Wielkanocne jajka

Mówiąc o Wielkanocy, myślisz o jajku. To chyba podstawowe skojarzenie. Nie ma przecież Wielkanocy bez jajka. To ono zajmuje główne miejsce w koszyczku ze święconką, pływa w żurku, wygląda spod sosu chrzanowego. Jest konieczne przy wypieku świątecznych serników i bab drożdżowych. Czekoladowe jest uwielbiane przez maluchy. A czy w ogóle jajko warto jeść? Czy jajko jest zdrowe? Jak je udekorować i skąd w ogóle wzięła się tradycja jego zdobienia, czyli malowania pisanek? Jajko, niby tak oczywista i codzienna rzecz, ale ile ciekawych tematów.

Jaja na Wielkanoc zobacz galerię
Jaja na Wielkanoc

Zobacz film: "Pomysły na wspólne, rodzinne spędzanie czasu"

1. Ile jeść jajek?

Jajko dostarcza tematów do wielu dyskusji natury wręcz fundamentalnej, jak chociażby niesmiertelne pytanie, co było pierwsze, ono czy kura. Tyle filozofowie, lekarze natomiast nie mogą zdecydować, czy należy je jeść, czy może trzeba unikać. Raz na kilkadziesiąt lat pojawia się nowa teoria. Jeszcze niedawno głośno krzyczeli, by jaj unikać, bo to przecież cholesterol. Teraz WHO twierdzi, że to wcale nie tak i jajka jeść należy. 10 tygodniowo zdrowemu człekowi nie zaszkodzi, wręcz przeciwnie. Wlicza się w to jajka użyte np. do panierki od schabowego. Polscy kardiolodzy stoją na stanowisku – jedno jajo dziennie dla zdrowego, a jak występują problemy z cholesterolem, to jedynie 2 – 3 tygodniowo. Przy okazji: ostrzeżenia babć, że chłopcy jajek jeść nie powinni w nadmiarze, możemy raczej między bajki (i to te szkodliwe) włożyć. Czemu nie ma zakazu całkowitego wyłączenia ich z diety? Pewnie dlatego, że jajo to bardzo, bardzo wartościowy produkt i właściwości jaj są bardzo cenne dla człowieka. Choć nie można powiedzieć, żeby w całości było takie zdrowe.

2. Składniki odżywcze jajka

Najbardziej wartościowe jest jego żółtko. Znajdziesz w nim wszystkie niezbędne człowiekowi aminokwasy, których sam wyprodukować nie potrafi. Są to aminokwasy egzogenne. Zawiera lecytynę, na którą w 50 % składają się wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które odgrywają niemałą rolę w tworzeniu prostaglandyn, działających z kolei przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo. Lecytyna:

  • jest składnikiem błon komórkowych;
  • chroni przed tworzeniem się kamieni żółciowych i dba o wątrobę;
  • ma ogromne znaczenie dla układu nerwowego (dla procesów myślenia i dla naszej pamięci);
  • opóźnia procesy starzenia;
  • wspomaga przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

W żółtku znajduje się ważny barwnik o nazwie luteina. W organizmie człowieka luteina gromadzi się głównie w plamce żółtej i soczewce oka. Luteina:

  • to silny antyutleniacz;
  • chroni delikatne naczynia włosowate siatkówki i fotoreceptory plamki;
  • chroni przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB.

W żółtku są witaminy rozpuszczalne w tłuszczach:

  • A i D
  • E i K
  • witaminy z grupy B

Jajko ponad to jest bogatym źródłem m.in. żelaza, fosforu, magnezu, wapnia. Zmniejsza ryzyko wystąpienia niedokrwistości, krzywicy i osteoporozy. Jest bardzo mało kaloryczne.

Jajko jest również wyjątkowo bogate w przeróżne alergeny. W tej dziedzinie prym wiedzie jego białko.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.