Brzuszki w ciąży

spis treści
rozwiń

Brzuszki w ciąży ćwiczone ostrożnie i powoli, a także bez forsowania, są bezpieczne w pierwszym trymestrze. W późniejszych trymestrach ciąży, kiedy widać już brzuszek, nie jest to zalecane. Wiąże się to z faktem, że leżenie na plecach może być niebezpieczne dla dziecka ze względu na zmniejszenie ciśnienia tętniczego i ucisk powiększonej macicy na żyły, które doprowadzają tlen do dziecka. Istnieje więc ryzyko niedotlenienia płodu.

Gimnastykowanie się w czasie ciąży
Gimnastykowanie się w czasie ciąży

Brzuszki w ciąży ćwiczone ostrożnie i powoli, a także bez forsowania, są bezpieczne w pierwszym trymestrze....

zobacz galerię

1. Niezalecana aktywność fizyczna w ciąży

Aktywność fizyczna w ciąży jest, ogólnie rzecz biorąc, zalecana w ciąży. Gibkie ciało i wyćwiczone mięśnie pozwolą kobiecie nieco łatwiej przejść przez poród. Zalety aktywności fizycznej w ciąży to także:

Zobacz film: "Jak dbać o siebie w czasie ciąży?"

  • więcej energii,
  • mniej stresu,
  • mniej problemów ze snem,
  • poprawa postawy ciała,
  • wzmocnienie mięśni dolnej części pleców, co zmniejsza ból pleców w ciąży,
  • kontrola nad wzrostem wagi,
  • łatwiejszy powrót do kondycji i wagi sprzed ciąży.

Kobiety, które ćwiczą na co dzień nie powinny rezygnować z aktywności po zajściu w ciążę. Należy jednak pamiętać, że ćwiczenia muszą być dobrane do stanu kobiety w ciąży. Niezależnie od trymestru, należy unikać aktywności, która:

  • może doprowadzić do urazu,
  • jest bardzo męcząca i nadwerężająca organizm,
  • może skończyć się upadkiem,
  • wymaga gwałtownych ruchów,
  • wymaga podskoków.

W trzecim trymestrze całkowicie zakazane są oczywiście powyższe aktywności, a ponadto nie należy:

  • ćwiczyć na leżąco na plecach,
  • ćwiczyć na leżąco na brzuchu,
  • dźwigać,
  • obciążać kręgosłupa,
  • robić brzuszków,
  • gwałtownie zmieniać pozycji ciała (np. z siedzącej na leżącą),
  • ćwiczyć w upał (zbyt wysoka temperatura ciała jest niekorzystna),
  • ćwiczyć przy osłabieniu lub gorączce.

Wiąże się to z rosnącym brzuszkiem – obciążającym kręgosłup i uciskającym na żyły. Zwiększony poziom relaksyny, hormonu rozluźniającego więzadła, sprawia, że wyjątkowo łatwo o urazy. Przesunięcie środka ciężkości skutkuje z kolei trudnościami w koordynacji ruchów.

Należy zachować ostrożność, gdyż forsowne ćwiczenia mogą doprowadzić do powikłań ciąży, w tym do przedwczesnego porodu.

Kobiety, które nie ćwiczyły wcześniej raczej nie powinny rozpoczynać ćwiczeń po zajściu w ciążę. Nieprzyzwyczajony do aktywności organizm może zareagować szybkim przeciążeniem, a tego należy unikać w czasie ciąży.

2. Jaka aktywność w ciąży jest korzystna?

Najlepsze ćwiczenia w ciąży, bez względu na trymestr, to:

Każdą aktywność fizyczną w ciąży trzeba jednak kontrolować. Jeśli kobieta odczuwa zadyszkę, powinna zwolnić tempo lub po prostu zrobić sobie przerwę. Ćwiczenia są bezpieczne, pod warunkiem, że kobieta może normalnie mówić.

Brzuszki w ciąży można wykonywać w pierwszym trymestrze. Należy jednak je wykonywać w następujący sposób:

  • powoli,
  • ostrożnie,
  • z dłońmi pod głową,
  • z kolanami rozstawionymi nieco szerzej niż na szerokość bioder,
  • unosząc głowę i ramiona na niewielką wysokość.

Tak wykonywane brzuszki w ciąży są bezpieczne i wzmacniają mięśnie brzucha. Należy jednak ich zaprzestać w drugim trymestrze.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!