Trwa ładowanie...
Przejdź na WP

Przedszkola profilowane

Kiedyś przedszkole znaczyło po prostu przedszkole. Każde zorganizowane było według tego samego schematu. Dziś rodzice mają całą gamę placówek profilowanych, nastawionych na zaspokajanie rozmaitych potrzeb i rozwijanie różnych zainteresowań dziecka. Czym więc powinni kierować się przy wyborze, by był on trafny? Przede wszystkim własnymi i dziecka potrzebami, możliwościami oraz oczekiwaniami. Rodzice powinni odpowiedzieć sobie na pytanie, czy ich dziecko potrzebuje w wieku lat 3 bogatego planu zajęć, intensywnej nauki, czy może wystarczy mu standard? Czy wolą tradycyjne metody wychowania i nauczania, czy raczej skłaniają się ku edukacji alternatywnej? W zależności od odpowiedzi, jakich sobie udzielą rynek edukacji przedszkolnej zaproponuje im placówkę o właściwym profilu.

Zobacz film: "Wybór odpowiedniego przedszkola"

1. Rodzaje przedszkoli w Polsce

  • Przedszkola językowe Motywem przewodnim jest w nich

nauka języka obcego ; często nie jednego. Oczywiście dostosowana do wieku dzieci i prowadzona odpowiednimi metodami. Polega ona głównie na oswajaniu z językiem i jego nauce przy okazji zwykłych czynności i zabaw. Jednym z rozwiązań jest prowadzenie zajęć po polsku i po angielsku. Zajęcia prowadzą lektorzy, native spikerzy.

  • Przedszkole sportowe Nietrudno zgadnąć, że życie tych przedszkoli kręci się wokół aktywności fizycznej. W końcu sport to zdrowie. Tu dzieci tańczą, grają w

gry zespołowe , pływają, jeżdżą na nartach, uprawiają judo i co tam dyrekcja i rodzice sobie wymyślą. Rozwój sprawności fizycznej jest tu na pierwszym miejscu. Nie zapomina się jednak o wpajaniu zasad fair play i nauce zdrowej rywalizacji.

  • Przedszkola międzynarodowe Jak łatwo się domyśleć, są to miejsca stworzone z myślą o dzieciach, które przyjechały do nas z różnych stron świata, bądź mają rodzica/-ów innej narodowości . Są również przedszkola mniejszości narodowych.
  • Przedszkola artystyczne Te przedszkola to kuźnia młodych talentów. To miejsce dla młodej artystycznej duszy, przyszłego plastyka, muzyka, aktora. Dzieci na

zajęciach w takiej placówce malują, lepią garnki, wystawiają przedstawienia, śpiewają, grają na instrumentach. Osobiście poznają wielkich żyjących malarzy, kompozytorów i artystów. Odwiedzają galerie, muzea i wystawy. Krótko mówiąc, prowadzą bogate życie kulturalne.

  • Przedszkole wegetariańskie W tych przedszkolach maluch nie dostanie na obiad ani kury, ani krowy. W diecie nie zabraknie zaś kasz, warzyw, owoców i zdrowych przekąsek. Na ogół tego rodzaju placówki są otwarte na wszelkie specjalne

diety przedszkolaka , wynikające z alergii czy innych chorób.

  • Przedszkola ekologiczne Tu dzieci uczą się o środowisku naturalnym i o tym jak o nie dbać. Poznają

metody segregacji odpadów , oszczędzania wody, prądu. Dowiadują się, co warto jeść, bo jest zdrowe, a czego unikać. W takich przedszkolach dzieci opiekują się zwierzętami, mają mniejszy lub większy ogródek pod własne uprawy, przygotowują zdrowe jedzenie , np. z tego, co same wyhodowały. Znacznie częściej niż w innych przedszkolach bawią się patyczkami, kamykami i wszystkim, co naturalne. W myśl idei Eko.

  • Przedszkola wyznaniowe

W Polsce głównie katolickie, na ogół prowadzone przez siostry zakonne. Jedni je chwalą, inni ganią. Życie przedszkolne podporządkowane w nich jest zasadom wiary. Są lekcje religii, codzienna modlitwa, Msza Święta itp.

  • Przedszkole integracyjne To przedszkola, które uczą rzeczy chyba najważniejszych wśród wymienianych zdolności, a mianowicie empatii i tolerancji. Placówki te skupiają dzieci całkowicie zdrowe oraz te o różnym stopniu niepełnosprawności. Korzyści z takiego rozwiązania płyną dla wszystkich. Dzieci chore lepiej i szybciej rozwijają się wśród zdrowych rówieśników. Poza tym czują się akceptowane, co pozwala im cieszyć się dzieciństwem. W pełni sprawne przedszkolaki uczą się, że choroba nie wyklucza, że dzieci chore to takie same dzieci jak one, śmieją się, płaczą, lubią czekoladę i nie przepadają za szpinakiem. Nie są gorsze. Nie można ich odrzucać, wyśmiewać, trzeba pomagać i traktować normalnie.

  • Przedszkola dla dzieci niepełnosprawnych Przedszkola dla dzieci z problemami zdrowotnymi – jedne dla dzieci niedosłyszących, inne dla tych niewidzących, itd. Uwzględniają one wszelkie specyficzne, specjalistyczne wymogi, jakim musi sprostać placówka, by umożliwić takim dzieciom edukację. Również kadra nie jest w nich przypadkowa.

Przedszkola mieszane – to częsta forma placówki przedszkolnej, która pozwala łączyć, np. naukę języków i sport. Zabieg ten zdecydowanie uatrakcyjnia ofertę przedszkola i przyciąga rodziców.

Przedszkola edukacji alternatywnej. (Poniżej krótka charakterystyka ich dwóch głównych typów.):

indywidualny rozwój dziecka . Rozwój wszechstronny dostosowany do możliwości każdego malucha. Dzieci same decydują o tym, co robią, ale z poszanowaniem zasad współżycia społecznego. W salach panuje porządek i cisza. Nauczyciele są czujni, zawsze gotowi do pomocy, ale inicjatywę pozostawiają maluchom. Niektórzy twierdzą, że nie ma tu miejsca na beztroskie dzieciństwo , bo wypiera je nauka.

  • Przedszkola steinerowskie Tutaj przedszkolaki kształtują swoją indywidualność przez zabawę – ona pomaga im rozwijać się fizycznie i emocjonalnie. Nie obciąża się ich umysłów szkolną wiedzą, nie nakłania do rywalizacji. Nie ma tu sztywnego planu zajęć, gotowych zabawek, telewizora, komputera. Nie ma angielskiego i podziału na grupy wiekowe. Niektórzy twierdzą, że w związku z tym nie ma później odpowiedniego przygotowania do nauki w pierwszej klasie.

Aneta Stawiszyńska Marciniak

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.