Przejdź na WP

Problemy z mową u dzieci powodują trudności w nauce czytania i pisania

Nowe badania wykazały, że trudności z mówieniem  występujące u dzieci są związane z trudnościami w nauce czytania w momencie, kiedy dzieci rozpoczynają szkołę.

Zobacz film: "Depresja u dzieci"

Naukowcy potwierdzili, że wczesne zaburzenia językowe, które współwystępują z trudnościami mowy prognozują trudności w nauce czytania i pisania we wczesnych latach dzieciństwa.

Ponadto, trudności te mogą też wynikać z tego, że w rodzinie wystąpiła dysleksja.

Zaburzenia mowy u dzieci mogą powodować problemy z nauką czytania i pisania
Zaburzenia mowy u dzieci mogą powodować problemy z nauką czytania i pisania (123rf)

Trudności w mówieniu mogą być sygnałem ostrzegawczym, ale tylko wtedy, gdy dziecko wykazuje również słabe umiejętności językowe. Mogą one prowadzić do poważnych problemów z czytaniem, zwłaszcza jeśli jest obawa, że dziecko cierpi na schorzenia dyslektyczne” - powiedziała główna autorka badania dr  Marianna Hayiou-Thomas z Wydziału Psychologii na Uniwersytecie w Nowym Jorku.

Badanie to stwierdza problemy w rozwoju mowy we wczesnych latach dzieciństwa jako dodatkowe czynniki ryzyka nauki czytania i pisania.

W badaniu poddano dzieci w wieku 3,5 roku, u których zdiagnozowano zaburzenia mowy dźwiękowej, co zidentyfikowano  na podstawie wyników diagnostyki artykulacji i fonologii.

W szkole nie nauczysz się...
W szkole nie nauczysz się... [11 zdjęć]

Najważniejszych umiejętności, które przydają się w dorosłym życiu, dziecko uczy się samo. Zdobywa potrzebne...

zobacz galerię

Ich umiejętności czytania oceniano na samym początku nauczania czytania, czyli w wieku 5,5 roku. Sprawdzając umiejętność czytania, stosowano analizę sprawdzającą zdolność czytania prostego tekstu, natomiast w wieku 8 lat, sprawdzano także zdolność czytania ze zrozumieniem i znajomość ortografii.

Obecność zaburzeń mowy w początkowych latach pogarszało zdolności nauki sylab i ortografii w wieku 5,5 roku a zaburzenia te utrzymywały się do wieku 8 lat.

Trudności z mówieniem u dzieci utrudniają im komunikację i są powodem do niepokoju rodziców, co często prowadzi do skierowania pociechy do specjalisty.  W badaniu wykazano, że trudności te rozpoczynają się już we wczesnych latach życia dziecka. Jeśli dzieci nie należą do grupy z zaburzeniami mowy dźwiękowej, nie będą one należały do grupy wysokiego ryzyka wystąpienia trudności z czytaniem.

ZOBACZ TAKŻE

Jak nauczyć dziecko alfabetu?

Jeśli dziecko ma problemy z prawidłową mową, a w rodzinie występowały problemy dotyczące dyskleksji i zaburzeń mowy, rodzice powinni udać się do lekarza i rozpocząć monitorowanie rozwoju dziecka we wczesnych etapach edukacji.

Wtedy też, dziecko zostanie umieszczone w grupie podwyższonego ryzyka wystąpienia trudności w nauce czytania i pisania i wobec takiego dziecka powinny być wprowadzone odpowiednie działania.

Badania zostały opublikowane 7 listopada w czasopiśmie „The Journal of Child Psychology and Psychiatry”.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.