Trwa ładowanie...

112 – kiedy i jak wezwać pomoc?

 Agnieszka Gotówka
10.11.2023 12:18
112 – kiedy i jak wezwać pomoc?
112 – kiedy i jak wezwać pomoc? (https://stock.adobe.com)

112 to ogólnoeuropejski numer alarmowy, za pomocą którego możemy wezwać służby ratunkowe. Warto, by znały go też dzieci. W jaki więc sposób je go nauczyć? I jakie informacje podać, gdy musimy zadzwonić pod numer alarmowy?

spis treści

1. 112 – numer alarmowy – jak działa?

Najpewniej pamiętacie, jak w szkole uczono nas, że numer na policję to 997, straż pożarną – 998, a na pogotowie 999. Dziś ta wiedza wymaga uaktualnienia, bo od wielu już lat funkcjonuje numer 112, który nie zastąpił dotychczasowych krajowych numerów alarmowych, lecz działa z nimi równolegle.

Za jego pośrednictwem można wzywać pomoc na terenie całej Unii Europejskiej, dzięki czemu nie musimy zapamiętywać osobnych numerów dla poszczególnych krajów.

Zobacz film: "Całodobowe przedszkola dla dzieci"

Numer alarmowy 112:

  • jest bezpłatny,
  • można pod niego zadzwonić z telefonu stacjonarnego, komórkowego lub z automatu telefonicznego,
  • połączenie można wykonać nawet wówczas, gdy nie mamy środków na karcie w telefonie lub jesteśmy poza zasięgiem własnej sieci.

2. Jak zadzwonić na policję, straż pożarną i pogotowie ratunkowe?

W każdym przypadku możesz wybrać numer 112. W czasie rozmowy zostaniemy połączeni z operatorem lokalnym, który albo sam przyjmie zgłoszenie, albo przekieruje je do właściwych służb ratunkowych.

Pamiętaj jednak, by z numeru alarmowego korzystać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach!

3. Kiedy dzwonić na 112?

Połączenie z numerem alarmowym wykonujemy w chwili zagrożenia:

  • życia,
  • zdrowia,
  • bezpieczeństwa,
  • mienia,
  • środowiska.

Zdarzenia, które bezwględnie wymagają interwencji służb ratowniczych sytuacjach, to m.in:

  • wypadki drogowe,
  • silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
  • omdlenia i utrata świadomości,
  • pożary,
  • przypadki porażenia prądem,
  • kradzieże, włamania,
  • rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
  • podejrzenie prowadzenia pojazdu pod wpływem środków odurzających,
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję.

Uzasadnione jest też wezwanie pomocy w gwałtownie postępującym porodzie, zaburzeniach rytmu serca, upadku z wysokości, sytuacji wyziębienia organizmu lub agresji spowodowanej chorobą psychiczną.

4. Jak nauczyć dziecko korzystać z numeru alarmowego?

Już przedszkolaki z łatwością poradzą sobie z nauczeniem się numeru alarmowego. Naszym zadaniem jest jednak podpowiedzieć im, jak prawidłowo wezwać pomoc. Co zatem należy mówić?

  • W pierwszej kolejności powiedz, co się stało i gdzie (podaj dokładny adres)
  • Wskaż, ile osób jest poszkodowanych i jaki jest ich stan (czy są przytomni, czy się ruszają)
  • Powiedz, jak się nazywasz

Dyspozytor może też prosić o podanie numeru telefonu, pod który mogą dzwonić służy, by móc się z tobą skontaktować (np. by pomóc w znalezieniu adresu lub najkrótszej drogi dojazdu), dlatego też po rozłączeniu się z numerem alarmowym, nie blokuj linii!

Możesz odegrać z dzieckiem scenkę wezwania służb ratunkowych. Pamiętaj, by już na tym etapie pokazać najmłodszym, że pomoc wzywa się spokojnie, bez krzyku.

Staraj się też zademonstrować, jak może przebiegać rozmowa z dyspozytorem – osoba po drugiej stronie słuchawki może zadawać pytania i prosić o wykonanie poleceń, np. otwarcie drzwi. Naucz dziecko, by nie odkładało słuchawki i nie rozłączało się.

5. Bądź odpowiedzialny!

Bardzo ważne jest, by mieć świadomość, że pod numer alarmowy 112 należy dzwonić wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach. Nigdy nie wybieraj go bez potrzeby, bo blokujesz linię alarmową osobie, która właśnie może potrzebować natychmiastowej pomocy.

Pamiętaj też, że za umyślnie i nieuzasadnione blokowanie numerów alarmowych, grozi kara aresztu, ograniczenia wolności lub grzywna do 1,5 tys. zł. (art. 66 pkt 2. Kodeksu wykroczeń).

Przeczytaj również:

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze