Trwa ładowanie...

Naukowcy: Mózgi niemowląt i małych dzieci mają "supermoc". Mózg dorosłych pracuje inaczej

Avatar placeholder
09.09.2020 13:13
Mózgi dzieci mają supermoc
Mózgi dzieci mają supermoc (Getty Images)

Amerykańskim naukowcom udało się udowodnić, że mózgi małych dzieci pracują inaczej, niż u dorosłych. Dlatego, jeśli u niemowlaka dojdzie do uszkodzenia którejkolwiek z półkul mózgu, prawdopodobnie nie przeszkodzi to w rozwoju zdolności mówienia i przetwarzania przekazu.

1. Mózgi dzieci funkcjonują inaczej

Naukowcy z Medycznego Uniwersytetu Georgetown (Waszyngton) doszli do wniosku, że mózgi niemowląt i małych dzieci "wykazują supermoc", która znika wraz z wiekiem. Badaczom udało się udowodnić, że maluchy do wykonywania różnych zadań, w tym do rozumienia mowy, używają obu półkul mózgowych, a nie określonych obszarów, jak to się dzieje u dorosłych.

Mózgi dzieci i niemowląt pracują inaczej niż u dorosłych
Mózgi dzieci i niemowląt pracują inaczej niż u dorosłych (Getty Images)

Zdaniem naukowców dlatego dzieci, które we wczesnym wieku doznały urazów neurologicznych, mają większe szanse na sprawne funkcjonowanie. Przykładowo, jeśli lewa półkula ulegnie uszkodzeniu w wyniku udaru okołoporodowego, dziecko nauczy się mówić, używając prawej półkuli.

Zobacz film: "Rozrysuj mi to: Rowerowa zmiana ze Škodą i Wrocławską Inicjatywą Rowerową"

"Nasze badanie pokazuje, że jeżeli dziecko urodzi się z porażeniem mózgowym, które uszkodziło jedną półkulę i tak rozwinie swoje zdolności poznawcze dzięki drugiej" - podkreśla prof. Elissa L. Newport, główna autorka badań.

2. Dzieci używają obu półkul, dorośli — jednej

Wyniki badań właśnie ukazały się na łamach czasopisma "PNAS". Aby sprawdzić różnicę w pracy mózgów dzieci i dorosłych, naukowcy postanowili przeprowadzić test z mową. Wzięło w nim udział 39 zdrowych dzieci w wieku od 4 do 13 lat oraz 14 osób dorosłych w wieku od 18 do 29 lat. Uczestnicy badania mieli słuchać odczytywane zdania, które zostały opracowane specjalnie na potrzeby eksperymentu.

Podczas badania śledzono aktywność mózgu przy pomocy funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Później porównano miejsca aktywacji ośrodków językowych w mózgu w różnych grupach wiekowych. Przeanalizowano też pracę całego mózgu, aby znaleźć te obszary, w których aktywność językowa skorelowana jest z wiekiem.

Analiza wykazała, że u starszych dzieci i dorosłych, żeby przetworzyć usłyszaną wypowiedź uaktywniała się tylko lewa półkula, podczas gdy u małych dzieci — pracowały obie półkuli. Co ciekawe u najmłodszych dzieci uaktywniał się odpowiedni fragment w prawej półkuli mózgu, w tym samym miejscu u dorosłych jest ośrodek służący do przetwarzania emocji wyrażanych głosem.

Zdaniem naukowców sieci mózgowe służące do lokalizacji określonych zadań w jednej lub drugiej półkuli zaczynają się tworzyć w dzieciństwie, ale ostatecznie kształtują się dopiero około 10-11 roku życia.

Zobacz także: 14-latka miała udar mózgu. Wróciła do normalnego życia tylko dzięki temu, że szybko trafiła do szpitala

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze