Gramatyka w szkole podstawowej
Gramatyka języka polskiego uważana jest za jedną z trudniejszych. Budowa zdania i właściwa odmiana wyrazów może nastręczać sporo kłopotów. Jakie jeszcze tematy realizują uczniowie na pierwszych etapach kształcenia?
1. Gramatyka: części mowy
Odmienną częścią mowy jest: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, liczebnik oraz zaimki. Odpowiadają na pytania:
- czasownik - co robi? co się z nim dzieje? w jakim jest stanie?
- rzeczownik - kto? co?
- przymiotnik - jaki? jaka? jakie? który? która? które? czyj? czyja? czyje?
- liczebnik - ile? który z kolei?
- zaimki - odpowiadają na pytania tych części mowy, które zastępują
Nieodmienne części mowy to przysłówek, zaimek przysłowny, przyimek, spójnik, wykrzyknik i partykuła.
2. Składnia języka polskiego
Składnia to nauka o budowie wypowiedzeń. Przedmiotem jej zainteresowania są części składowe wypowiedzenia oraz sposoby ich łączenia.
Części zdania to:
- przydawka (jaki? jaka? jakie? czyj? czyja? czyje? który? która? które? ile? czego? z czego?)
- podmiot (kto? co?)
- orzeczenie (co robi? co się z nim dziej? w jakim jest stanie?)
- dopełnienie (kogo? czego? komu? czemu? kogo? co? kim? czym? o kim? o czym?)
- okolicznik (jak? gdzie? kiedy? skąd? po co? dlaczego? jak długo? mimo co?)
Podmiot i orzeczenie tworzą związek główny.
Grupa podmiotu to podmiot oraz określające go wyrazy. Z kolei grupa orzeczenia to orzeczenie i wyrazy, które go określają.
Wypowiedzenie może mieć formę zdania (zawierają czasownik w formie osobowiej) oraz równowaznika zdania (np. Spać!). Zdanie pojedyncze zawiera jedno orzeczenie. Zdanie pojedyncze nierozwinięte zawiera orzeczenie lub podmiot i orzeczenie, ale bez określeń, np. Pomidory dojrzewają. Zdanie złożone zawiera dwa orzeczenia lub więcej.
Wypowiedzenia mogą być:
- oznajmujące
- pytające
- rozkazujące
- wykrzyknikowe
3. Jak dokonać analizy zdań wielokrotnie złożonych?
Najtrudniejsze do analizy bywają zdania wielokrotnie złożone, które zawierają więcej niż dwa zdania składowe. Ich analizę przeprowadza się w następujących krokach:
- Krok 1. Wyodrębnij i ponumeruj zdania (części składowe)
- Krok 2. Zbadaj relacje między poszczególnymi zdaniami składowymi
- Krok 3. Poszukaj zdania nadrzędnego.
- Krok 4. Pamiętaj: zdaniem nadrzędnym pytamy, a zdaniem podrzędnym odpowiadamy.
4. Gramatyka w szkole
W szkole podstawowej dzieci na różnych etapach kształcenia uczą się m.in.:
- rozpoznawać w wypowiedziach części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik) i określać ich funkcje w tekście,
- odróżniać części mowy odmienne od nieodmiennych,
- dostrzegać rolę czasownika w wypowiedzi oraz odróżniać czasowniki dokonane od niedokonanych,
- rozpoznawać formy przypadków, liczby, osoby, czasu, trybu i rodzaju gramatycznego,
- przekształcać konstrukcję strony biernej i czynnej,
- nazywać części zdania i rozpoznawać ich funkcje składniowe w wypowiedzeniach (podmiot, orzeczenie, dopełnienie, przydawka, okolicznik).