Ważne porady dla rodziców. Jak przygotować się na 1 września?
Przygotowanie do 1 września to nie tylko zakupy szkolne, ale przede wszystkim wsparcie emocjonalne i przygotowanie psychiczne na nowe wyzwania. Pamiętaj, że Twoje dziecko patrzy na świat pełne entuzjazmu i ciekawości - Twoim zadaniem jest pomóc mu, aby ten entuzjazm przetrwał cały rok szkolny. Jak więc najlepiej przygotować się na ten dzień i pomóc swojemu dziecku w bezproblemowym przejściu do nowego środowiska? Oto sześć kluczowych porad, które przydadzą się każdemu rodzicowi przed rozpoczęciem roku szkolnego.
1. Przywróć rutynę:
Długa przerwa wakacyjna często oznacza zabawy do późnych godzin nocnych i leniwe poranki. Dlatego już w tygodniu poprzedzającym 1 września spróbuj przywrócić rutynę dotyczącą pory snu i reszty dnia. Ustalenie spójnego harmonogramu - od pobudki, przez zjedzenia śniadania po wychodzenie z domu - może zmniejszyć chaos i obniżyć stres, który często towarzyszy w takim przypadku. Jeśli zauważysz, że dziecko potrzebuje dłuższej chwili o poranku, postaraj się ustawić budzik 10-15 minut wcześniej, zamiast się denerwować, że musicie wyjść w pośpiechu.
Bywa, że mimo wcześniejszego wstawania i ustalonych czynności, dziecko nadal nie jest w stanie poradzić sobie z organizacją, w takiej sytuacji postaraj się zminimalizować liczbę czynności do wykonania o poranku. Zobacz, w których momentach potrzebuje pomocy i większej uwagi z twojej strony. Dając dziecku trochę więcej czasu i wsparcia o poranku, pomagasz mu zbudować pewność siebie i poczucie spokoju na resztę dnia.
2. Porozmawiaj o nadchodzącym roku:
W dniach poprzedzających rozpoczęcie roku szkolnego warto rozmawiać z dzieckiem o tym, czego może się spodziewać. Opowiedz mu o swoich doświadczeniach, ale pamiętaj, aby położyć nacisk na pozytywne aspekty, takie jak nowi przyjaciele czy ciekawe zajęcia. Możesz również stworzyć mały rytuał poranny, który pomoże dziecku w przygotowaniu się do dnia. Może to być wspólne przygotowywanie śniadania, specjalne przytulanie lub krótki liścik w lunchboxie.
Pamiętaj również, żeby dowiedzieć się od dziecka, czego nie może się doczekać, czy ma ewentualne obawy. Znajdź czas każdego dnia, żeby posłuchać, co sądzi o zajęciach, nowym nauczycielu i kolegach z klasy. Słuchaj uważnie i w czasie rozmowy skup się, zadawaj pytania, bądź ciekawa. Kiedy dziecko czuje się naprawdę wysłuchane, jest bardziej skłonne do otwarcia się na swoje emocje, obawy i doświadczenia. A twoja uważność daje mu pewność, że jest ważne i może liczyć na wsparcie.
3. Wspieraj samodzielność
Wspieranie niezależności dziecka, które rozpoczyna swoją edukacyjną przygodę, to kluczowe zadanie dla rodziców, szczególnie w tych pierwszych, przełomowych dniach w szkole. Pozwól dziecku przejąć obowiązki odpowiednie do jego wieku. Niezależnie od tego, czy chodzi o wiązanie butów, pakowanie lunchu czy wybór stroju, zadania te rozwijają niezależność, umiejętności podejmowania decyzji i poczucie osiągnięć.
Kiedy dziecko uczy się wykonywać te codzienne czynności, buduje pewność siebie i zdaje sobie sprawę, że jest w stanie stawiać czoła wyzwaniom. Dając mu autonomię, przygotowujesz je do podejmowania większych decyzji w przyszłości i kształcisz w nim postawę odpowiedzialności, która będzie mu służyć przez całe życie. A umożliwiając mu doświadczania konsekwencji własnych decyzji, rozwijasz myślenie przyczynowo-skutkowe, które jest jednym z najważniejszych filarów rozwoju intelektualnym dziecka.
4. Zauważaj wysiłek i dawaj pozytywne wsparcie
Pamiętaj również, żeby zauważać wysiłek i go wspierać. Badania pokazują, że chwalenie wysiłku "Widzę, jak ciężko nad tym pracowałeś!”, a nie wrodzonych umiejętności "Jesteś taki mądry!”, sprzyja nastawieniu na rozwój. Oznacza to, że dziecko, u którego doceniamy proces i działanie, chętniej podejmie wyzwania i nie podda się w obliczu niepowodzeń. Natomiast etykietowanie może mieć nieoczekiwane konsekwencje dla ich rozwoju emocjonalnego i edukacyjnego.
Kiedy dzieciom mówi się regularnie, że są "inteligentne" lub "zdolne", zaczynają one utożsamiać swoją wartość z tą określoną cechą. W rezultacie mogą stać się nieśmiałe w sytuacjach, w których istnieje ryzyko niepowodzenia, obawiając się, że nie sprostają pokładanym w nich oczekiwaniom. Mogą zacząć unikać trudniejszych zadań, w obawie przed tym, że niepowodzenie obniży ich wartość w oczach innych. W rezultacie mogą nie rozwijać odporności na niepowodzenia i stać się bardziej podatne na frustrację oraz obniżenie poczucia własnej wartości w obliczu trudności.
5. Przygotujcie miejsce do nauki
Przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki dla pierwszoklasisty jest kluczowe, aby ułatwić mu skupienie się na zadaniach i zapewnić komfort podczas pracy. Dla dzieci w wieku szkolnym, zwłaszcza dla tych z ADHD lub będących w spektrum autyzmu, dostosowane środowisko może odgrywać znaczącą rolę w ich sukcesie edukacyjnym.
Dla pierwszoklasisty ważne jest, aby miejsce do nauki było wolne od zbędnych rozpraszaczy. Wybór odpowiedniej, wygodnej, ale jednocześnie ergonomicznej krzesła i biurka może pomóc w koncentracji i utrzymaniu właściwej postawy ciała podczas pracy. Oświetlenie powinno być jasne, ale nie razić w oczy. Naturalne światło dzienne jest najlepsze, ale jeśli to niemożliwe, odpowiednie lampy mogą stanowić dobrą alternatywę.
Jeśli chodzi o dzieci z ADHD, warto wiedzieć, że często są one bardziej podatne na rozpraszacze. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na minimalizm w miejscu nauki - im mniej zbędnych przedmiotów i kolorów, tym lepiej. Może się też okazać korzystne posiadanie w zasięgu ręki różnych narzędzi sensorycznych, które pomogą dziecku skupić się, takich jak miękkie piłki do ściskania czy maty antypoślizgowe pod nogami.
Dzieci w spektrum autyzmu mogą mieć specyficzne potrzeby sensoryczne. Dla niektórych korzystne może być użycie przyciemniających rolet lub zasłon, które zminimalizują bodźce wizualne. Może się też okazać pomocne użycie słuchawek tłumiących dźwięk, jeśli hałasy z otoczenia są dla dziecka rozpraszające. Warto również zastanowić się nad organizacją przestrzeni w taki sposób, aby dziecko miało swój wyznaczony, prywatny kąt, w którym może się czuć bezpiecznie.
To, co jest również istotne to zaangażowanie dziecka w przygotowanie kącika do nauki. Jest to ważne zarówno dla samego procesu uczenia się, jak i dla rozwoju dziecka. Gdy dzieci uczestniczą w kształtowaniu swojego otoczenia, czują większą odpowiedzialność i przywiązanie do tego miejsca.
6. Od początku staraj się tworzyć sieć wsparcia z innymi rodzicami
Wchodzenie w nowy etap życia, jakim jest początek edukacji dziecka, wiąże się z wieloma wyzwaniami, niepewnościami, ale także radościami. Współpraca z innymi rodzicami może ci pomóc w przejściu przez te zmiany. Nikt nie zrozumie lepiej wyzwań związanych z byciem rodzicem pierwszoklasisty niż inny rodzic w tej samej sytuacji. Wspólnie możecie dzielić się doświadczeniami, radami i wsparciem w trudniejszych chwilach.
Wiadomo również, że dzieci łatwiej adaptują się w nowym środowisku, gdy mają przyjaciół. Organizując wspólne spotkania, sprzyjasz budowaniu silnych więzi między uczniami. A dzięki sieci wsparcia łatwiej jest być na bieżąco z tym, co się dzieje oraz wymieniać się ważnymi informacjami.
Na koniec warto podkreślić, że każde dziecko jest inne. To, co sprawdza się u jednego, może nie działać u drugiego, dlatego obserwuj, jeśli trzeba, interweniuj, pamiętając, żeby jednocześnie dawać przestrzeń do rozwoju i samodzielności.
I najważniejsze. Początek roku szkolnego to wielka sprawa! Zwłaszcza w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Dlatego postaraj się, żeby to był miły dzień.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Anna Ślusarczyk - Red. Naczelna babyboom.pl, dziennikarka, psycholożka zdrowia, trenerka DBT