Przedszkola profilowane
Kiedyś przedszkole znaczyło po prostu przedszkole. Każde zorganizowane było według tego samego schematu. Dziś rodzice mają całą gamę placówek profilowanych, nastawionych na zaspokajanie rozmaitych potrzeb i rozwijanie różnych zainteresowań dziecka. Czym więc powinni kierować się przy wyborze, by był on trafny? Przede wszystkim własnymi i dziecka potrzebami, możliwościami oraz oczekiwaniami. Rodzice powinni odpowiedzieć sobie na pytanie, czy ich dziecko potrzebuje w wieku lat 3 bogatego planu zajęć, intensywnej nauki, czy może wystarczy mu standard? Czy wolą tradycyjne metody wychowania i nauczania, czy raczej skłaniają się ku edukacji alternatywnej? W zależności od odpowiedzi, jakich sobie udzielą rynek edukacji przedszkolnej zaproponuje im placówkę o właściwym profilu.
1. Rodzaje przedszkoli w Polsce
- Przedszkola językowe Motywem przewodnim jest w nich
nauka języka obcego ; często nie jednego. Oczywiście dostosowana do wieku dzieci i prowadzona odpowiednimi metodami. Polega ona głównie na oswajaniu z językiem i jego nauce przy okazji zwykłych czynności i zabaw. Jednym z rozwiązań jest prowadzenie zajęć po polsku i po angielsku. Zajęcia prowadzą lektorzy, native spikerzy.
- Przedszkole sportowe Nietrudno zgadnąć, że życie tych przedszkoli kręci się wokół aktywności fizycznej. W końcu sport to zdrowie. Tu dzieci tańczą, grają w
gry zespołowe , pływają, jeżdżą na nartach, uprawiają judo i co tam dyrekcja i rodzice sobie wymyślą. Rozwój sprawności fizycznej jest tu na pierwszym miejscu. Nie zapomina się jednak o wpajaniu zasad fair play i nauce zdrowej rywalizacji.
- Przedszkola międzynarodowe Jak łatwo się domyśleć, są to miejsca stworzone z myślą o dzieciach, które przyjechały do nas z różnych stron świata, bądź mają rodzica/-ów innej narodowości . Są również przedszkola mniejszości narodowych.
- Przedszkola artystyczne Te przedszkola to kuźnia młodych talentów. To miejsce dla młodej artystycznej duszy, przyszłego plastyka, muzyka, aktora. Dzieci na
zajęciach w takiej placówce malują, lepią garnki, wystawiają przedstawienia, śpiewają, grają na instrumentach. Osobiście poznają wielkich żyjących malarzy, kompozytorów i artystów. Odwiedzają galerie, muzea i wystawy. Krótko mówiąc, prowadzą bogate życie kulturalne.
- Przedszkole wegetariańskie W tych przedszkolach maluch nie dostanie na obiad ani kury, ani krowy. W diecie nie zabraknie zaś kasz, warzyw, owoców i zdrowych przekąsek. Na ogół tego rodzaju placówki są otwarte na wszelkie specjalne
diety przedszkolaka , wynikające z alergii czy innych chorób.
- Przedszkola ekologiczne Tu dzieci uczą się o środowisku naturalnym i o tym jak o nie dbać. Poznają
metody segregacji odpadów , oszczędzania wody, prądu. Dowiadują się, co warto jeść, bo jest zdrowe, a czego unikać. W takich przedszkolach dzieci opiekują się zwierzętami, mają mniejszy lub większy ogródek pod własne uprawy, przygotowują zdrowe jedzenie , np. z tego, co same wyhodowały. Znacznie częściej niż w innych przedszkolach bawią się patyczkami, kamykami i wszystkim, co naturalne. W myśl idei Eko.
- Przedszkola wyznaniowe
W Polsce głównie katolickie, na ogół prowadzone przez siostry zakonne. Jedni je chwalą, inni ganią. Życie przedszkolne podporządkowane w nich jest zasadom wiary. Są lekcje religii, codzienna modlitwa, Msza Święta itp.
Przedszkole integracyjne To przedszkola, które uczą rzeczy chyba najważniejszych wśród wymienianych zdolności, a mianowicie empatii i tolerancji. Placówki te skupiają dzieci całkowicie zdrowe oraz te o różnym stopniu niepełnosprawności. Korzyści z takiego rozwiązania płyną dla wszystkich. Dzieci chore lepiej i szybciej rozwijają się wśród zdrowych rówieśników. Poza tym czują się akceptowane, co pozwala im cieszyć się dzieciństwem. W pełni sprawne przedszkolaki uczą się, że choroba nie wyklucza, że dzieci chore to takie same dzieci jak one, śmieją się, płaczą, lubią czekoladę i nie przepadają za szpinakiem. Nie są gorsze. Nie można ich odrzucać, wyśmiewać, trzeba pomagać i traktować normalnie.
Przedszkola dla dzieci niepełnosprawnych Przedszkola dla dzieci z problemami zdrowotnymi – jedne dla dzieci niedosłyszących, inne dla tych niewidzących, itd. Uwzględniają one wszelkie specyficzne, specjalistyczne wymogi, jakim musi sprostać placówka, by umożliwić takim dzieciom edukację. Również kadra nie jest w nich przypadkowa.
Przedszkola mieszane – to częsta forma placówki przedszkolnej, która pozwala łączyć, np. naukę języków i sport. Zabieg ten zdecydowanie uatrakcyjnia ofertę przedszkola i przyciąga rodziców.
Przedszkola edukacji alternatywnej. (Poniżej krótka charakterystyka ich dwóch głównych typów.):
- Przedszkola Montessori Stawiają na
indywidualny rozwój dziecka . Rozwój wszechstronny dostosowany do możliwości każdego malucha. Dzieci same decydują o tym, co robią, ale z poszanowaniem zasad współżycia społecznego. W salach panuje porządek i cisza. Nauczyciele są czujni, zawsze gotowi do pomocy, ale inicjatywę pozostawiają maluchom. Niektórzy twierdzą, że nie ma tu miejsca na beztroskie dzieciństwo , bo wypiera je nauka.
- Przedszkola steinerowskie Tutaj przedszkolaki kształtują swoją indywidualność przez zabawę – ona pomaga im rozwijać się fizycznie i emocjonalnie. Nie obciąża się ich umysłów szkolną wiedzą, nie nakłania do rywalizacji. Nie ma tu sztywnego planu zajęć, gotowych zabawek, telewizora, komputera. Nie ma angielskiego i podziału na grupy wiekowe. Niektórzy twierdzą, że w związku z tym nie ma później odpowiedniego przygotowania do nauki w pierwszej klasie.
Aneta Stawiszyńska Marciniak