Rewolucja w polskich szkołach. Skrócą naukę do czterech dni w tygodniu
13 szkół podstawowych w Wodzisławiu Śląskim ma przetestować innowacyjny program, który będzie realizowany do 2026 roku. Zakłada rewolucyjne zmiany obejmujące czterodniowy tydzień nauki, odejście od 45-minutowych lekcji i nacisk na nauki ścisłe. Dodatkowo ma ograniczać kartkówki i testy na rzecz indywidualnej pracy z uczniem.
1. Krótszy czas nauki i oceny opisowe
Projekt, do którego przystąpią podstawówki z Wodzisławia Śląskiego, jest częścią strategii rozwoju oświaty miasta Wodzisławia Śląskiego na lata 2022-2026. Ma być kontynuowany w kolejnych latach i w zależności od potrzeb modyfikowany.
Strategia liczy 117 stron, na których zapisano koncepcje planowanych zmian, które zakładają m.in. wspomniane wcześniej odejście od 45-minutowych lekcji, zastąpienie tradycyjnej skali ocen ocenami opisowymi, zmniejszenie liczby uczniów czy wymianę sprzętu.
"Celem transformacji cyfrowej szkół w Wodzisławiu Śląskim jest modernizacja systemu oświaty w mieście i dostosowanie go do potrzeb kompetencyjnych uczniów w trzeciej dekadzie XXI wynikających z otoczenia technologiami cyfrowymi oraz rozwoju Przemysłu 4.0. Kluczowymi wyzwaniami na tym polu są: zapewnienie specjalnej ścieżki rozwoju lokalnych talentów, osiągnięcie wysokiej jakości nauczania w szkołach potwierdzonej wynikami formalnych egzaminów oraz zainicjowanie drogi przygotowywania się uczniów do pracy w przedsiębiorstwach zlokalizowanych na terenie miasta i Subregionu Zachodniego, przekształcających swą produkcję i usługi w modelu Przemysłu 4.0" - można przeczytać w dokumencie.
Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śląskiego, wyliczał w rozmowie z "Gazetą Wyborczą", co będzie zmieniane.
- Planujemy ograniczyć testy z tradycyjnymi ocenami na rzecz testowania, ale z indywidualną pracą z uczniem, omawiania zdobytej wiedzy i wskazania elementów do poprawy. Planujemy ograniczyć istniejący model kartkówek i sprawdzianów - powiedział.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że już kilka lat temu badacze z Uniwersytetu Stanowego Georgii oraz Uniwersytetu Stanowego Montany w USA wykazali, że skrócenie tygodnia nauki do 4 dni pozytywnie wpływa na osiągnięcia naukowe uczniów. Taki model nauczania wprowadzono w wielu szkołach w Stanach Zjednoczonych.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl