112 – kiedy i jak wezwać pomoc?
112 to ogólnoeuropejski numer alarmowy, za pomocą którego możemy wezwać służby ratunkowe. Warto, by znały go też dzieci. W jaki więc sposób je go nauczyć? I jakie informacje podać, gdy musimy zadzwonić pod numer alarmowy?
1. 112 – numer alarmowy – jak działa?
Najpewniej pamiętacie, jak w szkole uczono nas, że numer na policję to 997, straż pożarną – 998, a na pogotowie 999. Dziś ta wiedza wymaga uaktualnienia, bo od wielu już lat funkcjonuje numer 112, który nie zastąpił dotychczasowych krajowych numerów alarmowych, lecz działa z nimi równolegle.
Za jego pośrednictwem można wzywać pomoc na terenie całej Unii Europejskiej, dzięki czemu nie musimy zapamiętywać osobnych numerów dla poszczególnych krajów.
Numer alarmowy 112:
- jest bezpłatny,
- można pod niego zadzwonić z telefonu stacjonarnego, komórkowego lub z automatu telefonicznego,
- połączenie można wykonać nawet wówczas, gdy nie mamy środków na karcie w telefonie lub jesteśmy poza zasięgiem własnej sieci.
2. Jak zadzwonić na policję, straż pożarną i pogotowie ratunkowe?
W każdym przypadku możesz wybrać numer 112. W czasie rozmowy zostaniemy połączeni z operatorem lokalnym, który albo sam przyjmie zgłoszenie, albo przekieruje je do właściwych służb ratunkowych.
Pamiętaj jednak, by z numeru alarmowego korzystać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach!
3. Kiedy dzwonić na 112?
Połączenie z numerem alarmowym wykonujemy w chwili zagrożenia:
- życia,
- zdrowia,
- bezpieczeństwa,
- mienia,
- środowiska.
Zdarzenia, które bezwględnie wymagają interwencji służb ratowniczych sytuacjach, to m.in:
- wypadki drogowe,
- silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
- omdlenia i utrata świadomości,
- pożary,
- przypadki porażenia prądem,
- kradzieże, włamania,
- rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
- podejrzenie prowadzenia pojazdu pod wpływem środków odurzających,
- rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję.
Uzasadnione jest też wezwanie pomocy w gwałtownie postępującym porodzie, zaburzeniach rytmu serca, upadku z wysokości, sytuacji wyziębienia organizmu lub agresji spowodowanej chorobą psychiczną.
4. Jak nauczyć dziecko korzystać z numeru alarmowego?
Już przedszkolaki z łatwością poradzą sobie z nauczeniem się numeru alarmowego. Naszym zadaniem jest jednak podpowiedzieć im, jak prawidłowo wezwać pomoc. Co zatem należy mówić?
- W pierwszej kolejności powiedz, co się stało i gdzie (podaj dokładny adres)
- Wskaż, ile osób jest poszkodowanych i jaki jest ich stan (czy są przytomni, czy się ruszają)
- Powiedz, jak się nazywasz
Dyspozytor może też prosić o podanie numeru telefonu, pod który mogą dzwonić służy, by móc się z tobą skontaktować (np. by pomóc w znalezieniu adresu lub najkrótszej drogi dojazdu), dlatego też po rozłączeniu się z numerem alarmowym, nie blokuj linii!
Możesz odegrać z dzieckiem scenkę wezwania służb ratunkowych. Pamiętaj, by już na tym etapie pokazać najmłodszym, że pomoc wzywa się spokojnie, bez krzyku.
Staraj się też zademonstrować, jak może przebiegać rozmowa z dyspozytorem – osoba po drugiej stronie słuchawki może zadawać pytania i prosić o wykonanie poleceń, np. otwarcie drzwi. Naucz dziecko, by nie odkładało słuchawki i nie rozłączało się.
5. Bądź odpowiedzialny!
Bardzo ważne jest, by mieć świadomość, że pod numer alarmowy 112 należy dzwonić wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach. Nigdy nie wybieraj go bez potrzeby, bo blokujesz linię alarmową osobie, która właśnie może potrzebować natychmiastowej pomocy.
Pamiętaj też, że za umyślnie i nieuzasadnione blokowanie numerów alarmowych, grozi kara aresztu, ograniczenia wolności lub grzywna do 1,5 tys. zł. (art. 66 pkt 2. Kodeksu wykroczeń).