Trwa ładowanie...

Amerykańscy pediatrzy apelują o jak najszybszy powrót dzieci do szkół. Powodów jest kilka

Amerykańscy pediatrzy apelują o jak najszybszy powrót dzieci do szkół
Amerykańscy pediatrzy apelują o jak najszybszy powrót dzieci do szkół (East News)

Pediatrzy ze Stanów Zjednoczonych przekonują, że dzieci powinny możliwe szybko wrócić do szkoły, niezależnie od kwestii rozwoju pandemii. Zdaniem lekarzy społeczna alienacja i przesiadywanie przed komputerami może zaważyć na przyszłej kondycji psychicznej młodych ludzi. Negatywny wpływ nauki zdalnej na samopoczucie uczniów potwierdzają również badania przeprowadzone w Polsce.

1. Lekarze zalecają jak najszybszy powrót do szkół

Eksperci z Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej powołują się na badania, które pokazują, że wbrew wcześniejszym przypuszczeniom, dzieci nie odgrywają aż tak dużej roli w rozprzestrzenianiu koronawisa.

Naukowcy z Francji, Australii i Wielkiej Brytanii w świetle najnowszych analiz ogłosili, że dzieci z reguły zarażają się koronawirusem od dorosłych z najbliższego otoczenia, a sama choroba COVID-19 przebiega u nich najczęściej łagodnie lub nawet bezobjawowo.

Lekarze ostrzegają, że przedłużanie okresu zdalnego nauczania może przynieść więcej szkody niż korzyści. Wielu z nich zauważa, że przez brak zajęć w szkole dzieci i młodzież mniej się rusza i zdecydowanie więcej czasu spędza przed komputerem albo smartfonem. To może spowodować w przyszłości problemy z kręgosłupem, rozwój wad postawy, jak również prowadzić do otyłości i nadwagi. Problemem jest też aspekt kondycji psychicznej młodych ludzi. Brak kontaktów z rówieśnikami, przeniesienie życia do wirtualnej rzeczywistości może się skończyć depresją i uzależnieniem od mediów elektronicznych.

Zobacz film: "Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?"

Brak powrotu do szkół może oznaczać problemy w nauce, bo nie wszystkie dzieci są w stanie opanować materiał podczas zajęć zdalnych. Dodatkowo w przypadku rodzin patologicznych, może pogłębiać się skala przemocy fizycznej i psychicznej, na którą są narażone dzieci zamknięte przez cały dzień w czterech ścianach. Tracą szansę na to, by ktoś z nauczycieli, czy rówieśników zauważył, że w ich domu może dziać się coś złego.

Zobacz także: Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce alarmuje ministra edukacji narodowej Mariusza Piontkowskiego o "znikających dzieciach". Odpowiedź MEN

2. Zmęczenie cyfrowe i pogarszająca się kondycja psychiczna wśród polskich uczniów

W Polsce wiele rodziców z niepokojem myśli o tym, czy dzieci we wrześniu będą mogły wrócić do szkół. Psycholodzy zauważają, że nauka zdalna w dłuższej perspektywie może się poważnie odbić na ich kondycji psychicznej i zaburzyć relacje z rówieśnikami.

Potwierdzają to też wyniki badań "Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa" przeprowadzonych przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundację Dbam o Mój Zasięg i Fundację Orange.

"Wśród uczniów, rodziców oraz nauczycieli są widoczne wyraźne symptomy nadużywania mediów cyfrowych. Przemęczenie, przeładowanie informacjami, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie z powodu ciągłego używania technologii informacyjno-komunikacyjnych to najczęściej występujące objawy zmęczenia cyfrowego" - to wnioski płynące z badań, które były prowadzone od 12 maja do 12 czerwca w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski.

Z zebranych danych wynika, że 1/3 uczniów z związku z nauką zdalną często lub cały czas odczuwała smutek (28,9 proc.), ponad 27 proc. z nich narzekało na samotność, a 28 proc. czuło się przygnębionych.

Na razie polski rząd zapewnia, że powrót dzieci do szkół we wrześniu nie jest zagrożony.

Zobacz także: Czy powrót dzieci do szkół we wrześniu będzie bezpieczny? Komentują prof. Simon, prof. Boroń-Kaczmarska oraz dr Dzieciątkowski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze