Jesteś w ciąży? Dieta bogata w błonnik może uchronić twoje dziecko przed astmą!

Surowe mięso, sery pleśniowe i owoce morza to produkty, których przyszła mama powinna unikać. Jej dieta powinna być za to bogata w witaminy i składniki mineralne. Ostatnie badania australijskich naukowców pokazały, że równie ważną rolę w diecie ciężarnej odgrywa błonnik, a jego odpowiednia ilość może uchronić dziecko przed rozwojem astmy.

1. Australijskie odkrycie

Zakład Immunologii Uniwersytetu Monash w Australii pod kierownictwem doktor Alison Thorburn przeprowadził badania. Ich wyniki sugerują, że dieta bogata w błonnik wpływa na bakterie jelitowe matki, które produkują substancje przeciwzapalne hamujące rozwój genów odpowiedzialnych za rozwój astmy u nienarodzonego dziecka. To nie pierwsze badania, które łączą dietę wysoko błonnikową z obniżonym ryzykiem astmy. W styczniu 2014 roku Medical News Today opublikował badania przeprowadzone na myszach.

Zobacz film: "Czego unikać w ciąży?"

Najpopularniejsze choroby i problemy wieku dziecięcego
Najpopularniejsze choroby i problemy wieku dziecięcego [11 zdjęć]

Bez względu na to, czy twoje dziecko spędza wolny czas na placu zabaw, czy w przedszkolu, zawsze istnieje...

zobacz galerię

2. Dietetyczna profilaktyka

Zwierzęta podzielono na trzy grupy: jednej z nich podawano produkty bogate w błonnik, druga grupa została objęta dietą o umiarkowanej ilości tego składnika, a w trzeciej jego stężenie było bardzo niewielkie. Następnie potomstwo myszy zostało wystawione na działanie roztoczy w kurzu, czyli największego „wyzwalacza” astmy u ludzi. Okazało się, że zwierzęta, których matki spożywały produkty o wysokim stężeniu błonnika nie wykazywały tak samo intensywnych objawów astmy, co potomstwo matek karmionych niskim stężeniem tego składnika.

Dalsze badania pokazały, że myszy karmione błonnikiem doświadczały zmian w budowie i funkcjonowaniu bakterii jelitowych. W ich układzie pokarmowym znaleziono drobnoustroje, które podczas trawienia błonnika produkują metabolity przeciwzapalne hamujące rozwój astmy.

3. Błonnikiem w astmę

Najprostszym sposobem na jedzenie większych ilości błonnika jest wprowadzenie do diety surowych warzyw i owoców, ryżu i produktów pełnoziarnistych, a także roślin strączkowych
Najprostszym sposobem na jedzenie większych ilości błonnika jest wprowadzenie do diety surowych warzyw i owoców, ryżu i produktów pełnoziarnistych, a także roślin strączkowych (Zdjęcie sałatki / Shutterstock)

Na dalszym etapie badań naukowcy chcieli sprawdzić, czy dieta matki bogata w błonnik będzie miała taki sam wpływ na potomstwo u ludzi. Aby to zbadać, przeanalizowali próbki krwi i dane dotyczące diety czterdziestu kobiet w ciąży. Wzięli też pod uwagę częstotliwość wizyt u lekarza ich potomstwa w pierwszym roku życia z powodu dolegliwości układu oddechowego. Wyniki potwierdziły, że wysokie stężenie błonnika hamuje pewne geny związane z astmą u ludzi, a dieta wpływająca na mikroflorę jelitową może już w czasie ciąży zapobiec astmie.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!