Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

112 – kiedy i jak wezwać pomoc?

 Agnieszka Gotówka
10.11.2023 12:18
112 – kiedy i jak wezwać pomoc?
112 – kiedy i jak wezwać pomoc? (https://stock.adobe.com)

112 to ogólnoeuropejski numer alarmowy, za pomocą którego możemy wezwać służby ratunkowe. Warto, by znały go też dzieci. W jaki więc sposób je go nauczyć? I jakie informacje podać, gdy musimy zadzwonić pod numer alarmowy?

spis treści

1. 112 – numer alarmowy – jak działa?

Najpewniej pamiętacie, jak w szkole uczono nas, że numer na policję to 997, straż pożarną – 998, a na pogotowie 999. Dziś ta wiedza wymaga uaktualnienia, bo od wielu już lat funkcjonuje numer 112, który nie zastąpił dotychczasowych krajowych numerów alarmowych, lecz działa z nimi równolegle.

Za jego pośrednictwem można wzywać pomoc na terenie całej Unii Europejskiej, dzięki czemu nie musimy zapamiętywać osobnych numerów dla poszczególnych krajów.

Numer alarmowy 112:

Zobacz film: "Jakie umiejętności powinno posiadać dziecko, które idzie do przedszkola?"
  • jest bezpłatny,
  • można pod niego zadzwonić z telefonu stacjonarnego, komórkowego lub z automatu telefonicznego,
  • połączenie można wykonać nawet wówczas, gdy nie mamy środków na karcie w telefonie lub jesteśmy poza zasięgiem własnej sieci.

2. Jak zadzwonić na policję, straż pożarną i pogotowie ratunkowe?

W każdym przypadku możesz wybrać numer 112. W czasie rozmowy zostaniemy połączeni z operatorem lokalnym, który albo sam przyjmie zgłoszenie, albo przekieruje je do właściwych służb ratunkowych.

Pamiętaj jednak, by z numeru alarmowego korzystać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach!

3. Kiedy dzwonić na 112?

Połączenie z numerem alarmowym wykonujemy w chwili zagrożenia:

  • życia,
  • zdrowia,
  • bezpieczeństwa,
  • mienia,
  • środowiska.

Zdarzenia, które bezwględnie wymagają interwencji służb ratowniczych sytuacjach, to m.in:

  • wypadki drogowe,
  • silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
  • omdlenia i utrata świadomości,
  • pożary,
  • przypadki porażenia prądem,
  • kradzieże, włamania,
  • rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
  • podejrzenie prowadzenia pojazdu pod wpływem środków odurzających,
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję.

Uzasadnione jest też wezwanie pomocy w gwałtownie postępującym porodzie, zaburzeniach rytmu serca, upadku z wysokości, sytuacji wyziębienia organizmu lub agresji spowodowanej chorobą psychiczną.

4. Jak nauczyć dziecko korzystać z numeru alarmowego?

Już przedszkolaki z łatwością poradzą sobie z nauczeniem się numeru alarmowego. Naszym zadaniem jest jednak podpowiedzieć im, jak prawidłowo wezwać pomoc. Co zatem należy mówić?

  • W pierwszej kolejności powiedz, co się stało i gdzie (podaj dokładny adres)
  • Wskaż, ile osób jest poszkodowanych i jaki jest ich stan (czy są przytomni, czy się ruszają)
  • Powiedz, jak się nazywasz

Dyspozytor może też prosić o podanie numeru telefonu, pod który mogą dzwonić służy, by móc się z tobą skontaktować (np. by pomóc w znalezieniu adresu lub najkrótszej drogi dojazdu), dlatego też po rozłączeniu się z numerem alarmowym, nie blokuj linii!

Możesz odegrać z dzieckiem scenkę wezwania służb ratunkowych. Pamiętaj, by już na tym etapie pokazać najmłodszym, że pomoc wzywa się spokojnie, bez krzyku.

Staraj się też zademonstrować, jak może przebiegać rozmowa z dyspozytorem – osoba po drugiej stronie słuchawki może zadawać pytania i prosić o wykonanie poleceń, np. otwarcie drzwi. Naucz dziecko, by nie odkładało słuchawki i nie rozłączało się.

5. Bądź odpowiedzialny!

Bardzo ważne jest, by mieć świadomość, że pod numer alarmowy 112 należy dzwonić wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach. Nigdy nie wybieraj go bez potrzeby, bo blokujesz linię alarmową osobie, która właśnie może potrzebować natychmiastowej pomocy.

Pamiętaj też, że za umyślnie i nieuzasadnione blokowanie numerów alarmowych, grozi kara aresztu, ograniczenia wolności lub grzywna do 1,5 tys. zł. (art. 66 pkt 2. Kodeksu wykroczeń).

Przeczytaj również:

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze