Dieta w nadciśnieniu ciążowym

Regularna kontrola ciśnienia w ciąży jest jednym z obowiązków przyszłej mamy. Ze względu na fakt, że ciśnienie tętnicze krwi odzwierciedla stan zdrowia serca, należy dbać o zachowanie jego odpowiedniego poziomu.

Wszystkie odstępstwa od normy powinien kontrolować lekarz, ale mile widziane jest także stosowanie się do prostych reguł żywieniowych w leczeniu nadciśnienia. Zatem co powinna zawierać dieta na nadciśnienie ciążowe?

1. Co to jest nadciśnienie ciążowe?

Nadciśnienie ciążowe, w uproszczeniu, jest powikłaniem ciąży, występującym u co najmniej 6-8% kobiet w stanie błogosławionym w Polsce. Jest to przekroczenie norm wskaźników ciśnieniowych przed ukończeniem 20. tygodnia ciąży – czyli wartość ciśnienia jest wyższa od 140/90 mmHg.

Zobacz film: "Krwawienie w ciąży - przyczyny i postępowanie"

Przy poziomie ciśnienia wyższym niż 160/110 mmHg zaczyna się stan niebezpieczny, tzw. nadciśnienie ciężkie. Przyczyny wystąpienia nadciśnienia ciążowego są trudne do jednoznacznego określenia. Jest to wspólny objaw chorób ogólnoustrojowych o zróżnicowanym charakterze.

Nieleczone nadciśnienie stanowi poważne zagrożenie nie tylko dla matki, ale i dla płodu. Leczenie nadciśnienia ciążowego wymaga kontroli lekarskiej i przyjmowania lekarstw. Zdarza się, że w niektórych przypadkach już sama specjalna dieta może przywrócić prawidłowe wskaźniki ciśnieniowe.

Czego nie może jeść kobieta ciężarna zobacz galerię
Czego nie może jeść kobieta ciężarna 10 zdjęć

2. Dieta na nadciśnienie ciążowe

Kobiety w ciąży uskarżające się na nadciśnienie tętnicze, powinny korzystać z produktów spożywczych, które skutecznie obniżają tętno. Takimi produktami są: seler korzenny i seler naciowy, czosnek, cebula, tłuste ryby, warzywa i owoce.

  • Seler

Już 200 lat przed naszą erą w medycynie ludowej Azji seler był powszechnie uznawany za lek na obniżenie ciśnienia krwi. Zawiera on aktywny składnik 3-n-butyl-ftalid, który obniża jednocześnie ciśnienie i cholesterol. Potrawy z selera będą także wpływały korzystnie na nasze samopoczucie, bowiem obniżają poziom, tzw. hormonów stresowych, wywołujących skurcz naczyń krwionośnych.

Seler korzenny i seler naciowy idealnie pasują zarówno do dań głównych, jak i sałatek czy przekąsek. Ciekawymi i smacznymi propozycjami dań są, m.in. zupa krem z selera, risotto z selera na mleku kokosowym, makaron z wołowiną (duże pokłady żelaza) i selerem naciowym, karp duszony z selerem naciowym, sałatka selera korzennego, jabłek i suszonych moreli.

  • Czosnek i cebula

Czosnek wykorzystywany jest w leczeniu nadciśnienia już od wieków. Powszechnie uznawany jest jako złoty środek na wszystko.

Kobiety ciężarne spożywając dodatkowe ilości czosnku, np. świeży czosnek w potrawach, sosach, w przyprawionym mięsie, rozrzedzają sobie krew, a tym samym zapobiegają wylewom krwi do mózgu, obniżają ciśnienie i poziom cholesterolu we krwi.

Podobne działanie ma cebula (surowa i gotowana), która działa nie tylko bakteriobójczo, ale i reguluje wskaźniki ciśnieniowe.

  • Tłuste ryby i nasiona lnu

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 skutecznie redukują ciśnienie krwi. Badania wykazały, że spożycie 2000 mg kwasów omega-3 skutkuje znacznym spadkiem ciśnienia skurczowego i rozkurczowego. W przełożeniu na porcje żywnościowe odpowiada to, np. spożyciu 100 gramów świeżej makreli, 100 gramów łososia z puszki lub 200 gramów sardynek z puszki.

Jak się okazuje, nawet niewielka ilość ryb (makreli, śledzi, łososia, sardynek) może kontrolować stan nadciśnienia. Zaleceniem dietetyków dla ciężarnych z nadciśnieniem tętniczym jest spożywanie niewielkich porcji ryb lub potraw z ryb 3 razy w tygodniu dla uzyskania pożądanego efektu.

Ciekawostką jest, że bardzo duże pokłady kwasów omega-3 znajdują się w nasionach lnu, które z powodzeniem można dodawać do różnych potraw i wypieków.

  • Owoce i warzywa

Owoce i warzywa są dobre na wszystko. Zawierają substancje włókniste i antyoksydanty, przez co rozszerzają naczynia krwionośne i obniżają ciśnienie krwi. Tak działa witamina C, stąd proponowane jest spożywanie jak najwięcej cytrusów, malin, truskawek, czarnej porzeczki i agrestu. Warzywa i owoce są także bogate w potas, wapń i magnez, które także pozytywnie wpływają na tętno.

3. Czego unikać przy nadciśnieniu ciążowym?

Oprócz wiedzy na temat produktów znoszących wysoki poziom ciśnienia w ciąży, należy wiedzieć, czego należy unikać, żeby nie mieć problemów z tą dolegliwością. Przede wszystkim ogranicz sól, alkohol, kawę, mocną herbatę oraz spożycie wywarów z kości, mięsa i ryb, potraw powodujących wzdęcia (gotowanej kapusty, ogórków, warzyw strączkowych).

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.