Dlaczego dzieci powinny jeść kokosy?

Tworzony z niego olej jest jednym z najzdrowszych tłuszczów, woda z dodatkiem tego owocu to idealny sposób na nawodnienie organizmu, a mąka z jego wiórków zawiera więcej białka i błonnika od otrębów pszennych. Mowa o kokosie – orzechu, który powinien znajdować się w każdym dziecięcym menu.

1. Właściwości kokosa

Chociaż kokos jest bardzo kalorycznym owocem (w 100 gramach znajduje się 354 kcal), warto wprowadzić go do diety każdego dziecka, np. w formie oleju czy w wiórkach dodawanych do owsianki.

To bogactwo witamin B, C, E oraz K, tiaminy, ryboflawiny, niacyny i kwasu foliowego. W składzie kokosa znajdziemy także duże ilości potasu (aż 356 mg/100 g) oraz fosfor, wapń, żelazo, magnez, sód i cynk.

Zobacz film: "Naukowcy: najzdrowsza dieta to dieta wiktoriańska"

Tłuszcze zawarte w kokosie walczą z grzybami Candida, które powodują grzybicę. To jednak nie wszystkie jego zalety. Wpływa on również na pracę mózgu, wątroby i układu trawiennego.

Kokos to bogactwo zdrowych tłuszczów
Kokos to bogactwo zdrowych tłuszczów (123rf)

2. Mąka z kokosa

Kokos możemy podawać dzieciom np. w formie mąki kokosowej. Jest to źródło błonnika i białka – nie tylko dla tych maluchów, które z różnych powodów nie mogą spożywać zwykłej mąki. Mąka kokosowa nie zawiera bowiem glutenu.

Możemy z niej stworzyć pyszne placuszki kokosowe oraz dietetyczne ciastka dla każdego łasucha.

Przeczytaj koniecznie

3. Olej z kokosa

W 100 gramach oleju znajduje się aż 87 gramów kwasów tłuszczowych nasyconych. Właśnie dlatego wiele osób bardzo sceptycznie podchodzi do stosowania tego rodzaju tłuszczu w kuchni. W rzeczywistości kwasy nasycone są bardzo potrzebne organizmowi. Dzięki nim prawidłowo pracuje układ hormonalny.

Olej kokosowy zwiększa poziom zdrowego cholesterolu w organizmie. Wykazuje właściwości antybakteryjne oraz wzmacnia odporność. W składzie oleju znajdziemy także kwas laurynowy – związek chemiczny zwalczający drożdże, pasożyty i wirusy.

5 oznak, które wskazują na to, że jesz za mało zdrowych tłuszczów
5 oznak, które wskazują na to, że jesz za mało zdrowych tłuszczów [7 zdjęć]

Przede wszystkim należy odróżnić te dwa rodzaje mikroelementów. Tłuszcze nasycone obecne są przede wszystkim...

zobacz galerię

4. Wspomaga pracę mózgu

Mózg do prawidłowej pracy potrzebuje nieustannego dostarczania kwasów tłuszczowych. Bez tego nie jest w stanie przesyłać impulsów. Najlepszym tłuszczem, który wspomaga jego pracę, jest ten zawarty w kokosie. Zapobiega on depresji i utracie pamięci oraz pomaga w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych.

Jest to spowodowane zawartością tłuszczów MCT (Medium Chain Triglicerydes), które omijają procesy trawienia. Dzięki temu są one bezpośrednio wchłaniane. Tłuszcze te zmniejszają także zmęczenie psychiczne i pomagają ustabilizować poziom glukozy we krwi. Zwiększając poziom serotoniny (czyli hormonu szczęścia), wpływają na polepszenie nastroju.

5. Pozytywnie wpływa na wątrobę

Tłuszcze MCT pomagają w oczyszczaniu wątroby z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Kokos wykazuje też właściwości antywirusowe oraz przeciwutleniające. Dzięki temu jego regularne spożywanie chroni przed namnażaniem się szkodliwych wolnych rodników.

Kokos zmniejsza stany zapalne, leczy stłuszczenie wątroby. Podkręca również metabolizm oraz chroni narząd przed szkodliwym działaniem alkoholu.

6. Na dolegliwości trawienne

Z uwagi na zawartość kwasów MCT i szczególny rodzaj trawienia, kokos nie powoduje niestrawności. Może za to pomóc w leczeniu zespołu jelita drażliwego i innych stanów zapalnych oraz poprawi perystaltykę jelit. Kokos wpłynie także na regularność wypróżnień.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.