Trwa ładowanie...

Zapotrzebowanie kaloryczne u dzieci. Ile kalorii potrzebują dzieci w różnym wieku?

Prawidłowe odżywanie to dostarczanie organizmowi takich składników, których nie wytwarza sam, a których potrzebuje do właściwego funkcjonowania. Ma to duże znaczenie w przypadku dzieci, których rozwój jest bardzo intensywny. Jakie jest zapotrzebowanie kaloryczne u dzieci i młodzieży? Sprawdź!

Zobacz film: "W jaki sposób zmienia się zachowanie dziecka od drugiego roku życia?"

spis treści

1. Czym jest zapotrzebowanie kaloryczne?

Zapotrzebowanie kaloryczne to mówiąc najprościej ilość kalorii, którą musimy dostarczyć do organizmu w ciągu doby, aby móc właściwie funkcjonować. Podstawowe zapotrzebowanie ma na celu określenie liczby spalanych w ciągu doby kalorii, które są konieczne do utrzymania wszystkich funkcji życiowych.

Czym jest całkowite zapotrzebowanie na kalorie? Określa ono ilość kalorii niezbędnych do utrzymania prawidłowej masy ciała, przy uwzględnieniu aktywności w ciągu dnia.

2. Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Zapotrzebowanie kaloryczne można obliczyć na kilka sposobów. Można użyć jednego ze wzorów dietetycznych (najpopularniejszy z nich to wzór Harrisa-Benedicta), skorzystać ze specjalnych urządzeń (kalorymetrów) lub gadżetów, takich jak np. zegarki na rękę monitorujące aktywność użytkownika.

Celem każdej z tych metod jest możliwie najdokładniejsze określenie, ile kalorii potrzebuje dana osoba. Nie jest to jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać, ponieważ wynik zależy od kilku kwestii, stąd też większość z wymienionych wyżej sposobów mierzenia zapotrzebowania kalorycznego służy jedynie do oszacowania tej wartości i jej celem jest uśredniony, poglądowy wynik.

Podstawowe czynniki, które mają wpływ na różne wartości zapotrzebowania kalorycznego między różnymi ludźmi to:

  • wiek;
  • masa ciała;
  • wzrost;
  • stan zdrowia;
  • płeć;
  • ewentualna ciąża;
  • karmienie piersią;
  • stosowanie używek;
  • stosowanie leków;
  • poziom aktywności fizycznej;
  • rekonwalescencja.
6 mitów dotyczących odżywiania dzieci
6 mitów dotyczących odżywiania dzieci

Ze wszystkich stron dobiegają do nas różne doniesienia dotyczące odpowiedniego żywienia. Aby nie pogubić

przeczytaj artykuł

3. Zapotrzebowanie kaloryczne u dzieci w wieku 2 - 3 lat

Pokarm podawany małym dzieciom powinien być odpowiednio zbilansowany pod kątem składników odżywczych i kalorii. Dieta wartościowa to przede wszystkim dieta różnorodna, która obejmuje produkty spożywcze ze wszystkich grup pokarmowych.

Produkty spożywane przez dzieci powinny być dobrej jakości i w odpowiednich proporcjach. Zapotrzebowanie kaloryczne dwulatków określane jest na poziomie 1100 - 1200 kilokalorii, u trzylatków zaś na poziomie 1200 - 1300 kilokalorii.

W przypadku najmłodszych dzieci bardzo ważne jest podawanie posiłków w regularnych odstępach czasu, najlepiej o stałych porach w ciągu dnia. Posiłki powinny odbywać się w miłej, spokojnej atmosferze, bez pośpiechu. Nie powinniśmy zmuszać dziecka do jedzenia, ponieważ przyniesie to odwrotny efekt: maluch nie będzie chciał jeść.

4. Zapotrzebowanie kaloryczne dzieci w wieku od 4 - 11 lat

W przypadku dzieci nieco starszych zapotrzebowanie kaloryczne, nie uwzględniając płci, wynosi odpowiednio:

  • 4 - 6 lat: 1400 kcal dziennie;
  • 7 - 9 lat: od 1550 kcal (mała aktywność fizyczna), 1800 kcal (średnia aktywność fizyczna), 2100 kcal dziennie (wysoka aktywność fizyczna).

**Od 10. roku życia ma miejsce podział na płcie*:

  • dziewczynki w wieku 10 - 12 lat, potrzebują około 2100 kcal dziennie (1800 - 2400 kcal)
  • chłopcy w wieku 10 - 12 lat, potrzebują około 2450 kcal dziennie (2100 - 2800 kcal).

5. Zapotrzebowanie kaloryczne u nastolatków

Zapotrzebowanie kaloryczne nastolatków wygląda następująco:

  • dziewczynki w wieku 13 - 15 lat potrzebują od 2100 do 2800 kcal dziennie;
  • dziewczynki w wieku 16 - 18 lat potrzebują od 2150 do 2850 kcal dziennie;
  • chłopcy w wieku 13 - 15 lat potrzebują od 2600 do 3450 kcal dziennie;
  • chłopcy w wieku 16 - 18 lat potrzebują od 3000 do 4000 kcal dziennie.

Przedziały te są dość szerokie, gdyż zapotrzebowanie kaloryczne zależy w dużej mierze od rodzaju i ilości wykonywanej aktywności fizycznej.

Zapotrzebowanie młodzieży, której aktywność fizyczna ogranicza się jedynie do siedzenia przy biurku zarówno w szkole, jak i po szkole, będzie znacznie mniejsze, niż nastolatków uprawiających w wolnym czasie sport.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.