Amerykańscy pediatrzy apelują o jak najszybszy powrót dzieci do szkół. Powodów jest kilka
Pediatrzy ze Stanów Zjednoczonych przekonują, że dzieci powinny możliwe szybko wrócić do szkoły, niezależnie od kwestii rozwoju pandemii. Zdaniem lekarzy społeczna alienacja i przesiadywanie przed komputerami może zaważyć na przyszłej kondycji psychicznej młodych ludzi. Negatywny wpływ nauki zdalnej na samopoczucie uczniów potwierdzają również badania przeprowadzone w Polsce.
1. Lekarze zalecają jak najszybszy powrót do szkół
Eksperci z Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej powołują się na badania, które pokazują, że wbrew wcześniejszym przypuszczeniom, dzieci nie odgrywają aż tak dużej roli w rozprzestrzenianiu koronawisa.
Naukowcy z Francji, Australii i Wielkiej Brytanii w świetle najnowszych analiz ogłosili, że dzieci z reguły zarażają się koronawirusem od dorosłych z najbliższego otoczenia, a sama choroba COVID-19 przebiega u nich najczęściej łagodnie lub nawet bezobjawowo.
Lekarze ostrzegają, że przedłużanie okresu zdalnego nauczania może przynieść więcej szkody niż korzyści. Wielu z nich zauważa, że przez brak zajęć w szkole dzieci i młodzież mniej się rusza i zdecydowanie więcej czasu spędza przed komputerem albo smartfonem. To może spowodować w przyszłości problemy z kręgosłupem, rozwój wad postawy, jak również prowadzić do otyłości i nadwagi. Problemem jest też aspekt kondycji psychicznej młodych ludzi. Brak kontaktów z rówieśnikami, przeniesienie życia do wirtualnej rzeczywistości może się skończyć depresją i uzależnieniem od mediów elektronicznych.
Brak powrotu do szkół może oznaczać problemy w nauce, bo nie wszystkie dzieci są w stanie opanować materiał podczas zajęć zdalnych. Dodatkowo w przypadku rodzin patologicznych, może pogłębiać się skala przemocy fizycznej i psychicznej, na którą są narażone dzieci zamknięte przez cały dzień w czterech ścianach. Tracą szansę na to, by ktoś z nauczycieli, czy rówieśników zauważył, że w ich domu może dziać się coś złego.
2. Zmęczenie cyfrowe i pogarszająca się kondycja psychiczna wśród polskich uczniów
W Polsce wiele rodziców z niepokojem myśli o tym, czy dzieci we wrześniu będą mogły wrócić do szkół. Psycholodzy zauważają, że nauka zdalna w dłuższej perspektywie może się poważnie odbić na ich kondycji psychicznej i zaburzyć relacje z rówieśnikami.
Potwierdzają to też wyniki badań "Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa" przeprowadzonych przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundację Dbam o Mój Zasięg i Fundację Orange.
"Wśród uczniów, rodziców oraz nauczycieli są widoczne wyraźne symptomy nadużywania mediów cyfrowych. Przemęczenie, przeładowanie informacjami, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie z powodu ciągłego używania technologii informacyjno-komunikacyjnych to najczęściej występujące objawy zmęczenia cyfrowego" - to wnioski płynące z badań, które były prowadzone od 12 maja do 12 czerwca w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski.
Z zebranych danych wynika, że 1/3 uczniów z związku z nauką zdalną często lub cały czas odczuwała smutek (28,9 proc.), ponad 27 proc. z nich narzekało na samotność, a 28 proc. czuło się przygnębionych.
Na razie polski rząd zapewnia, że powrót dzieci do szkół we wrześniu nie jest zagrożony.
Zobacz także: Czy powrót dzieci do szkół we wrześniu będzie bezpieczny? Komentują prof. Simon, prof. Boroń-Kaczmarska oraz dr Dzieciątkowski
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl