Anemia po porodzie

Niedokrwistość, zwana anemią, jest stanem chorobowym, w którym następuje obniżenie stężenia hemoglobiny, wartości hematokrytu oraz objętości krwinek czerwonych. Najczęstszą przyczyną jest nieodpowiednio zbilansowana dieta, uboga w mięso oraz witaminy i sole mineralne.

1. Objawy anemii

W okresie ciąży oraz karmienia piersią wzrasta zapotrzebowanie organizmu na takie składniki odżywcze, jak białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i sole mineralne. Nieodpowiednio zbilansowana dieta przyczynia się do wystąpienia wielu schorzeń, w tym anemii. Niedokrwistość po porodzie może być również wynikiem utraty krwi po powikłaniach cesarskiego cięcia lub porodu.

Najczęściej krwotoki są spowodowane uszkodzeniem tkanek miękkich macicy, naciętego krocza, pęknięcia pochwy lub zaburzeniem krzepnięcia krwi matki. Charakterystyczne objawy anemii to osłabienie, bladość skóry i błon śluzowych, duszność po wysiłku, bóle głowy, ospałość. W przypadku anemii z niedoboru żelaza mogą również występować zmiany na błonie śluzowej języka, gardła i przełyku, zajady w kącikach ust oraz nadmierna łamliwość paznokci i wypadanie włosów.

Zobacz film: "Dieta w ciąży"

Badanie laboratoryjne krwi zazwyczaj wykazuje niskie stężenie hemoglobiny oraz liczby czerwonych krwinek (erytrocytów).

2. Dieta przy anemii

Odpowiednia dieta wspomaga leczenie anemii. W przypadku utraty dużej ilości krwi wskazane jest zażywanie preparatów żelaza i suplementów witaminowo-mineralnych. Dieta w niedokrwistości z niedoboru, spowodowana niedostateczną podażą składników odżywczych, uwzględnia głównie produkty bogate w pełnowartościowe białko, żelazo, witaminę C, witaminy B6, B12, kwas foliowy oraz sole mineralne: miedź, kobalt i mangan.

Przygotowując posiłki dla kobiety po porodzie, należy wykorzystywać produkty zawierające pełnowartościowe białko, czyli mięso (indyk, cielęcina, wieprzowina), ryby (dorsz, morszczuk) oraz jaja, mleko i jego przetwory. Najlepszym źródłem żelaza niezbędnego do syntezy hemoglobiny są: mięso, zielone warzywa (natka pietruszki, brokuły), kakao, czekolada, kasza gryczana.

W każdym posiłku powinny być obecne warzywa i owoce o dużej zawartości witaminy C, ponieważ zwiększa ona wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego. Jej najlepszym źródłem są brokuły, czerwona papryka, natka pietruszki, czarne porzeczki, truskawki, owoce cytrusowe.

Z kolei witaminy B12, B6 i kwas foliowy są niezbędne do produkcji krwinek czerwonych w szpiku. Witaminy B12 i B6 są obecne w mięsie i jego przetworach, natomiast kwas foliowy – w zielonych liściastych warzywach (natka pietruszki, sałata, brokuły, jarmuż, koper, brukselka) oraz w bananach. Należy również ograniczyć spożycie kawy i herbaty, ponieważ zawierają one taninę i kwas szczawiowy, które hamują wchłanianie żelaza w jelitach.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat anemii, zajrzyj na nasze forum.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!