Trwa ładowanie...

Co jeść w trakcie ciąży, żeby wzmocnić odporność dziecka? Prof. Koletzko ma rady dla przyszłych mam

Jak zapewnia prof. Berthold Koletzko, odporność dziecka jest budowana już w łonie matki. Wpływ na nią ma nie tylko styl życia przyszłej mamy, ale także choroby, które przeszła oraz dieta. Jak się okazuje, to co kobieta je w ciąży wpływa na preferencje żywieniowe dziecka.

Zobacz film: "Prof. Flisiak: Nie ma dowodów, że śmiertelność po szczepionce wśród seniorów jest większa"

Martyna Chmielewska, WP Parenting: Co matka powinna jeść, aby dziecko od narodzin było w jak najlepszej kondycji?

Prof. Berthold Koletzko: Kobieta nie powinna za dużo jeść. Powinna zadbać o to, aby dieta była zrównoważona oraz zoptymalizowana. Codzienny jadłospis powinien zostać uzupełniony o ważne pierwiastki, takie jak: żelazo, jod, kwasy tłuszczowe omega 3, kwas foliowy oraz witaminę D3.

W Polsce nadal panuje mit, że kobieta ciężarna powinna jeść za dwoje. Skoro nie za dwoje to jak?

Nie należy jeść za dwoje, tylko myśleć za dwoje. Wiemy, że na początku ciąży zapotrzebowanie wzrasta o 10 proc., dlatego należy zwrócić uwagę na wartość energetyczną spożywanych posiłków. Im bardziej przybiera się na wadze, tym mniej jest się aktywnym. Zwiększa się bowiem wówczas depozyt tkanki tłuszczowej. Im jest większy, tym większe jest ryzyko wystąpienia otyłości u noworodka. Jeśli matka ma prawidłową masę ciała, to zgodnie z zaleceniami, powinna przybrać na wadze od 10 do 16 kg.

Co z kawą w ciąży? Szkodzi kobietom czy nie?

Kobiety w ciąży powinny unikać zbyt dużego spożywania kawy. Można wypić 2-3 filiżanki kawy dziennie. Przy zbyt dużym spożyciu kawy mogą wystąpić negatywne efekty, jeśli chodzi o rozwój ciąży. Nie rekomendujemy także spożywania napojów energetycznych. Wszystko dlatego, że zawierają one bardzo dużo kofeiny.

Jakich jeszcze produktów kobieta w ciąży powinna unikać?

Nie ma co do tego specyficznych obostrzeń. Kobieta ciężarna nie powinna spożywać pożywienia, które może być dla niej toksyczne, powodować zwiększone ryzyko infekcji. Są to np. surowe ryby, salami, nieprzetworzone produkty, łosoś wędzony, przegotowane sałatki w opakowaniach, które mają zwiększone ilości kontaminantów. Mogą one powodować zatrucia pokarmowe.

Kobiety ciężarne powinny także unikać nieprzetworzonych przetworów mlecznych takich jak: surowe mleko, które nie przeszło obróbki termicznej. Należy zrezygnować z produktów, które mają zwiększony potencjał wywoływania bakteryjnych zakażeń i mogą okazać się niebezpieczne dla dziecka.

Czy dieta kobiet w ciąży wpływa na nawyki żywieniowe dziecka?

Ważne jest to, co mama je podczas ciąży. Wszystko dlatego, że smaki i aromaty przenikają do wód płodowych. Dziecko ma ekspozycję na te składniki. Przypuśćmy, że mama je czosnek. Jego smak przenika do mleka. Dziecko pijąc je, przyswaja smak czosnku. Odżywianie się matki wpływa na nawyki żywieniowe dziecka.

Co może zrobić matka w pierwszym etapie życia noworodka, żeby wzmocnić i budować jego odporność?

Matka może wzmocnić odporność noworodka już podczas rozwoju płodowego, gdzie przeciwciała są transferowane przez łożysko do płodu. Kobieta, która przechorowała odrę, ma przeciwciała przeciwko tej chorobie. Przejście schorzenia, a także zaszczepienie się może stymulować układ odpornościowy noworodka.

Przyszła matka, aby wzmocnić i budować odporność noworodka w pierwszym etapie jego życia, powinna zaszczepić się przeciwko COVID-19. Jeśli kobieta została zaszczepiona podczas ciąży, to transfer przeciwciał stymulowanych szczepionką może przejść do noworodka i wspierać jego odporność.

Kolejnym, ważnym mechanizmem wzmocnienia odporności noworodka jest karmienie piersią. W mleku zawartych jest wiele składników, które wspierają układ odpornościowy dziecka.

Ważnym elementem, który wspiera układ odpornościowy noworodka, jest żywienie. Istotnym składnikiem są kwasy omega 3 DHA.

Randomizowane, kontrolowane badanie placebo wykazało, że stosowanie DHA spowodowało mniejsze ryzyko zakażeń oraz infekcji górnych dróg oddechowych u noworodka. Nie wiemy, jaki jest mechanizm jego działania. Natomiast w pierwszych miesiącach życia dziecka, kwasy tłuszczowe omega 3 miały istotne znaczenie w przypadku wsparcia jego odporności Bardzo ważna jest suplementacja witaminy D3. Nasycenie organizmu witaminą D3 wpływa na układ odpornościowy dziecka.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.