średniej lub niższej
- człowiek pracy, przedsiębiorczy
- osoba wierząca w naukę, chcąca się kształcić
Najpopularniejsze gatunki literackie w pozytywizmie: nowela, opowiadanie, obrazek, gawęda, powieść realistyczna, powieść tendencyjna, reportaż, listy z podróży
Przedstawiciele epoki:
- Henryk Sienkiewicz
- Bolesław Prus
- Eliza Orzeszkowa
- Maria Konopnicka
- Adam Asnyk
- Piotr Chmielowski
8. Młoda Polska (XIX/XX wiek)
W tej epoce akcent pada na treści ideowe. Popularna jest formuła duchowego przeobrażenia narodu. Następuje też kryzys związany z końcem wieku XIX.
Główne nurty Młodej Polski:
- neoromantyzm – podobieństwo do romantyzmu na gruncie postaw filozoficznych
- dekadentyzm – kryzys moralności, kultury, obyczajów, zachwiane dotychczasowego systemu wartości, manifestacja znudzenia, niechęć do natury, apatia i niechęć do działania
- symbolizm – symbol stanowi znak sugerujący metafizyczne treści
- naturalizm – człowiek jest elementem przyrody
Postawy ideowe w Młodej Polsce:
- franciszkanizm
- dekadentyzm
- impresjonizm
- katastrofizm
- kult sztuki
Najpopularniejsze gatunki literackie w Młodej Polsce: powieść naturalistyczna i psychologiczna, dramat symboliczny, satyra
Przedstawiciele epoki:
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer
- Jan Kasprowicz
- Tadeusz Miciński
- Leopold Staff
- Stanisław Wyspiański
- Zofia Nałkowska
- Gabriela Zapolska
9. XX-lecie międzywojenne (1918-1939)
Epoka zdominowana przez niepokój związany z I wojną światową. Polska odzyskuje niepodległość, co ma ogromny wpływ na twórczość tego okresu.
Kierunki artystyczne w XX-leciu międzywojennym:
- ekspresjonizm
- futuryzm
- kubizm
- dadaizm
- surrealizm
- neoklasycyzm
Przedstawiciele epoki:
- Maria Dąbrowska
- Witold Gombrowicz
- Bolesław Leśmian
- Julian Przyboś
- Stefan Żeromski
- Stanisław Ignacy Witkiewicz
- Jarosław Iwaszkiewicz
- Julian Tuwim
10. Literatura wojny i okupacji
Epoka niezwykle trudna pod wieloma względami. Czas, kiedy literatura rozwijała się mimo toczących się działań wojennych. Wiersze wydawane były pod pseudonimem lub drukowane anonimowo w bardzo małym nakładzie. Stanowiły obraz wojennej rzeczywistości . Po wojnie zaczęły pojawiać się książki, które dawały świadectwo okrucieństwa i bestialstwa nazistów i sowietów. Do dziś stanowią one świadectwo tamtych lat.
Popularne motywy: zagłada i śmierć, wojna, powstanie warszawskie, walka, pochód ku śmierci, obóz, getto, miłość w obliczu wojny
Przedstawiciele epoki:
- Jerzy Andrzejewski
- Krzysztof Kamil Baczyński
- Miron Białoszewski
- Władysław Broniewski
- Tadeusz Borowski
- Gustaw Herling-Grudziński
- Tadeusz Gajcy
- Zofia Nałkowska
- Jan Lechoń