Pasy bezpieczeństwa a ciąża – przepisy i zdrowy rozsądek

Polskie prawo zezwala kobietom w widocznej ciąży jeździć samochodem bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Ten fakt nierzadko wprowadza w błąd same ciężarne. Dziś dowiecie się, czy warto jeździć w pasach będąc w ciąży, jak je zapinać, by nie narazić zdrowia dziecka oraz w jaki sposób można pomóc ciężarnej kobiecie poprawić jej komfort jazdy. Artykuł ten jest kierowany nie tylko do pań, ale również do ich mężów.

Art. 39 ust. 2 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku „Prawo o ruchu drogowym” wyklucza obowiązek jazdy z zapiętymi pasami dla wybranych osób. Pełny zapis tej części ustawy brzmi następująco:

Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:

Zobacz film: "Czego należy unikać w ciąży?"

  1. osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów;
  2. kobiety o widocznej ciąży;
  3. kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera;
  4. instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;
  5. policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Inspektora Kontroli Skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;
  6. funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych;
  7. zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;
  8. konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;
  9. osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim.

Ciężarne kobiety znające lub chociażby słyszące o takim zapisie w prawie, często są wprowadzane w błąd. Nie chodzi nawet o nakazy czy zakazy, ale sugestię. Można bowiem wyciągnąć wniosek, że kobiety w ciąży nie powinny zapinać pasów bezpieczeństwa, skoro prawo na to pozwala, a podróż samochodem bez ich zapinania jest bezpieczna. Wśród kobiet w ciąży panuje opinia, że pasy bezpieczeństwa podczas wypadku mogą wywołać obrażenia płodu, co częściowo jest prawdą. Warto jednak pamiętać, że od zdrowia i rozsądku matki w głównej mierze zależy życie dziecka.

1. Pasy bezpieczeństwa – chronią czy są niebezpieczne dla nienarodzonego dziecka?

Szczególnie niebezpieczne dla pasażerów jadących bez zapiętych pasów są poduszki czołowe, które - gdy pasy są niezapięte - nie tylko nie spełniają swej funkcji, ale też mogą doprowadzić do poważnych obrażeń. Systemy pasów i poduszek powietrznych stanowią jedną, integralną całość i zapewniają pełną ochronę tylko pasażerom zapiętym pasami.

Kobieta w ciąży powinna dla bezpieczeństwa własnego i dziecka zapinać pas na każdym miejscu w samochodzie, również z tyłu. • fot. BeSafe
Kobieta w ciąży powinna dla bezpieczeństwa własnego i dziecka zapinać pas na każdym miejscu w samochodzie, również z tyłu. • fot. BeSafe

Amerykańskie badania potwierdzają, że w wypadkach samochodowych częściej giną dzieci nienarodzone, niż noworodki i małe dzieci przewożone w fotelikach. Szczególnie niebezpieczne jest odklejenie się łożyska, co najczęściej występuje właśnie podczas kolizji u kobiet w ciąży. Wypadek dla ciężarnej kobiety może oznaczać (poza stratą dziecka) poważne komplikacje związane z urazami jej własnych narządów wewnętrznych.

2. Dyskomfort to argument

Wiele kobiet skarży się na uczucie dyskomfortu spowodowanego pasami bezpieczeństwa i chyba to jedyny powód, którym kierował się ustawodawca we wspomnianym artykule 39. Rzeczywiście, szeroki pas biodrowy nie jest najwygodniejszy, lecz by rzeczywiście spełniał swoją funkcję, powinien być dość solidnie zaciśnięty. Uczucie dyskomfortu szczególnie dotyka ciężarnych kobiet z otyłością lub w ciąży mnogiej.

3. Prawidłowe zapinanie pasów przez kobiety ciężarne

By wyeliminować ryzyko poważnych urazów podczas kolizji czy wypadku, kobiety w ciąży powinny odpowiednio zapinać pasy bezpieczeństwa. Pozwoli to również na eliminację lub chociaż zmniejszenie uczucia dyskomfortu. Jak zatem prawidłowo zapiąć pas?

Część biodrowa powinna być dobrze naciągnięta (ciasna) i poprowadzona pod brzuchem, po kościach miednicy. Pas ramieniowy powinien przebiegać między piersiami, na boku brzucha, ale nie na brzuchu. Bardzo niebezpieczne jest prowadzenie pasa biodrowego po brzuchu lub nad nim, gdyż może on zmiażdżyć dziecko lub spowodować wysunięcie się ciężarnej mamy do przodu podczas uderzenia czołowego.

Warto przy tym dodać, że oparcie fotela powinno być ustawione maksymalnie pionowo (ale tak, by było to komfortowe dla kobiety). Podczas jazdy na przednim siedzeniu nie należy wyłączać poduszki powietrznej, ale trzeba się od niej maksymalnie odsunąć w tył. Lepiej jednak, by kobieta w ciąży nie prowadziła auta, ponieważ obecność kierownicy i jej poduszki powietrznej może zwiększyć ryzyko obrażeń.

4. Jak pogodzić komfort i bezpieczeństwo?

Adaptery do pasów bezpieczeństwa dla kobiet w ciąży istnieją na rynku już wiele lat, ale wciąż ich popularność jest niewielka. • fot. BeSafe
Adaptery do pasów bezpieczeństwa dla kobiet w ciąży istnieją na rynku już wiele lat, ale wciąż ich popularność jest niewielka. • fot. BeSafe

Już jakiś czas temu firmy zajmujące się bezpieczeństwem dzieci, m. in. produkujące foteliki samochodowe, zauważyły, że istnieje poważny problem ochrony dzieci nienarodzonych. Powstały więc adaptery do pasów bezpieczeństwa dla kobiet w ciąży, które delikatnie zmieniają przebieg pasa biodrowego i jednocześnie poprawiają komfort oraz bezpieczeństwo. W niektórych krajach zachodnich takie gadżety są już popularne, a świadomi lekarze zalecają ich stosowanie. U nas to rozwiązanie dopiero raczkuje. Na rynku dominują dwie firmy, których produkty dość znacząco się między sobą różnią.

Zdjęcia górne pokazują zachowanie kobiety w ciąży gdy pas jest nieprawidłowo zapięty. Na dole kobieta zapięta w pas prawidłowo i z adapterem. • fot. BeSafe
Zdjęcia górne pokazują zachowanie kobiety w ciąży gdy pas jest nieprawidłowo zapięty. Na dole kobieta zapięta w pas prawidłowo i z adapterem. • fot. BeSafe

Pierwszy uniemożliwia przemieszczanie się pasa biodrowego w górę, na brzuch, natomiast drugi koryguje przebieg pasa i sprawia, że system 3-punktowy zamieniany jest w pewnym sensie na 4-punktowy. Pas poprowadzony jest bardziej po udach i miednicy niż jakiejkolwiek części brzucha, co powoduje, że jest niejako protezą pasów używanych w sporcie. Absolutnie wyklucza nie tylko możliwość przemieszczenia się pasa biodrowego na brzuch i macicę, ale też uniemożliwia wysunięcie się zapiętej w pas pasażerki, nawet przy znacznym pochyleniu oparcia fotela. Co więcej, adaptery nie muszą przenosić tak dużych sił jak same pasy, więc ich konstrukcja jest lekka i wygodnie się na nich siedzi. Można je mocować bezpośrednio do oparcia fotela lub zaczepów isofix, w zależności od rozwiązań stosowanych przez producentów. Stosowanie adapterów zaleca się już od 2. miesiąca ciąży.

Źródło tekstu - Autokult.pl.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!