Rozwój manualny dziecka
Rozwój manualny dziecka w wieku przedszkolnym pozwala mu na wykonywanie wielu czynności, do których potrzebne są sprawne ręce, a szczególnie palce. Sprawność motoryczna oznacza nie tylko naukę malowania czy pisania, ale także umiejętność samodzielnego zasznurowania butów czy zapięcia guzików. Aby rozwój motoryczny dziecka przebiegał prawidłowo, potrzebne jest wykonywanie różnych zabaw plastycznych, rysunkowych, wycinankowych czy konstrukcyjnych.
1. Sprawność motoryczna
W okresie przedszkolnym dziecko zdobywa bardzo wiele umiejętności manualnych, które będzie wykorzystywało w przyszłym życiu. Nie jest to tylko nauka malowania, rysowania czy pisania, ale także samodzielne sznurowanie butów, mycie zębów czy zapianie guzików. Wszystkie te czynności wymagają od dziecka niezwykłej sprawności rąk, a szczególnie palców (uważa się, że palce są tą częścią ręki, która rozwija się najpóźniej, po barku, ramieniu i dłoni). Dlatego też zadaniem rodziców jest kształcić i rozwijać sprawność motoryczną swojej pociechy. W przypadku dzieci najlepszą formą nauki jest oczywiście zabawa. Sprawność motoryczna dziecka powinna być rozwijana poprzez gry, kalambury i wycinanki. Potrzebne są nie tylko kolorowe kredki czy malowanki, ale także klocki, kręgle czy zabawki konstrukcyjne.
2. Rozwój motoryczny dziecka
Rozwijanie sprawności motorycznej dziecka może odbywać się na kilka sposobów. Tradycyjnym sposobem rozwijania zdolności manualnej dziecka jest rysowanie kredkami. Możesz zakupić dziecku malowankę, w której będą się znajdować ćwiczenia na rozwijanie sprawności motorycznej, czyli wypełnianie kolorami jakiegoś rysunku (w trakcie wykonywania tej czynności zwracaj dziecku uwagę, żeby nie wyjeżdżało za linie rysunku), łączenie punktów, które utworzą jakiś kształt lub przyklejanie naklejek w wyznaczone miejsca. Jeśli twoje dziecko nie przepada za malowaniem w tradycyjnych malowankach, nie lubi kredek i białych kartek, możesz zakupić mu ścieralną tablicę, na której będzie mogło rysować kolorowymi mazakami. Zaletą takiej tablicy jest to, że jeśli dziecko nie jest usatysfakcjonowane swoim rysunkiem, szybko może namalować nowy.
Nauka malowania nie oznacza malowania tylko na papierze czy ścieralnej tablicy. Może to być także malowanie kolorową kredą lub węglem na chodniku. Bardzo często w okolicach placów zabaw dostępna jest przestrzeń, na której mogą malować dzieci. Warto, by twoja pociecha wykorzystała ją do rysowania wspólnie ze swoimi rówieśnikami. Możesz kupić dziecku specjalne szablony, w których będą znajdowały się proste rysunki, np. figur geometrycznych, owoców czy innych przedmiotów, które twoje dziecko będzie musiało odtwarzać przez całą linijkę. Również ty sama możesz rozpocząć rysowanie w zeszycie dziecka dowolnych szlaczków, które będzie ono powielać.
Dziecko, pod czujnym okiem mamy lub taty, może też korzystać z wycinanek. Dobrym pomysłem na ciekawą wycinankę jest kilkukrotne złożenie kartki i wycinanie na niej różnych figur geometrycznych. Za każdym razem po rozłożeniu powstanie unikalna „serwetka” o odmiennych kształtach. Możesz także wyciąć z papieru, np. kolorowe serduszko i pokazać twojej pociesze jak to się robi. Rozwijaniu sprawności motorycznej służy także budowanie różnych figur i konstrukcji z klocków. Im mniejsze klocki, tym większą sprawność, dzięki ich układaniu, nabywa twoje dziecko.
Ewelina Stanios